Gå til innhold

Andre undersøkelser i uke 8 uten å ta ultralyd??


pippi81

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er som mange andre her førstegangsmamma, og har et tonn med spørsmål...Jeg skal til legen i slutten av januar, da vil jeg være 9+3, og vil jo gjerne vite at alt er som det skal (om hjertet slår osv). Er det noe annet enn ultralyd som kan gjøres for å få noen indikasjoner på at alt står bra til??vi har fått time på ultralyd 26 mars, da vil jeg være 4 mnd på vei ca, synes det er lenge å vente...

 

Som dere kanskje forstår er ikke legen min av det mest informative....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen vil nok kjenne på magen din for å kjenne at livmoren er "som den skal". Mener å huske at de kan kjenne den etter uke 8, men mulig jeg tar feil altså. Du må jo også ha med urinprøve og i tillegg tar de blodprøve. Alt dette viser om ting er slik det skal...:) Dersom du skal ga gu vil jo også legen kunne se om livmormunnen er ordentlig lukket og ca hvor langt du er på vei (etter str på livmoren).

 

Hvis du ikke synes legen din informerer så godt, så ta deg en tur til jordmor! Spør og grav, det er derfor de er der!:)

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uke åtte har ikke livmoren kommet langt nok opp til at det kan kjennes på utsiden av magen, så h*n kommer nok ikke til å prøve på det.

 

Er litt forskjellig rutine på hva som gjøres. Noen foretar en gu, og spesielt om det er lenge siden celleprøver, kan dette være lurt. Noen undersøker brystene for kuler eller andre uregelmessigheter, de måler blodtrykk, tar blodprøver, urinprøve, måler vekt og høyde, fyller inn helsekort for gravide, informerer og hvilken oppgølging du vil få i svangerskapet, valgfrihet i forhold til jormord/lege og fødested. De skal også opplyse om hva som er skadelig av mat og drikke og generelt hvordan man bør leve i et svangerskap.

 

Hvis du ønsker en ul før den rutinemessige og det ikke er spesielle grunner, annet enn at du synes det er lenge å vente, må du nok bestille og betale for det privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eehh... legen min kjente livmoren min da jeg var 4+1--- (visste ikke at jeg var gravid altså...)

 

Var på en gu sjekk pga smerter i underlivet, og da kjente han med en finger "inni" og en hånd på magen, og viste meg at "her kjenner du livmoren din"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...