Gå til innhold

Ang utbetaling av permisjonspenger når man har vært sykmld og gått opp i lønn i tiden man var sykmld

Anbefalte innlegg

Jeg ble sykmld i november pga kvalme og oppkast. Var 100% i noen uker. Gikk så over til å jobbe 50% når jeg ble noe bedre. Gikk opp i lønn ved årskifte. Jeg er fremdelses 50% pga tretthet og hodepine osv. Trodde dette skulle gi seg, men begynner å bli redd at jeg kommer til å være sykmld en stund til.

Jeg har blitt fortalt at trygdekontoret ikke justerer lønnen opp til den nye lønnen min når jeg går ut i permisjon hvis jeg ikke blir friskmld før jeg går ut i permisjon. De vil bare forholde seg til første registrering, altså lønnen jeg hadde i november. Dette blir jo litt kynisk, men det er snakk om en del penger (hvilket jeg dessverre ikke har nok av fra før), så jeg må nok presse meg til å jobbe fullt en stund for å få max ut av permisjonspengen.

Det jeg lurer på er om noe vet hvor lenge man må ha vært friskmld, eller holder det bare at man har blitt friskmld før ny sykmld blir utskrevet?

Jeg håper jo på å bli iform igjen så jeg kan jobbe fullt en stund før jeg skal ut i permisjon. Men jeg tør ikke satse på det. Føler liksom at det er større sjans for å kave seg gjennom noen uker med 100% nå, enn å vente noen uker. Kan jo bli i enda mer elendig form... Jeg visste ikke at det var så slitsomt å være gravid.... ; )

Fortsetter under...

Jeg er ikke helt sikker på det, men de bruker å regne sykepengene fra de 4 siste ukene før man blir sykemeldt så kanskje du må jobbe 4 uker i 100%.

Dette er akkurat samme situasjon jeg er i. Det er jo helt håpløst!!! Skikkelig tåpelig system. Til meg sa de at det faktisk holdt å sykemelde seg en dag eller to, satt på spissen. Så jeg tar de på ordet.Ringte legen og friskemeldte meg i dag, så imorra skal jeg på Nav igjen og be de justere lønna mi. Så ringer jeg legen og sykemelder meg 60 % igjen på onsdag... Håper bare at det går nå da! Kan skrive her når jeg har fått det beskreftet!!

Man må jo bare stå på krava sine idette rare landet!

Jeg er i 28. uke, og ble 100% sm for to uker siden. Legen min regner ikke med at jeg kommer meg ut i jobb igjen før permisjonen tar til. Jeg har termin i april, og i mars vil jeg ha oppnådd 10 års ansinnitet i jobben min, og det betyr en del tusenlappe opp i lønn. Men, jeg har forstått at NAV ikke regner med dette lønnshoppet siden jeg er 100%sm, så da går jeg glipp av denne økningen! Jeg må da altså ut i jobb igjen for at de skal bruke det som grunnlag for beregning av fødslespenger. Hva skal man gjøre da? Hvor lenge må man jobbe for at det skal gjelde?

Jeg sjekket med hun som jobber på lønningskontoret vårt og hun sa at hun antok at man måtte være friskmld en arbeidsgiversperiode. Hvilket tilsvarte 16 dager. Hun trodde kanskje at hvis man ble friskmld kun noen dager før man gikk ut i ny sykmld, at trygdekontoret ville stå på den gamle registreringen...

Så jeg må nok komme meg igjennom 2-3 uker med fulltid.

Har 50% ut mnd. Håper jeg kvikner til iløpet av de siste dagene.

Håper det ordner seg for dere andre også : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...