Matja Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Jeg hørte nettopp at man har rett på ammetid når man begynner å jobbe igjen, men hva med oss? En venninne av meg skal ha denne ene timen hver dag selv om hun ammer tidlig om morgenen og når barnet skal sove. Jeg kjenner at jeg føler et stikk av misunnelse, for jeg skulle gjerne hatt denne ene timen også. Jeg er jo alene også, og da ville jeg brukt tiden godt sammen med lille gull. Er det noen som vet?
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 De som ammer barn som er under året kan få opp til 2 timer pr dag ammefri. De som ammer de over året kan få 1 time. De må ha legemelding på at de ammer (hvordan foregår det?). Vi får fint lite. Et klask i bakhuet fordi vi ikke gir pupp. (Er litt misunnelig jeg også ;-)
Matja Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. januar 2008 Hadde jeg hatt en mann skulle han søren flaske meg fått kommet på jobb for at jeg skulle fått gitt lille gull melk! Hun tar jo tross alt ikke kopp! :-p Huff, det nærmer seg jobbing igjen! Men først er det Oslo!!! GLED!!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Man har rett til å jobbe redusert dersom man ønsker det når man har små barn, så man har muligheten selv om man ikke ammer ja :-) Medfører jo mindre lønn da dessverre. (Nå er jo også ammefri i utgangspunktet ulønnet, men mange arbeidsgivere gir lønn).
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 2. februar 2008 #5 Skrevet 2. februar 2008 Det er sant, men det gjelder jo for alle. Dette går vel litt på urettferdigheten i det at ammende mødre kan få fri med lønn der flaskemødre ikke får det. Du må nok være flaskemamma for å kjenne det som enda et lite dask i ansiktet...men når det er sagt så er det jo flott at ammende mødre får muligheten! Noen er bedre enn ingen og man får tross alt ikke mye gratis her i verden ;-)
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #6 Skrevet 5. februar 2008 Hei! Jeg mente dette som et svar til henne som lurte på muligheten for å jobbe redusert. Oppfattet det som et reelt spørsmål (at hun faktisk lurte på muligheten for ekstra fri for å være med barnet sitt), men beklager hvis jeg misforsto og det ikke var ment slik. Ville bare fortelle at muligheten for mer tid med barnet finnes, dersom man ønsker det. Bare pass på at arbeidsgiver faktisk sørger for at arbeidsbelastningen også reduseres. Kjenner folk som har hatt ammefri eller jobbet redusert, men i praksis bare har oppnådd å få mindre lønn for å måtte jobbe mer eller mindre like mye allikevel, fordi de fortsatt sitter med alle arbeidsoppgavene sine.
Matja Skrevet 6. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. februar 2008 Jeg er enig med Sanasol, for det er litt urettferdig hvis ammende mødre får fri med lønn for å amme sin ett-åring, mens vi ikke får det fordi ungene våre ikke ville suge pupp!!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #8 Skrevet 7. februar 2008 Er det urettferdig også dersom denne "ammefrien" tas ut ved at man har en pause eller to i løpet av arbeidsdagen der man pumper seg, slik at barnet kan få melka på flaske dagen etter? (Var det vi gjorde) Eller burde det være sånn at mødre som trenger å pumpe seg i løpet av arbeidsdagen skal jobbe lengre dager eller evt trekkes i lønn? Og hvis man skal se på det på den måten er det jo i grunnen urettferdig at foreldre med barn som er mye syke får fri med lønn til å være sammen med barna sine, mens vi ikke får det fordi vårt barn ikke er like ofte sykt? ;-)
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2008 #9 Skrevet 7. februar 2008 Foreslår da at man jobber for at småbarnsforeldre får kortere arbeidsdag, slik man i sin tid jobbet for at kvinner skulle få bedre mulighet til å kombinere amming/pumping og jobbing. På de arbeidsplassene der ammefri er betalt, er jo dette noe som er forhandlet fram, og da syns jeg heller man får forsøke å forhandle fram betalt fri for alle småbarnsforeldre i stedet for å forsøke å fjerne rettighetene som er framforhandlet allerede. Selv om man kanskje bør vurdere hvor lurt det er å gjøre oss unge kvinner enda mindre attraktive å ansette, men så lenge dette gjelder begge kjønn går det vel greit ;-)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 7. februar 2008 #10 Skrevet 7. februar 2008 Nei jenter, misforstå meg rett her; jeg er absolutt ikke imot at vi skal få fri for å pumpe så junior kan få melken sin. Det er et kjempebra tiltak...men jeg skulle vel ønske at det gjaldt meg også. Har hørt om en del som spekulerer i denne ammefrien, som praktisk talt ikke ammer lengre i det hele tatt men likevel får gå hjem en time tidligere, og da blir man litt sånn...æsj, hvorfor kan de og ikke jeg. Men jeg ville ikke drømme om å ødelegge dette for de som trenger det, som sagt er det veldig positivt og vi skal være glade for det lille vi får. Det er bare greit å ha et sted man kan slippe ut litt damp, og da er det bedre å gjøre det her enn å ta det opp med arbeidsgiver vil jeg tro. Jeg blir glad for denne ordningen om ammingen funker med nestemann ;-)
Gjest Skrevet 7. mars 2008 #11 Skrevet 7. mars 2008 Noen som vet om man har krav på lengre pause på jobben så man får pumpet seg? Går det under samme regel som ammefri? Skulle jo tro det ettersom det er mm som er viktig, ikke puppen? Skjønner jo godt at man ikke kan gi alle småbarnsmødre fri bare fordi de er småbarnsmødre! Amming er jo noe som man MÅ få gjort i løpet av dagen, mens flaskemating kan jo hvem som helst gjøre. Likevel er det klart at ammende mødre får jo faktisk mer tid sammen med barna sine. Men regner vel med at det skal virke motiverende slik at folk fortsetter amming selv om de kanskje egentlig hadde tenkt å gi opp.. Ammemotiverende tiltak står jo veldig sterkt.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #12 Skrevet 7. mars 2008 Litt på siden av trådstarters sak, men men: "- Mor må ha førsterett på to tredjedeler Hun er opptatt av at mor får førstevalget på de to første tredjedelene. - Mor må kunne velge de to første tredjedelene, både for å komme seg ordentlig og for lettest mulig å kunne fullamme barnet i seks måneder, slik helsemyndighetene anbefaler. Ellers kan man tenke seg tilfeller der kvinner blir presset bort fra barnet, med brystene fulle av melk, sier hun videre." Gro Nylander Jeg fikk beskjed av NAV om å komme meg ut og skaffe meg en jobb, en uke etter jeg hadde født, til tross for amming og nattevåk. Jeg kom rett fra 2 år på yrkesrettet attføring pga kronisk sykdom, man blir nemlig "kastet ut" fra attføring når man har født. Jeg lurer bare på hvor mange som er interessert i å ansette et kvinnfolk som nettopp har født, som ammer (hadde blitt noen ammepauser iløpet av dagen, i tillegg lange, i og med at bebisen bruker veldig lang tid på å få i seg det h*n trenger), får lite søvn og kommer rett fra attføring. Lite søvn gjør sykdommen min verre så det hadde nok blitt hyppige sykemeldinger og jeg hadde vel knapt fått noe tid sammen med vår førstefødte. Melka hadde jeg sannsynligvis mistet oppi alt stresset. Og jeg som trodde NAV var der for å hjelpe folk, eneste jeg har opplevd i kontakten med dem er å bli motarbeidet. Jeg finner det merkelig at NAV, med det såkalte "ammehysteriet" som er i dette landet, vil sende en nybakt mor som ammer ut for å arbeide. Man får jo stadig høre at det er best for ungene med morsmelk, men det er kanskje ikke så viktig for unger av fattiglapper, for jeg havner vel under den kategorien nå for tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå