Gå til innhold

Gudrun og Borgny - helt ut eller?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Jeg tror disse navnene vil være gammel dame navn i noen år til. Navn som Agnes og Rakel har imidlertid kommet igjen, og de er jo noenlunde i samme kategori som disse. Det viktigste er at du liker navnene og har gode assosiasjoner knyttet til dem, f.eks egen mor el bestemor.

Dagny og Hilma har allerede kommet tilbake.

Jeg tror dette er neste motesjanger når alle er lei av de bløte korte a-ending jentenavnene :) men det er nok en stund til.

Med unntak av Gudveig og Borhild syns jeg alle går an hvis man vil velge litt utenfor mainstreamen.

Mine barn heter Oline og Dagny ;)

...og jeg håper på en Margaret neste gang...

Annonse

Jeg har sans for å hente fram gamle navn. Vi har selv oppkalt vår jente etter en oldemor og hun har et navn som ikke altfor mange barn heter nå.

Men det er nok sånn at noen navn ikke er helt klare for renessanse ennå. Jeg tenker gammel tante om de fleste av navnene dine.

Er dette slektninger du vil kalle opp etter? I så fall er det jo flere som veldig lett kan bli bare litt mer moderne uten å bli poppisnavn.

Gudveig kan bli Guro eller Gyda

Margot kan bli Margrete, Magritt, Mari, Marthe, Margareth...

Magda kan bli Maja

Hilma kan bli Wilma (Wilma tror jeg for øvrig er på full fart oppover listene).

Dette er nok neste navnetrend, ja!

Tror nok det tar noen år før disse er på navnetoppen, men det kommer nok.

Og hvorfor vente til de er populære? Går da fint an å bruke dem for det? Folk her inne er jo så opptatt av spesielle navn, og dette er unektelig navn ungen sannsynligvis vil være alene om i klassen og venneflokken.

Gudrun, Borgny, Dagny og Margot er da pene navn?

Bruk i vei, er min oppfordring. Hva så om noen synes det er gammel-dame-navn? Mange litt eldre voksne i dag synes mange av de populære navna i dag er gammel-dame/mann-navn.

Annonse

Er enig med de som sier at disse navna får sin renessanse. Husker jeg syntes navn som Selma og Alma var typisk gammel dame-navn da jeg var liten, og det er jo vanlige småjentenavn nå.

Av de du nevner kunne jeg sjøl uten problemer brukt Gudveig og Dagny. De andre har stadig et preg av "gammeldags på litt feil måte" etter dagens smak. Jeg har forresten et typisk sånt navn sjøl.

Er ikke oppkalling nei. Det er egentlig bare et generelt spørsmål - navn jeg har tenkt på om går ann å bruke nå, eller om de er helt håpløse... Har selv mest sansen for Dagne, Dagny og Hilma ja - og det skjønner jeg at det er flere her som har :-) Hva med Tordis da? Det ville vært etter oldemor...

Hilma er ganske fint egentlig, og blir nok bare bedre med årene. Hvorfor ikke? Wilma og Selma er jo in.

Selv heter mine oldeforeldre Margit, Theodor, Knut, Maria, Hilma og Georg (har stefar i tillegg til biologisk:)

Av de navnene ville jeg valgt, i rekkefølge:

Theodor

Georg

Knut

Hilma

Maria

Margit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...