Gå til innhold

Det går vannkopper i bhg til Lillemann, han har ikke hatt det og jeg skal i gang med

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

man får vannkopper bare en gang,ja...men jeg ville prøvd å la gutten få vannkoppene nå,jo tidligere han får det,jo mindre voldsomt er det...jeg hadde det som veldig liten og mamma og nabokona lot meg og dattern hennes leke sammen for at hun skulle få det også...

Hei Jeg jobber i barnehage.. Vil si det er en klar fordel å få vannkoppene i barnehagealder...MEN! Jeg har opplevd flere barn som har hatt vannkopper to ganger. Dersom man bare har hatt et lite snev av vannkopper er det faktisk mulig å få dette en gang til... utrolig, men sant. Så jeg ville finne ut hvor hardt du fikk det sist gang.

Det er riktigt att man kan få vannkopper 2 ggr viss man bare har ett snev av det. Min dotter hade det 2 ggr. Men viss man hatt vannkopper ordentligt så får man det ikke igen. MEN OBS mange tenker ikke på att man kan få beltros istedenfør i vuxen alder.( er usikker på vad det heter på Norsk). Det er framfør allt eldre og folk med nedsatt immunsystem som drabbas. Derfør ska man helst ikke dra med sig barn med vannkopper i matbutikker osv.

Inget klart svar på ditt spørsmål men en liten upplysning viss du trenger.

takk for svarene:-)

vet at en kan få vannkopper to ganger, hadde det selv da jeg var mindre:-) men det jeg egentlig tenkte på om det kunne være til skade for en eventuel spire?? .........foresten fant svaret selv på nettet på det jeg lurte på:-)

"Gravide som får vannkopper kan en sjelden gang overføre viruset til fosteret, særlig i første halvdel av svangerskapet. Det kan medføre skader på fosteret. Gravide som ikke har hatt vannkopper selv bør derfor være forsiktig med å ha kontakt med personer som har vannkopper eller helvetesild." lommelegen.

hadde nemlig hørt om ei som var gravid, hadde fått barn med skader etter å ha vært i nærheten av andre med vannkopper, så ble litt skremt, men, Siden jeg har hatt vannkopper, er ikke det noe å tenke på:-)

Annonse

hei hei igjen.

man finner mye på nettet som jeg ikke viste eller har tenkt på:-)

var også inne på pasienthåndboken, der står det:

"Vannkopper under svangerskapet

Dokumentet er utviklet av Statens Serum Institut i Danmark

Vannkopper (skoldkopper på dansk) skyldes en virusinfeksjon. De fleste har hatt vannkopper som barn, men 2-3% av voksne har ikke hatt sykdommen og er derfor mottakelige.

Særlig risiko for gravide

Vannkopper kan - spesielt hos gravide - være en alvorlig sykdom som krever sykehusinnleggelse og intensiv behandling. Dessuten kan infeksjonen i første halvdel av graviditeten i sjeldne tilfeller (ca. 2%) medføre alvorlige fosterskader.

Hvis den gravide ikke har hatt vannkopper, kan en blodprøve vise om vedkommende er mottakelig for infeksjonen. Blodprøven er viktig, fordi ca. 80% av dem som mener at de ikke har hatt vannkopper, allikevel har vært smittet og derfor er beskyttet mot sykdommen.

Kan man bli vaksinert mot vannkopper?

Er blodprøven negativ, er du ikke beskyttet mot vannkopper. Tas blodprøven før du blir gravid, kan du velge å bli vaksinert og dermed sikre deg full beskyttelse mot vannkopper under en graviditet. Vaksinasjon skal dog skje minst tre måneder før graviditet, idet det ikke er tilrådelig å bli vaksinert under graviditeten. Alle gravide som har fått et negativt resultat på en blodprøve, bør etter fødselen - av hensyn til nye graviditeter - la seg vaksinere mot vannkopper.

En gravid som ikke er beskyttet mot vannkopper og som er blitt utsatt for smitte, kan beskyttes ved behandling med immunglobulin."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...