Gå til innhold

ang. forsinkelse i studiene.

c.s.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg gaar naa paa 2. aar av tre aars studium, og venter barn 23. Mars. Jeg har faatt utbetalt fullt laan og stipend for baade hostsemesteret og dette vaarsemesteret, men har meldt meg av halvparten av eksamenene i begge semesterne for det ble vanskelig aa fullføre fulltid.

Naa lurer jeg veldig paa hva jeg skal gjøre til høsten! Har jo faatt fullt laan og stip. dette semestert og, men jeg maa jo bruke evnt et aar til paa aa fullføre dette 2. aaret. Men daa vil vel ikke laanekassen gi meg støtte paa nytt?? Bør jeg ta permisjon, og kan jeg da ta noen eksamener selv om jeg har tatt permisjon?

Er det noen som kan hjelpe meg, eller som kanskje er/har vært i lignende situasjon?

Paa forhaand takk!

Fortsetter under...

Lånekassen forventer ikke progresjon i studiene når du har fødselspermisjon, dvs at du ikke trenger å tenke på å ta noen eksamener det året det gjelder. Om du allikevel skulle føle for å ta ett fag eller to (eller for den saks skyld fulle studier) under permisjonstiden så sier de ingenting på det.

Mener du kan henge etter med opp til ett år (tilsammen 60 stp) før lånekassen trekker tilbake støtten. Fra høsten henger du etter med 15 stp, de fagene du har meldt deg av dette semesteret vet jeg ikke. I og med at du ikke har termin før i mars vil jeg tro at det lureste er at du fortsatt står oppmeldt til de, men så fort du har gått ut i permisjon stilles det som sagt ingen krav til at du må ta eksamen under permisjonstiden.

Vet ikke om det ble litt dårlig forklart?

• 2 uker senere...

Det er i alle fall viktig at du melder fra til Lånekassen at du har fått barn, og søker om fødselsstipend. Jeg kjenner ei som tydeligvis ikke gjorde det, med det resultatet at de pengene hun fikk det året blir regnet som lån, og hun får ikke støtte (verken lån eller stipend) nå det siste året på høgskolen, fordi hun er definert som forsinket i utdannelsen uten "gyldig" grunn. Så den blanketten med fødselsmeldinga tror jeg er noe av det viktigste man sender til Lånekassen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...