Gå til innhold

Hvordan regner man ut risikoen etter duotest?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk til svar (over tlf.) at den hadde endret seg til det bedre etter blodprøven, men rakk ikke å spørre om hvordan dette regnes ut. Kom ut med 1-175, eller skrives det 1:175?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Risikoen din er da beregnet til 0,57% (1/175*100)

Regner med at du har fått genetisk veileding i forkant, og derfor kan sette risikoen du har fått beregnet i en sammenheng.

Lykke til videre!

Skrevet

Takk for svar. Fikk ikke genetisk veiledning på forhånd jeg. Trodde at jeg skulle få det, men kom inn til ei skikkelig hurpe på ultralyden. Da jeg fortalte at jeg hadde hatt litt blødning to uker tidligere, sa hun med snerpete stemme:"vi får se om det er noe der i hele tatt da". Ble litt satt ut jeg der og da, og glemte å spørre om genetisk veiledning.

Skrevet

Har du vært privat da?? Hvis du blir henvist til universitetssykehusene har de egne leger eller genetiske veiledere som skal gi deg balansert info på forhånd, er ikke den jordmoren som tar som skal gi deg det underveis.

Jeg ble henvist til ullevål, var der på en times veiledning ca, og på slutten fikk jeg spørsmål om hvilken test jeg ville ha. Var det duotesten skulle de ta den straks, jeg valgte fostervannsprøve og fikk ny time til det.

Tror risikoen regnes slik at du får en viss risiko ut fra din alder. Så tar de testene, og da får de en risiko der. Denne slås sammen med risikoen for din alder, og da kommer de ut med det resultatet du har fått. Var hvertfall sånn de forklarte, nå valgte jeg fv da og da er resultatet sikkert, enten eller.

Skrevet

Jeg var på St. Olav i Trondheim. Det var fastlegen min som sendte henvisning, og ut i fra det jeg har lest skulle man da få tilbud om genetisk veiledning før man tok prøven, men nei det fikk ikke jeg. Fastlegen min hadde forresten ikke hørt om duotest før jeg fortalte ham om den, så kanskje det er han som har gjort en feil?

Skrevet

Hei,

Vi har vært til samtale og tatt duotest. Svaret kom i posten. Jeg fikk tallet 1:636 og vil ikke få tilbud om fostervann. Det stor i brevet at tallet måtte være høyere/større enn 1:250 for å få tilbud. En person med kromosonfeil vil visst nok ligge rundt 1:50. Jeg ville tatt kontakt med lege/sykehus for å høre om ev. fostervannsprøve. Sjansen din er jo fremdeles liten, men jeg hadde nok ville dobbelsjekket det. Håper at alt ordner seg!

Skrevet

St olav har et av de beste miljøene på fosterdiagnostikk så det var veldig rart at du ikke fikk veiledning. Er jo satt som krav også vel fra politisk side, at man skal "vite hva man går til", sorteringssamfunn etc.

Virker som kanskje fastlegen din har gjort noe rart. Du kan ev legge spørsmålet ditt på fostervann og ultralyd, der er det en sonograf som svarer på spørsmål, kanskje han kan gi deg litt utfyllende opplysninger. (legg ev spørsmålet som et vanlig innlegg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...