Gå til innhold

Andregangsfødende...


LilleStjerne

Anbefalte innlegg

Mulig dette er et teit spørsmål men jeg spør alikevell... :-)

Jeg skal ha mitt andre barn i august og det blir min første vaginale fødsel. Førstemann ble tatt med keisersnitt. Blir det som en førstegangsfødsel da? De fleste som føder vaginalt for andre gang får ettersom jeg har skjønt en raskere fødsel ettersom de har født før. Gjelder dette når man har tatt keisersnitt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Jeg er i akkurat samme situasjon. Nå vet jeg ikke hvorfor du tok keisersnitt og om du var i fødsel. Men jeg var i fødsel og tok keisersnitt, kom ikke lenger enn 4 cm. Og det legene har sagt til meg i ettertid er at rent fysisk er jeg som en som ikke har født før , ergo så vil en vaginal fødsel være som en første gang. Men i og med jeg var i gang sist vil kroppen min husk det og at det kan påvirke fødselen. Det er i alle fall det som er blitt meg fortalt:)

Men det hadde vært fint å høre med de som har vært gjennom begge deler da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min hadde planlagt keisersnitt foerste gang, saa vaginal foedsel. Hun og legene var enige om at det abosolutt var som en 1. gangsfodsel. Men det kan kanskje vaere litt individuelt.

 

Selv holdt jeg paa i over 40 t forrige gang (13 timer etter at vannet gikk), og det de sier til meg er at jeg garantert vil foede raskere neste gang.

 

Saa det maa vel bety at det er selve foedselsprosessen, og ikke det at man har vaert gravid foer, som gjoer at det for deres del mest sannsynslig vil ligne mer paa en 1. gangsfoedsel enn en flergangsfoedsel. Det er noe med at bekkenet utvides osv.

 

Grunnen til at det tok 40 timer for meg var at jeg hadde setefoedsel og 1) var tvunget til epidural som jo stanser riene 2) foedte setet foerst, saa bena, kroppen, skuldre, armer og saa hodet til slutt. Saa jeg fikk heller ikke presset med hodet foerst som man jo gjoer ved vanlig vaginal foedsel, men legene mener at det likevel vil vaere en klar 2. gangs foedsel paa meg.

 

Lykke til dere to, venninnen min som har gjort begge deler sier det var to helt forskjellige "jobber".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kaster meg på her. Jeg måtte ta hastekeisersnitt, kom til 6 cm. Det legen har sagt, er at det ikke blir som første gang, at åpningsriene vil bli som 2. gangs. Men pressrier har jeg ikke vært igjennom, det blir jo som 1. gang. De sa at siden fødselen kom i ganske langt, er det annerledes enn planlagt KS (som hun over skriver). Så jeg hååååper at dette går rett vei og at j evt kan føde normalt neste gang (og hvis spiren sitter). Lykke til, jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...