Gå til innhold

April: Soving på dagtid?

Anbefalte innlegg

Sover deres om dagen fremdeles?

Vi ser nå at det blir trøbbel med legging om kvelden dersom han har sovet i barnehagen, - da vil han rett og slett ikke legge seg selv om vi ser at han er trøtt. Resultatet av at han ikke sover i barnehagen, er jo at han er stup trøtt om ettermiddagene - også siste del av dagen i barnehgen, og det er jo vondt å se på... I dag strevde han med å holde øynene oppe da vi spiste middag. :-(

Men det er vel gjerne en tilvenning han må gjennom? Han sovner i alle fall fort om kvelden, og sover stort sett godt om natten.

Har beholdt vognen i barnehagen enda - da det kan være dager der han bare MÅ hvile litt. Fredag håper jeg de får ham til å hvile litt, for da skal vi dra direkte på fjellet, og har 2,5 timer i bil foran oss = garantert soving hvis han ikke har hvilt tidligere på dagen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136608842-april-soving-p%C3%A5-dagtid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa her har et sovehjerte av gull... Sover glatt 2 timer på dagtid, legger seg fint halv åtte om kvelden og må vekkes om morgenen kl.7.. I helgene sover hun som regel til 9 (legges da halv åtte-åtte...)... Vurderer å kutte ned på sovinga på dagtid, men så lenge hun sover så godt og legger seg ute problemer om kvelden så ser jeg ikke poenget med å stresse med det. Hun "gikk selv" fra 3 hviler, til 2 og til 1 uten at vi trengte å gjøre noe for å få det til, så da satser jeg på det vil vise seg når hun er klar for å slutte helt med daghvilen også...

Her sluttet vi med soving på dagen den 1 desember. Da hadde vi problemer med å få henne i seng til kl 19.

Så fort vi sluttet med soving i barnehagen hadde vi noen dager som hun var stup trøtt når hun kom hjem, men jeg prøvde å holde henne i aktivitet og etter en drøy uke gikk det bra.

Hun legger seg nå kl 19 på kvelden og sover til kl 08 på morgenen. Og ikke noe soving om dagen lenger.

Annonse

Hun sover litt enda, men som hos deg er det verre med legging på kvelden da. Klokka blir gjerne halv ni før hun sovner om hun har sovet en halvtime i barnehagen.

Det er en avveining - hun blir så skrekkelig sur, trassig og vrang på ettermidddagen (uten søvn på dagen) og det er ikke noe særlig med to storesøstre som prøver å få gjort lekser.

Nå har hun også vært syke en periode så da har det vært mye soving på dagen. Når hun er helt frisk blir vi nok nødt å kutte sovinga ut - gruer meg :-/

Etter nyttår har de i barnehagen tatt initiativ til å slutte med dagsoving etter at hun protesterer endel (?) der. I juleferien (nesten 2 uker) sov hun ikke hjemme, men det var fordi hun sov fra 19 om kvelden til nærmere 09. I bhg har de gått over til hviletid på madrasser innendørs med lydbok i stedet og det ser ut til å fungere. Vært litt syk i det siste, så da har de lagt henne og da har hun sovet rundt en halvtime. Ikke noe trøbbel med legging om kvelden enten hun har sovet på dagen eller ikke, men dagsøvnen blir stadig kortere de gangene vi "bruker" det. Nå når hun kommer inn i rutinene igjen etter sykdomsperioden nå, regner jeg med at det blir uten dagsøvn. Legges da innen 19 og vekkes 0715 dagen etter, i helgene sover hun vanligvis til nærmere ni.

Høres ut som om du har et drømmebarn med tanke på soving, Yaddaline...

En liten morsomhet fra kveldens legging: Vi hadde lest to Karsten og Petra bøker, sunget "Kvelden lister seg på tå" og "God natt min venn", og jeg begynner å synge "Med nesen i puten", da Sondre avbryter meg før jeg har sunget første linjen fedig: "God natt! Ikke synge, bare sove!"

hehe... så trøtt var han altså i kveld :-)

Snuppa sluttet å sove på dagtid rundt juletider. Har bare vært en par ganger etter det at hun har sovet på dagen.

Hun er i seng ca kl 19.00 hver kveld og sover faktisk helt til 08.30 -09.00 om morgenen.

Har vært luksus om morgnene her omdagen siden jeg har jobbet litt redusert idet siste. Men det blir nok en tidligere hverdag for oss fremover og da er det nok opp hver dag kl 06.30 igjen : (

Håper ikke hun vil sove på dagen igjen da??!?!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...