Gå til innhold

Hva virker best - afripran eller postafen?


Gil

Anbefalte innlegg

Jeg har fått afipran, men er fortsatt plaget med kvalme. Hjelper litt mot den verste kvalmen, men ikke så mye som jeg skulle ønske....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

prostafen er den kvalmetabletten legene har lengst erfaring med i forbindelse med graviditet...andre kvalmetabletter har de begynnt å skrive ut i det siste...noen leger skriver framdeles bare ut prostafen...prostafen tar topppen av kvalmen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei dere. Mener ikke å skremme. Jobber prehospitalt. Vi gir IKKE afipran til gravide eller ammede. Det er et fy fy område. Det har i noen tilfeller blitt gjort. De fleste har det gått bra med, men det har også endt fatalt i noen tilfeller. Derfor er gravid/ammede skikkelig kontraindikasjon i våres prosedyrer.Jeg er gravid selv, men nekter afipran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellig på person fra person....noen har ikke den aller verste kvalme og reagerer godt på afipran andre trenger sterkere medisin og da er postafen veien å gå...men da blir man ofte også veldig søvnig...

 

Jeg syns det er dumt å advare mot afipran uten å ha skikkelig bakgrunn for d, mange får afipran som det første kvalmestillende og afipran brukes jo også til å øke melkemengden når man ammer...

 

Når jeg var innlagt for hyperemesis var afipran førstevalget for de kvalme gravide på avdelingen, og så gikk man oppover derfra igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afipran har vært brukt mye av gravide. Felleskatalogen - legenes bibel - sier at det kan brukes 1. og 2. trimester. Høye doser i 3. trimester skal man ikke bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er vitsen med å legge inn et innlegg om at Afipran er farlig???

Det er det overhode ikke. Det er et middel som har blitt utprøvd og brukt i lang tid.

 

Ikke hør på sånne innlegg snakk heller med legen dere- de har greie på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... gir meg jeg. Sier bare at det er en kontraindikasjon i ambulansen og luftambulansen. Jobber prehospitalt. Var nettop et tilfelle der afipranen gikk over til fosteret, som fikk kramper og døde. Et annet tilfelle for c 6mnd siden. Der fikk en mor som ammet afipran. Det gikk over i melken. Babyen fikk kramper og døde. Jeg skrev ikke at dette er slik det foregår hos alle. Noen tåler det bra, andre ikke Mener ikke å skremme, men jeg har sett og fått fortalt av andre innen luftambulanse og ambulanse at en bør være forsiktig. Jeg hadde ikke lyst å skrive om disse erfaringene, men liker ikke at det blir stilt spørsmål om kompetanse. He he.. kanskje jeg er for stolt til det. Så det har skjedd flere tilfeller at foster ikke her tålt afipran. Derfor skrev jeg at jeg hadde vært forsiktig med akkurat denne medisinen. Jeg er også forsiktig med masse andre ting, men det er vel op til hver enkelt å finne ut hvilke råd de vil følge og ikke. Jeg sier ikke dette er fasit, og beklager om noen føler seg ille berørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sjekket akurat med min mann, som er lege. Det stemmer at noen tåler afipran godt, andre absolutt ikke. Han har og sett tilfeller der fosteret og babyer har reagert kraftig. Så det er ikke bare oppspinn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan umulig være seriøs. Har skjønt det er mange unge her, men maken til barnsligheter skal en lete lenge etter. Du vil jo ikke høre noen ting på at andre faktisk kan ha noen andre erfaringer..Men men.. spis så mye av alt du vil. Har faktisk litt vondt av deg tittimor, siden du tar ting så ille opp. Men jeg vil ikke synke til ditt nivå. Du kan gjerne få den patofysiologiske forklaringen, men jeg tror du har bestemt deg for hva som er best uansett....nemlig din egen mening.

 

Ønsker deg uansett et flott svangerskap... ønsker det til alle sammen...alle må faktisk bare følge sin egen overbevisning...Så applaus tilbake til deg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er det du prøver å oppnå?!?!?!

 

Ja, la oss alle sammen ikke lenger stole på gynokologene våre lenger!

 

men du har sikkert greid å oppnå det du ville- uroe endel av de som tar afipran!

Gratulerer.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si du får hard hers her håper mye. Jeg er faktisk enig med deg. Du skriver at afipran fungerer bra for flere, og ja det gjør det. Jeg jobber på kvinne/barn senteret, som jordmor. Så jeg håper ikke tittimor tviler på kompentansen min da.. Skal si du har klare meninger ja. For å si det slik så er det flere som takler å drikke kaffe (flere kopper hver dag), uten at det gjør noen ting som helst. Men en nylig rapport viser at mye kaffe kan være med å øke faren for SA. Jeg vet at dere prehospitalt har hatt ulike erfaringer med afipran. Men som sagt, noen tåler det bedre enn andre. Det er faktisk helt korrekt. Jeg synes ikke håper mye skremmer. Vi vet det ikke er bra å røyke, drikke kaffe, alkohol. Noen gjør dette uten at det går uteover fosteret. Flere bruker afipran uten fare. Men jeg skjønner at når en har sett flere tilfeller hvor det har gått galt, så vil en advare. Det gjør vi også. Så ikke bry deg om disse smålige kommentarene. Og til deg tittimor, så må jeg bare si GRATULERER MED BARNSLIGHETENE. Det er faktsik litt morsomt å lese, så mange flirer godt her på jobb. Men bra å se at folk er engasjert synes jeg. Tåler du ob babyen afipran godt, så gjerne bruk det ja. Ingen fare da. De fleste tåler dette bra. Men det er ren faglig fakta det håpermye skriver. Det er ikke å skremme. Bruk sunn fornuft folkens, så ordner dette seg bra. Stå på!!! Hør på råd, men det er ingen som tvinger noen til å følge dem.

 

Lykke til alle sammen.. Jeg er forresten over 12 uker på vei. så nå begynner jeg å glede meg stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, nå må jeg le- lyser jo igjennom at du ikke er JM

Så jeg vil også si. Hør på legene/gynokologene istedet for noen som utgir seg for å være det ene og andre her inne.

 

Hmm jeg har nå min mening om hvem er som virker ung og umoden.

 

Og spørsmålet var vel hva som virket best av afipran og postafen. Men tydelig at noen måtte komme med sin antipropaganda fordet.

 

Jeg synes afipran virker veldig bra men har hørt at mange også er fornøyd med virkningen til postafen. Jeg tror uansett at det er viktig å spise ofte. Min erfaring sier at det også hjelper en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært inne på siden på ca et døgn, og her ser jeg at det har gått heftig for seg:) Takker for innlegg fra både vanlige blivende mødre, jordmødre og doktorfruer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 19, og går for 3. gangen 1. året på Vgs. Etter 2 mislykka forsøk har jeg nå funnet noe jeg liker. Det som er litt dumt er jo at jeg må gå med personer som er 2 år yngre meg. Når du er i ungdomsalderen utgjør 2 år stooor forskjell. Merker jo at jeg er eldre. Jeg holder på å stifte familie og vil gjerne diskutere slikt dagen lang, mens de er mest opptatt av hvordan de skal klare å skaffe alkohol til helga.

 

Enkelte ganger får jeg nokk langt opp til halsen av disse 16-åringene, men DERE her inne på et slik type forum må f***meg kunne oppføre dere som voksne! Makan til hetsing! Dere er så fiendtlige av dere at dere skulle vært innesperra. Noen av dere er jo direkte ufølsomme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til håper mye:) har nær familie som jobber på legevakten og noen leger nekter å skrive ut noe anna enn prostafen fordi der har en lengst erfaring i forbindelse med graviditet, tidligere nektet alle å skrive ut noe anna enn prostafen:) så du har helt rett, det er visse her som har litt mye hormoner...forstår at du bare mente det godt:) eg hadde aldri turd å bruke noe anna:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir skikkelig provosert av at enkelte legger ut slik skremsel om vanlige medisiner på denne siden når leger og gynokologer over hele norge skriver ut afipran til gravide. Hvis det var farlig og det ble kjent av "noen leger" kan jeg ikke tro at det fortsatt ble skrevet ut i 1 trimester. (vi vet at det ikke er anbefalt i siste trimester). Det er alltid noen som reagerer på medisiner...men hvis det er seriøst ment hvorfor blir det ikke da opplyst om dette til "alle" at det er farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til +++anonym +++ gratulerer med graviditeten:) er det første? jordmor og gravid..er ikke det litt skummelt? du har jo vert med på mangen fødsler å sett det meste...er du ikke nervøs? du må være tøff:) har lyst å bli jordmor selv alt rundt graviditet er kjempe interessangt,men så kommer fødselen og da hadde mannen og jordmora svima av:) har enormt med fødsels angst,helt sikker på at eg og babyen skal dø hver gang:) denne gangen er eg overbevist om at hodet sitter fast og kommer ingen vei,dessuten kommer bekkenet til å bli delt i to:) og så kommer eg til å rivne langt oppover ryggen:) hehe..er nok litt overdrevet,vet jo at det sikkert går bra,men det føles jo litt slik når eg tenker på min forrige fødsel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for en ambulansesjåfør vet mer om dette enn en gynokolog....

 

 

Snakk om å synke- du kan jo starte med å slå opp i felleskatalogen!

Har selv vært innlagt på riksen pga kvalme/oppkast og ble satt rett på afipran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fulgt med her en tid og er overrasket over alle disse innleggene her.

Dere spør om spørsmål og det vil da alltid komme induviduelle svar.

Leger og gynekologer har sine rettningslinjer, men de er mennesker med hver sin erfaring og råd, så at det av og til kan komme forskjellige svar fra forskjellige leger, som igjen speile svarene her er da helt naturlig.

 

Dere spør personer som ikke er fagpersoner, da må dere tåle at det kommer frem forskjellige synspunkter.

Er dere så usikkre at dere må krittiseres andres meninger, som de enkelt har erfart fra sitt helsepersonell, så må dere heller ringe rundt til 5-10 legkontor og få den tryggheten dere søker der.

 

Ikke kom med slike usakligheter, tror alle her ønsker bare å hjelpe med den erfaringen de sitter med.

Trenger ikke være enig men ta med de rådene dere selv ønsker.

Jeg forstår reddselen av og ta noe for kvalme som kan skade barnet, det aller beste er jo alltid å ikke ta noe, men jeg var sengeliggende i 3 uker, så jeg valgte da og ta Prostafen som har gjort meg godt, og jeg fungerer nå.

 

alle må ta sine egne valg, men ingen har rett til å være så ufin mot andre, bare for noen ikke er enige.

 

Kan vi ikke se på disse siden som noe bra, at vi kan dele erfaringer med hverandre?

Jeg har en regel for meg selv at jeg ser på hva de fleste er fornøyd med og tenker det er litt betryggende da.

Pluss jeg har en god gynekolog som jeg har brukt i 12 år, og som jeg velger å stole på.

 

Lykke til alle sammen.

La oss spre glede her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig hvor mye hetsing det var her!

 

Jeg er helt enig med Dere som prøver å fortelle at Afipran® ikke er bra å ta for gravide. Det er faktisk tilfelle, og derfor går man nå mer og mer vekk ifra å gi Afipran® til gravide med ekstrem svangerskapskvalme.

Førstevalget er absolutt Postafen®

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for litt støtte også. Det var ikke min intensjon å skremme verken den ene eller andre. At noen setter spørsmålstegn til min og andre sin kompetanse gjør meg ikke så mye. Men det er rart at noen tror en ikke er jordmor, selvom en ikke har samme mening som ens gynokolog.. Men jeg håper ikke +++anonym+++ tar den kommentaren seriøst..Jeg vet hva jeg er og hvilke utdannelse jeg har. Har jobbet over 10 år i helsevesenet, både medisinsk avd og akuttmottak på sykehuset, og i ambulanse. Så kan jeg jo opplyse at det er både leger, sykepleiere og redningsmenn som jobber innen ambulansen. Det er faktisk de som oftest kommer først i akutte situasjoner. Men men... det er lett å kaste seg på bølgen her. Kommer ikke til å sende flere kommentarer inn her. Noe sikkert mange er glad for.

 

Jeg mente ikke å støte noen. Har skrevet tidligere, men kanskje ikke tydelig nok. Noen tåler afipran meget godt, andre gjør det ikke.

 

Beklager om jeg har skrevet for ærlig. Kanskje en ikke bør gjøre det her. Som jeg skrev tidligere så får en masse råd her. Jeg har litt skremt fåde en og ti ganger. Var livredd for SA osv osv osv. Tror aldri jeg har maset så mye på mine kollegaer tidligere.

Det kommer masse informasjon her om hva en bør gjøre og ikke - da gjelder det ikke bare afipran - he he he.. Jeg hadde behov for å dobbel sjekke alt av info jeg leste om her (spesielt om SA og forsiktighetsregler), selvom jeg har jobbet innen medisin mange år, og vet hva som står i tiltaksbøker og prosedyrer, fysiologi/patofysiologi. Jeg har hatt et ekstremt behov for å få bekreftet det meste av infoen av leger. Det meste har stemt. Men som en lege i luftambulansen sa til meg; "selvom dette har skjedd med flere gravide, så betyr ikke det at det skjer med deg". Jeg har fått høre mang en gang at det er smart å lytte til råd, diskutere det med ens lege og finne ut hva som er best for en selv. Men å si at det ikke stemmer det som har blitt skrevet tidligere synes jeg er dumt.

 

Jeg er nok selv litt hormonell for tiden, og ting kan kanskje komme ut litt feil. Men ingenting av det jeg har skrevet er løgn. Det er så sant som det går an å bli. Men jeg beklager på mitt sterkeste om ting har blitt tatt på en annen måte enn hva det var ment.

 

HUSK; mange tåler afipran.

 

Slutt fra håpermye.... Jeg lover tittimor at jeg skal vokte mine ord bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei maria isabell. Takk for gratulasjon. Ja det er min første, og jeg er i perioder kjempe spent. Selvom noen synes det visst lyser gjennom at jeg ikke er jordmor, så har jeg visst den utdannelsen. Jeg har brukt å sagt det at jeg har verdens beste jobb når det går bra, og verdens verste når det ikke har gått fullt så bra. Vi ser mye, men aller mest ser vi ufattelige under hver dag. Det er så fantastisk. Å føde et barn er etter min mening et virkelig miakel. Stort mirakel. Bare tenk på alt det fantastiske som skjer.

Du er absolutt ikke alene om å ha fødselsangst. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med legen din og forklare situasjonen. Det finnes utrolig bra oppfølging på dette området i de fleste kommunene. Flere får et bra samarbeid mellom legen sin, jordmor og kanskje også en psykolog. Du får nok bra oppfølging, bare vær ærlig og åpen. Det er mange måter å forberede seg på en fødsel. Men jeg skjønner deg godt. Siden jeg ikke kjenner deg, eller vet hvor i landet du bor, så håper jeg at du raskt tar kontakt med lege ol der du bor. Det er ikke unormalt å ha fødselsangst.

 

Så håper jeg at du får den hjelpen du skal ha. Masse lykke til!! Husk at det er absolutt flest tilfeller av under og miraklene.

 

Så vil jeg også si at diskusjonen om kompetanse og hvem som er hvem, gidder jeg ikke å henge meg på.

Har funnet sider der en kan diskutere alt konstruktivt, så jeg holder meg der.

 

Lykke til alle sammen, så håper jeg at jeg ser noen av dere igjen på kvinne/barn senteret på St.Olav. Masse lykke til.. Håper dere får en flott graviditet og en flott fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg prøvd hverken det ene eller de tandre, men kjære dere: hva er vitsen med å stille spørsmål-når dere ikke tolerer svarene dere får??? virker litt idiotisk syns jeg, Til håpermye: gi blaffen i de som kaller deg det ene og det andre, og nekter å anerkjenne den kompetansen du har, sannsynligvis er de bare redde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...