Gå til innhold

Erfaring med profylakse/Lamaze anyone?

Santi og gjengen

Anbefalte innlegg

Tror jeg har skjønt det med å blåse ut et digert lys under pressrier, men jeg lurer litt på det der med bikkjepust under riene. Hva er bikkjepust? Rask pust med munnen vid åpen eller hva;-)

Pressveene er greie å komme seg igjennom, men det er jo åpningsveene som er grusomme, men vil jo helst ikke ha epidural igjen (hadde så fryktelig vondt i ryggen i ettertid). Noen tips?

Fortsetter under...

Jeg brukte ingen sånne pustemetoder under første fødsel, det gikk helt naturlig for å si det sånn!

Jeg holdt vel mer eller mindre pusten under åpningsriene, eller så jamret jeg meg gjennom dem.

Syns det ser så utrolig stressende ut sånn de holder på på filmer, og det trenger jeg ikke under en fødsel for å si det sånn!:o)

Men det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt hva de velger å gjøre altså, alle finner vel en pustetekninkk som funker for dem. Ingen fasit!

Og jeg vil tro at jordmor hjelper deg med pustingen hvis du føler at du ikke får det til.

Under pressriene skreik jeg som f... Var ikke mye lysutblåsning her nei... Fnis!

Ja, jeg har erfaring med dette og kan bare anbefale det videre. Fant en artikkel her inne og begynte å surfe litt på nettet. Fant en hjemmeside som heter www.lamazemetoden.no.

Her kan du lese om fødselshistorier o.l.

Du kan også ta kontakt med hun som har siden. Det finnes også en bok som heter "Fødsel uden smerte" Pierre Vellay. Jeg kjøte denne boka, leste og øvde på puste og avslappningteknikker fra lamazemetoden.no sine sider.

Jeg kan ikke stille meg bak "Fødsel uden smerte", for smerter det hadde jeg, men jeg var så konsentrert under hele fødselen med pusting, og den kom helt automatisk når jeg fikk rier...og det var helt vanvittig.

Fikk utrolig mye skryt for hvordan jeg jobbet med riene. Jeg brukte denne teknikken på barn nr. 2, og skal til igjen nå, er 13 uker på vei. Har startet treningen allerede.

Lykke til, håper du benytter deg av denne teknikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...