Gå til innhold

gi meg en god og enkel komle oppskrift da :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

.... uten potetmos på pose :-)

Fortsetter under...

Skrevet

sorry jenter... KOMLEOPPSKRIFT i ett ord :-)))

men jeg ønsker meg en likevel altså :-)

Skrevet

Her skal du få min enkleste kumleoppskrift.

Ta på sko, jakke, votter og lue. (og sokker da seff hihi)

Tusle-tasle ned i matbutikken du er så glad i.

Snik deg frem til tørrvareavdelingen mens ingen ser deg.

Putt fort oppi x antall poser med Toro ferdigmix til komler. Legg noe stort fort over så du ikke blir oppdaget. FERDIG!

Sjekket innholdsfortegnelsen og den er som følger:

Potet, byggmel, hvetemel, potetstivelse, salt,

gjærekstrakt, emulgator (monoglyserid), stabilisator

(dinatriumdifosfat), antioksydant

(askorbylpalmitat, arkorbinsyre,

sulfitt, BHA), syre (sitronsyre).

Sikkert slettes ikke det samme som dritgreis hjemmelagede.

Men om du river oppi litt rå potet kanskje, så vips....

Skrevet

Her får vi kjøpt1,5 kg pakker med mel til potetball,bare å tilsette vann, de er kjempe gode...Mye bedre enn toro sine...

Tipper du får de på butikken hos deg også. :0)

Skrevet

men er ikke det bare mel da?

hvilket merke hvor??? hvor hvor hvor???

Skrevet

De melposene har jeg også hatt en gang, men finner ikke de på lokalbutikken her. Hvis jeg husker riktig måtte jeg til den store, store byen for å finne... Husker ikke merke heller, men kan du dele den oppskrifta di med potetmos du da? Her er de veldig glad i komler, men det er ikke så ofte mor hiver seg rundt og ordner det fordi det er så mange poteter å skrelle og mose...

Annonse

Skrevet

Tror de finnes på rema og mega..Husker ikke men jeg lurerpå om det heter møllerens...

Skrevet

Da er det komlemel som er greia da rett og slett, med en reven potet eller to oppi.... det blir fint.

:-)

Skrevet

Men hvis du lager den ordentlig så er den jo så vannvittig mye bedre=D

Bare skrelle og raspe poteter, tilsette bygg og hvetemel til det er en passende konsistens. Og litt salt, men kommer ann på hva du skal koke det i.'

For der er smaken egentlig, røkt svineknoke gir kjempegod smak,. Men også fårekjøtt osv osv.

Steke bacon til, mmmm.

Med stor gryte kan du til slutt hive i de grønnsakene du evnt vil ha og gi de litt koking med kjøtt og komler. Veldig godt.

Med kålerabistappe til så er den en vannvittig god middag ja.... Og sirup, er dere vant med det?

Dette må jeg lage en dag, kanskje på søndag tro.......?

Skrevet

DU må ha i litt mer vann enn det som ståri, ellers blir den tørr...

Skrevet

Er komle det samme som de kaller potetball på sunnmøre?

Skrevet

Oki........da vet jeg hva jeg ikke skal lage....... Har spist det en gang og tør påstå at det er det verste måltidet ever....og jeg er ikke kresen.

Men å våkne til lukten av kokt sau og få servert mat hvor fettet skal flyte over maten.........nei vet du hva......ikke noe for meg det:-)

Sambo elsker det, men kommer dessverre aldri til å få det servert av meg......stakkars ham:-)

Annonse

Skrevet

det er ikke lov å snakke stygt om andres mat.... så sant det ikke er kokte kyllingpølser da, vel og merke :-)))

Skrevet

Kyllingpølser er jo rene gourmetmaten i forhold:-))

Men altså, det er 3 år siden det måltidet, og jeg kjenner den grusomme lukta av kokt sau ennå!!!! Og jeg elsker altså pinnekjøtt og lammelår og fårikål og sånn.....men kokt sau..............urk....

Jeg tygde og tygde og tygde og tygde og tygde, men fikk liksom ikke helt til å svelge maten. Og det var flaut og pinlig og alt det der. For jeg er jo egentlig ikke sånn i det hele tatt! Men dæggern altså, jeg sleit.

Og derfor har jeg bestemt meg for aldri å utsette meg selv for å prøve smalahove heller. For jeg kan altså ikke se på øynene til det dyret og spise det opp etterpå...........sorry!

Skrevet

Men du som er litt sånn sørlending.....Du spiser ikke kompe da??

Samme sak, men med salt kjøtt inni og sukker og smør som tilbehør.

Skrevet

Er ikke vant med det, men min far elsker det:-)

Men det blir liksom noe helt annet enn den kokte sauelukta!

Skrevet

Bruker da ikke sauekjøtt til potetball?? Hehehe ikke her iallefall....

Skrevet

Der sambo kommer fra er det visstnok helt vanlig:-)

( og helt for j....g) spør du meg;-)

Skrevet

Ikke for det.....tror jeg har hørt om ihvertfall 6 ulike måter å lage dette på, så det handler nok mye om lokale varianter:-)

Skrevet

Jeg må litt le.... for det er jo ikke komloene det er noe galt med. Jag lager komler til lettsaltetlammekjøtt, det vil si at kjøttet og komlene koker i kraft av lammekjøtt og buljong.... ganske godt det altså.... og til skal det være brune vanlige pølser og bacon og kalråtstappe og andre grønsaker.... det er nesten som en pinnekjøttmiddag med komler til i stedtfor poteter.... men kokt seig sau...vel det smaker våt ull, og det blir man rett og slett litt kvalm av, så hvis det er din komleopplevelse, så ville jeg laget det selv en gang.... den eneste opplevelsen jeg har med komler er når jeg for akkurat et år siden lagde det for første gang helt selv. hadde aldri spist det før, hadde aldri laget det før...

Skrevet

Jeg må litt le.... for det er jo ikke komloene det er noe galt med. Jag lager komler til lettsaltetlammekjøtt, det vil si at kjøttet og komlene koker i kraft av lammekjøtt og buljong.... ganske godt det altså.... og til skal det være brune vanlige pølser og bacon og kalråtstappe og andre grønsaker.... det er nesten som en pinnekjøttmiddag med komler til i stedtfor poteter.... men kokt seig sau...vel det smaker våt ull, og det blir man rett og slett litt kvalm av, så hvis det er din komleopplevelse, så ville jeg laget det selv en gang.... den eneste opplevelsen jeg har med komler er når jeg for akkurat et år siden lagde det for første gang helt selv. hadde aldri spist det før, hadde aldri laget det før... og har altså ikke laget det siden heller.

Skrevet

Er nok sikkert bedre med lammekjøtt enn seig sau ja:-)

Kanskje jeg rett og slett må prøve det selv:-)

Selv om opplevelsen sitter dypt ennå........I must admit:-)

Skrevet

det skjønner jeg godt... jeg spiste lammekoteletter lenge etter at lammekoteletter hadde blitt til sauekoteletter og usj og føy.... så jeg er med deg på at seig sau ikke er for nybegynnere i alle fall :-)

Skrevet

Æsj, det er fæle greier!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...