Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 hjelpe meg! vi har tre barn og så blir vi uventet gravide med tvillinger! Dette var ikke helt planlagt og lurer på hvordan andre med mangen barn klarer seg økonomisk. jeg har ikke jobbet i full stilling på mange år, men fra mars skal jeg begynne å jobbe fullt så håper jeg at jeg får foreldrepenger beregnet fra full stilling. men vi har jo huslån og må kjøpe alt nytt av barneutstyr for vi har selgt alt vi hadde for lenge siden. vi må og kjøpe ny bil, kanskje nytt hus for det blir trangt, men håper vi kan la to og to sove sammen en stund til. tenker at jeg kanskje og må være litt lenger hjemme med de små men det klarer vi kanskje ikke økonomisk. men to barnehageplasser koster jo og penger.. kan jeg spørre hvordan andre klarer seg ? dere som har mangen barn, jobber dere både mor og far i full stilling? hvor mye må man regne med å bruke på mat og forbruk i måneden med 5 barn? vi har sirka 1.4 mill i lån nå og må nok låne mellom 500 - 700 000 mer for å kjøpe ny bil og evt nytt hus eller bygge på? ble litt rotete dette innlegget, men litt vanskelig og føler vi sliter litt nå. Må vi kanskje skynde oss og få bedre betalte jobber:)
maya80 Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 Jeg ville vel ikke flyttet, familie med mange barn må gjerne dele. Å ingen barn har vondt av å dele heller mener nå jeg. Heller det enn å ikke kunne leve. Her deler mine barn rom å vi har bare ennå 2 barn. Hvorfor må dere ha så dyr bil? Det finnes rimligere alternativer å det går ann å kjøpe brukt kan spare litt på det. Jeg venter nå nr 3 vi ønsker oss gjerne nr 4. Vi har da valgt å ta ut minsten fra barnehage sparte mye penger der. Nå har ikke jeg jobb heller. Men om du skal være hjemme litt ekstra ville jeg enten tatt ut barna fra barnehagen, eller skaff deg en helgjobb jobbe annhver helg, det med kontanttøtte for 2 og barnetrygd for 5 hjelper jo litt.Det er snakk om å prioritering, å har man ikke råd til større hus eller veldig dyr bil, jeg mener bil til 500 000-700 000 er langt over det man trenger å betale. Det å betale for 4 barnehgaeplasser er også ganske mye å betale, å jeg ville regnet på om det forhold til lønn blir lønnsomt. Går ann å ta permisjon opp til 2 år ekstra etter endt permisjon uten å miste jobben. Her har vi funnet ut av vi må prioritere når vi skal ha mange barn, vi har da valgt å bo mindre, ungene deler rom. Sett etter bil som tillsvarer det vi har råd til men forsatt ikke går utover sikkerheten. Tatt ut ene fra barnehagen å han skal begynne i parnepark.
maya80 Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Jeg så att dere ikke regnet hele den summen bare på bil, men må dere bygge ut akuratt nå? barneutstyr ville jeg priortiert å kjøpe brukt. kjøpe klær på finn etc å er det noen dere kan arve litt av?
nr4iaugust Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 kjøp brukt. Det finnes mange pent brukte vogner og annet utstyr å få kjøpt. Sjekk på finn, el i lokalavisa. bare fint for barna å dele rom. Og kjøp en rimelig bil. Vi ventre nr fire, og skal klare oss m den bilen vi har, en liten 7seter. får kjøpe en skiboks, så vi får plass til litt bagasje. Må ha tvillingvogn, siden det blir tett mellom de to minste. Lykke til!!!
magj Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Enig med svarene du har fått. Vi venter 5. nå. Jeg har vært hjemme i 8 år-hus og barn (var dagmamma en periode da de to største var små), og mannen har tatt seg av gårdsarbeidet. Fordi jeg har vært hjemme har jeg ikke fått foreldrepenger med de tre siste. Lån har vi også rikelig av, til landbruksmaskiner mm. Da vi skulle ha tvillingene for tre år siden bytta vi hus med svigers pga vi bodde i et lite hus med ett soverom som vi delte med de to største. Og vi bodde over tre etasjer, så måtte ha gått mye trapper med to babyer på armen for å komme fra soverom til bad. Her i huset deler de to største ett rom, og tv deler ett rom. Babyen vi nå skal ha, får pent ligge på vårt rom til vi har råd til en annen løsning. Vi har ett rom (brukt til kontor nå) + stue i kjelleren så. Den største kan jo flytte ned etterhver, men foreløbig er han oppe på do flere ganger om natta og det er ikke do i kjelleren. Han er bare 8 år også så kanskje ikke så kjekt å ligge der nede helt aleine. Vi kjøpte brukt Caravelle m 7 seter da vi skulle ha tv. Har mye klær etter de største, og var så heldig å få låne tvillingklær av søskenbarnet av noen venner til ca det første året+ at vi fikk jo så utrulig mye fra alle! Litt stas med to, så mange kom med barselgaver. Nå når de er blitt større har vi arva klær fra ei vennine med tvillinger. Det finnes mye å kjøpe brukt også, se på nettsidene til tvillingforeldreforeningen, dobbel glede osv. Vi kjøpte ny vogn til bare 1400, kan også spare på å kjøpe brukt der. Bilseter leide vi på den lokale bensinstasjonen. Hadde ei grindseng, kjøpte brukt den andre. Høy stol på IKEA til ca 100-lappen. Utrolig praktiske de der plaststolene: kan kjøpe til bordplate å feste på, de kan stables og jeg slengte dem i bilen når vi skulle på besøk ( å mate én unge er greitt når du kan ha'n på fanget, værre når du må holde to el få de til å sitte stille på en vanlig stol. Har også tatt de stolene med i garderonben og dusjen når vi har vært på svømming! De to største har vært to dager i barneh, nå går de i 1. og 2. kl. Vi har ikke hatt de minste i barneh. Har fått dobbel kontantstøtte, 6600 i mnd, for dem helt til nå. Hadde mista den + måtte betalt for plassene hvis de skulle gått i barneh. Nå er jeg jo hjemme likevel, de har hverandre og de har større søsken. Får se om det blir noen dager når det nærmer seg skolestart. Etterhvert som unga blir større kommer jeg nok til å delta mer i gårdsarbeidet, og ikke gå tilbake til hjelpepleierjobben min. Det er lange arbeidsdager for mannen nå når han har alt aleine. Begynner i 7 tida og er ferdig i 22-23 tida. Men han er jo inne og eter og snakker med meg og unga midt på dag og til middag. Ulempen er at han har fjøsstell akkurat når jeg har morgenstell og kveldsstell inne, så vi kan ikke dele på det. Sikkert annerledes der mannen har 9-4-jobb. Har 70-tallshus med lite kjøkken. Når 5. mann blir så stor at han skal sitte ved bordet sammen med oss har vi ikke plass på kjøkkenet lenger, så da må vi bruke spisestua. Badet er også knøttlite, men har iallefall badekar som jeg er veldig glad for. Kun én do, som er utenom badet. Det er upraktisk at det ikke er på badet når du skal stelle og do-trene flere på samme tid, og det er for lite med bare én når vi blir 7 i familien. Heldigvis kan jeg bare sende unga over tunet til bestemor hvis det er opptatt. Har vaskerom i kjelleren i den kalde og uinnredde delen, så jeg går der helst aleine uten å ta med unga dit. Iallefall når de er helt små. Svigers har fortsatt mye rate stående der:whitesprit og malingsrester og div verktøy. Det er upraktisk når en må vaske så mye klær og ikke ha en plass å stelle og brette klærne på. Så alt i alt må jeg si at drømmen hadde vært å ha råd til å bygge på! Men så lenge jeg ikke tipper Lotto el.l må det bli langt inn i framtida. Du spør om utgifter til mat: Her går det et par brød pr dag og 2-3 liter melk. Må stadig lage mer middag, dobbelt så mye nå som før tvillingene var født. Ser ikke så mye på det, unner oss maten, men kjøper naturligvis inn stort når det er tilbud. Dette blei jo veldig langt svar og et lite hjertesukk, det blei en liten ventil for meg for å sleppe ut litt stim fra en hektisk hverdag, puh! Men konklusjonen er iallefall: ikke ta sorgene på forskudd, prøv å få det mest mulig praktisk med sånn dere har det nå.
januarsurprise Skrevet 26. januar 2008 #6 Skrevet 26. januar 2008 Vi prøver på nr 6 Vet koster litt å ha mange, men det absolutt overkommelig. Bruk finn.no flittig, også er det ofte byttesentraler/bruktsalg på skoler og kulturhus rundt omkring et par ganger i året (sykler, vogner og sportsutstyr er en vinner her) dersom man er avhengig av å presse utgiftene ned. Handle mat én gang i uka - man sparer mye på å la være å handle når man er småsulten! Ny bruktbil klarer dere å få tak i til ca 250 000,-. Ta nedbetaling over mange år, så kan dere heller korte ned tiden når økonomien bedrer seg. Hvor mye penger dere må bruke i mnd kommer an på hvor dere legger lista, men 30 000,- er vel ikke urimelig å bruke på huslån, billån, tlf, strøm, kommunale avgifter, barnehage/sfo, og mat. Skal dere lavere enn dette må dere vurdere å flytte et sted man får mer hus for pengene og redusere standard på kjøretøy. Et lite ps til slutt: sist jeg var gravid ar det slik at får å få utbetalt fødselspenger måtte men ha vært i jobb 6 av siste 10 mnd før fødsel (man kan selvfølgelig være sykemeldt i disse 6 mnd.) Vet ikke om det er slik ennå, men det er jo verdt å sjekke. Hvis du skal jobbe et sted det er mulig å jobbe overtid/ekstravakter er det lurt å ta på seg det hvis du orker. Det er ikke bare fastlønn som beregnes, men også ekstravakter etc. Fødselspenger skal også regnes ut slik at det er mest fordelktig for deg: enten gj.snitt av lønn siste år, siste 6mnd el siste 3mnd. Dette må du passe på selv - og det nytter å klage! Masse lykke til - dette klarer dere!
maria isabell Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 gratulerer med tvillinger det må være fantastisk:) har alltid drømt om tvillinger:) ( vet at svangerskapene kan være tøffe,men tenk så fint når de er komt) vi planlegger mangen barn,har fundert mye og fått mangen gode råd...trenger ikke være så dyrt...og kontantstøtta og barnetrygd er en fin ting:) dessuten er det lov å dele romm,syntes det hørset koselig ut,når vi var små delte min bror og er romm. det var så gøy:) kankje en kan tenke litt økonomisk også...trenger babyen den nye hypermoderne barnevogna i knall rosa til 9000,eller kan eg kjøpe en brukt? er jo mulig og arve når barna er små...siden dere venter tvillinger kommer nok alle til å kjøpe klær, si hva dere ønsker dere og bytt dersom dere har for mange klær i samme størrelse...er det mulig,kan dere jo klare dere med en bil? når de er 1 år får du jo dobbelt kontatstøtte på rundt 6 - 7 tusen..rundt 4 tusen i barnetrygd...kan godt være hjemme noen år da:) er jo rundt 11 tusen pr mnd:) kommer godt med:) trur dere klarer dette helt fint:) har en jente på 11mnd,har nesten ikke kjøpt et kledsplagg til henne, hu har fått alt,jakker,kjeledresser,ullundertøy,vugge,hjemmestrikkede genserer,regnsett, bilsete osv..enste eg har kjøpt var en brukt kjempefin vogn til 1500...2 bæreseler og litt leker og klær...hu har arvet og fått resten. å arve barneklær trenger ikke være så dumt..ofte er de nesten ikke brukt,en eller 2 ganger,ser helt nye ut...min datter svømmer i klær og leker:) folk elsker å kjøpe til barn:) når det er tvillinger kan eg tenke meg at folk tar enda mere av,de tenker vel at dere trenger litt ekstra:) når de blir eldre kan du jo få en fulltidsjobb:) siden vi har planlagt så mangen barn har eg virkelig fundert på dette med økonomien...det går så fint så kos deg med graviditeten og gled deg:) du er heldig:) vi venter bare nr 2,men håper på mangen fleire:) lykke til:) mangen klemmer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå