Gå til innhold

Nyrebekken hos foster - Dag Harald?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei - håper du eller noen kan svare - er veldig bekymret...

Vi var på UL på Ullevål i uke 19 og fikk beskjed at vi skulle ha en gutt. Alt så bra ut, bortsett fra at nyrebekkenet på den ene nyren var mer utvidet enn på den andre. Jordmoren sa at begge var innenfor normalen, men ulike. Vevet rundt var visst normalt. Urinblæra var full av urin (han hadde ikke tisset). Jordmoren mente at det var lurt at en lege så på dette. hun lurte vel på om han kunne tisse eller om det var noe som forhindret urinen. Vi var tilbake i går. Da hadde den lille tisset og urinblæra var visst normal, men nyrebekkenet var fortsatt større på den ene nyren (7 mm, 3 mm på den andre så vidt jeg skjønte). Hva kan dette bety for videre utvikling? Noen prognoser? Legen sa at dette var en vanlig "ting" hos gutter...Ellers sa hun litt lite...

Er det noen flere her som har fått lignende beskjed??

Veldig takknemlig for alle svar...

Fortsetter under...

Tusen takk for raskt svar! Vi er vel på grensen her tenker jeg, og må bare krysse fingrene og håpe på det beste.

Lurer på en ting til: Vet du om det er vanlig at man tar babyen ut tidligere pga. evt. forverring ved slike tilfeller? Finner så utrolig lite info om dette... Babyen er i uke 20 nå.

Takk igjen for svar! Det er flott at du kan hjelpe oss med råd!

Hilsen

Jeg var på den ordinære ultralyden i går. Alt sto veldig bra til med vår lille baby (sjekket ikke kjønnet), bortsett fra at det ene nyrebekkenet var litt forstørret (7 mm) - dog den var innenfor hva jordmor kalte for normalen.

Er det noen flere enn meg og vedkommende som startet denne tråden som har opplevd å få denne samme beskjeden?

Skal tilbake om noen uker på en ny UL for da å se om utvidelsen har gått ned noe.

På forhånd takk for svar!

K

Vi var også på UL igår hvor vi fikk denne beskjed. Skal tilbake om 6 uker (uke 36- av andre årsaker) så da håper vi alt ser bra ut. Som oftest går dette jo i seg selv før babyen blir født. Så lenge det kun er den ene nyre som er påvirker og det er innenfor normalen så er dette et mindre "problem".

Vi bekymrer oss ikke om dette da vi tidligere har fått et barn med cystenyrer (ikke levedyktig) og en liten gutt med bare en nyre. Så vi ved at om det verste skjer så klarer babyen seg fint med bare en nyre. Har blitt litt av en nyreekspert de siste 3 årene så om du lurer på noe er det bare å rope på meg:-))))

Til Kamsen...

Jeg la ut det første innlegget, og det høres ut som om det er ganske likt det babyen deres har, som vår gutt. Jeg skal inn til UL igjen til uka for å få en ny sjekk (3 uker etter den siste). Har lest en del om dette på engelske sider på nettet, men må si at det ikke beroliget meg. Så fikk jeg svar og råd fra Dag Harald her, og bestemte meg for å ta de og tenke positivt. Dette er visst veldig vanlig hos gutter, men forekommer også hos jenter. Vi får ikke gjort så mye - vente og se og håpe at det vil rette seg selv etterhvert. UYansett er det hjepl å få, tenker jeg.

Håper det vil gå bra med deres lille. Kan du ikke skrive her igjen når du vet noe mer?

Lykke til!

Hei jenter, vil bare fortelle at vi også fikk beskjed om forstørret nyrebekken hos datteren vår da vi var på ultralyd i uke 18 på Rikshospitalen for 10 år siden. Det var visstnok snakk om en stor forstørring, såpass stor at vi ble henvist til en spesialist umiddelbart for grundig undersøkelse av fosteret ved hjelp av ultralyd. Fikk tett oppfølging underveis i svangerskapet, og hos vår Sofie gikk utvidelsen tilbake på slutten av svangerskapet. Hun var frisk da hun ble født og har vært det siden!

• 2 måneder senere...

Annonse

Sitter du og følger med på nettet og har blitt "nettdoktor" for ultralyd?

Litt søkt at du stadig svarer anonyme innlegg synes jeg. Legger du de ut selv??

Så vidt jeg vet er ikke du lege og har ingen rett til å hverken svare på slike innlegg eller å utgi deg for å ha medisinsk kompetanse som en lege.

Det du forsøker er vel heller å lage reklame for deg selv. Nettet skal være et uavhengig forum for oss gravide. Lurer vi på noe kan vi spørre legen eller jordmora vår. Eller skal de også sette seg til å svare her inne?

fikk samme beskjed på Riksen selv og at det ikke var noe å bekymre seg over. Lillegutten så ut til å ha det fint:)

Noen ganger lurer jeg på om det kanskje bare hadde vært bedre om JM eller legen ikke sa noe med mindre det hadde noen betydning. Man blir jo helt tullete av slike beskjeder......

Vi fikk også denne beskjeden på ul i dag. Jordmor målte 8,3 mm på den ene nyra men hun sa at under 1 cm var innenfor normalen. Vi skal likevel følge opp dette med ny ul i uke 28 (også fordi jeg hadde sv.skapsforgiftning sist). Til deg som kritiserer Dag Harald H. så må jeg si at jeg setter pris på svar fra en som har litt mer peiling. Du er forresten anonym selv....

Vår sønn hadde et veldig forstørret nyrebekken (husker ikke helt, men mener de sa den var stor som en valnøtt da han ble født). Det viste seg at han hadde en overgangsstenose (tror jeg det het). Altså en deformert leder mellom nyrebekkenet og blæra og fordi gjennomstrømmingen da ble så trang ble det en opphopning i nyrebekkenet. Han ble operert for dette da han va 5 mnd. Og i dag fungerer det helt fint. Han har ikke full funksjon, men tilfredsstillende. Og den andre nyra fungere utmerket.

Ble forøvrig godt fulgt opp med ultralyd under hele svangerskapet.

Tror jordmor siri har vært inne og slettet innlegget hans dessverre:( Har alltid lest hans svar her med interesse, og han har slett ikke svart på mer enn det som er innen fagfeltet. Utover det har han alltid henvist til lege, jordmor, eller lign. Nettstedet tillater ikke at han svarer som han har gjort lengre, pga at det regnes som "reklame"....synd!

• 11 måneder senere...

jeg lurer på noe..Er nyrebekkenet det samme som nyrene??

Jeg var i Trondheim i går på ul og etterpå tok jeg fostervannsprøve.

Hun sa at det så ut som om den ene nyren var litt større enn den andre,og det forstod hun ikke,sa hun som er ekspert!! Hun sa ikke størrelsen på nyrene..Hun sa også at det er ingen forstoppelse så barnet kan tisse!

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...