Gå til innhold

Spinalbedøvelse og epidural - er det det samme??

Anbefalte innlegg

Føler meg litt dum nå, men er det det?

Jeg fikk epidural under forrige fødsel, og det er noe av det verre jeg har vært med på. Han stakk feil 3 ganger før han endelig traff, og epiduralen funka bare på halve magen...

Jeg skal ha planlagt ks denne gangen, og har fullstendig angst for at bedøvelsen ikke skal funke. Har hørt så mange historier om dette. Jeg vurderer å be om narkose p.g.a. dette, og fordi jeg har fullstendig noia for å bli skjært i...

Fortsetter under...

Nei det er ikke det samme. Begge blir satt i ryggen, men der stopper vel likhetene..

De blir satt i forskjellige kamre i ryggraden, epidural blir lagt inn slik at de kan pumpe på mer smertestillende hvis det er nødvendig. Spinal blir gitt som engangsdose og holder i 2-3 timer. Da er du helt lammet fra brystet og ned. Har aldri hatt epidural jeg, men spinal to ganger. Har gått bare bra det!

Lykke til!

Det stemmer at det ikke er det samme, men du blir stukket i ryggen ved begge tilfeller. Jeg har hatt en spinal, og en epidural. Epiduralen satt med en gang, men med spinalen måtte de stikke to ganger. Det skjer av og til. Men en ting er sikkert: De kommer ALDRI til å skjære i deg hvis de har mistanke om at du ikke er helt bedøvet! Det trenger du ikke å være redd for!

hei. tok ks i desember , hadde en dårlig opplevelse med epudural fra tidliger fødsel jeg også. var kjempe redd da jeg kom inn på operasjons stuen da jeg skulle ta ks.. dagen før hadde jeg snakket med legen som skulle bedøve meg,sette spinal på meg. jeg fortalte at jeg var redd, og det er jo veldig viktig at man ikke beveger seg når man blir stukket, så vi ble enig om at jeg skulle få lokal bedøvelse i ryggen før spinalen ble satt. det legen sa var at den sprøyten med lokal bedøvelse vil kjennes like godt når han stakk ,som spinalen, men når den var satt ville jeg ikke kjenne når han satt sprøyte nr 2(spinalen) og om han da skulle bomme og måtte stikke flere ganger ville jeg ikke kjenne noe...det gikk kjempe fint:0 vil bare ønske alle som skal ta ks lykke til.. meg meg gikk det kjempe fin!! ingen ting å være redd for, reiste hjem etter 3 dager, hadde omtrent ingen smerte etterpå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...