Gøril og Jesper :) Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Jesper blir 6 mnd den 1. feb. Han har til nå bare fått morsmelk. Jeg pumper som en gal føler jeg, fordi jeg mener at sønnen min fortjener det beste. ( jeg kan ikke amme pga at Jesper har spisevegring, og går lite opp i vekt om han skal få bestemme selv) Siden jeg har melk, så pumper jeg. Har ikke samvittighet til å slutte siden jeg kan gi han morsmelk.. For den er vel bedre enn erstatning? Jesper spiser svært lite selv, han får litt i flaske så han ikke skal miste svelgrefleksen sin, og resten sonder vi rett ned i magesekken.. Merker at det begynner å bli mindre melk nå, også at jeg begynner å bli veldig lei av denne evige pumpingen døgnet rundt. Jeg tenkte da jeg begynte med dette (da Jesper var under 2 mnd, ammet frem til han var 1 mnd og noen dager), så skulle jeg gi meg da han fylte 6 mnd.. Men bør jeg det? Bør jeg fortsette lengre?? Hva er fordelene med å fortsette, og ulemper med å slutte?
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Huff, dette slet jeg også med mens Mikael levde.. Jeg forbante meg på at han iallefall skulle få morsmelk uansett om jeg aldri kunne amme han! Jeg pumpet også som en gal, døgnet rundt for å tyne ut de edle dråper. Hadde melk en stund, men det slet på psyken når vi hadde alt det andre hengende over oss.. Til syvende og sist mista jeg melka når Mikael var ca 1 mnd gammel da, så jeg måtte bare gi meg. Men jeg tror nok jeg hadde gitt meg uansett. Mikael gikk over på Nan, men den tålte han ikke så han måtte få Nutramigen (og i dårlige spiseperioder fikk han Gem Collett i tillegg). Hvis du orker kan du jo fortsette, men det er noe du må kjenne på selv syns jeg. Det er ingen skam å slutte! Jesper får i seg det han trenger med morsmelktillegg også han! Vær bare veldig obs på magen hans hvis dere går over til tillegg, og se hvordan han reagerer på det. Ikke alle tåler Nan f.eks. Håper du finner ut hva som funker for deg, og slår deg til ro med valget. Tenker masse på dere, skulle så gjerne truffet deg når jeg er på sykehuset, men det passer da liksom aldri for oss begge.. Håper likevel det går en eller annen gang.. Klem,
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #3 Skrevet 23. januar 2008 Hei Gøril! Hvis du har fullammet Jesper gjennom pumping helt til nå, har du virkelig gjort en kjempejobb. Bare 7 prosent fullammer helt til barnet er 6 måneder. Det er i starten morsmelk er viktigst, ved 6 måneder er det allikvel på tide å introdusere annen mat også for Jesper vel? Det kan være en fordel å gi litt morsmelk i overgangen, men hvis du ønsker å trappe ned etter det, synes jeg du skal gjøre det som passer best for deg. Du må ta vare på deg selv også oppi dette. Tenker på dere!
Gøril og Jesper :) Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2008 ja, jeg har fullammet, eller fullpumpet som jeg kaller det... hehe. vi skal introdusere grøt når Jesper er kvitt rs-viruset... fikk ikke før av legen.. Jesper sliter litt med å svelge, så gruer meg litt til det.. er bare så lei av pumpingen døgnet rundt, men samtidig tenker jeg at om det er det beste for Jesper, så fortsetter jeg... men en gang må jeg jo gi meg... noen flere synspunkter? trenger det jeg..
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 viss du fortsetter vil jeg bare si; *BØYER MEG I STØVET OG SER BEUNDRENDE PÅ!!* herregud, hvor flink du er.. alle sier jo hvor fantastisk kos de er å amme, og det er det letteste i hele verden, for alle kan det jo! du er en sann hverdagshelt, for det å ikke gi seg etter så lang tid krever vilje, MOT og selvdisiplin. pumet selv ett par netter på barsel da jr var på NI, og syntes det var helt forferdelig vanskelig og holde meg våken. er mektig imponert over deg!!:-D
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #6 Skrevet 24. januar 2008 Jeg kan dessverre ikke gi deg noen råd, men har lyst til å si som Maria: For en innsats du har gjort!
Chunky81 Skrevet 24. januar 2008 #7 Skrevet 24. januar 2008 Du er jaggumed flink. Jeg holdt ut pumpingen i 2 måneder og da gav jeg lillegutt og meg 1 uke til å få til ammingen på. Heldigvis gikk det bra med oss og jeg kunne pakke vekk pumpen. Nå er gutten min snart 7 måneder og jeg må ærlig innrømme at jeg nesten ikke husker noe fra de første 2 månedene. Tror dagene gikk slik: jeg satt og pumpet og far/mormor/etc matet gutten med flaske, så gikk det 2-3 timer så var det samme rutine på nytt. Natt og dag... Her er mine synspunkter og forslag, men du må huske å gjøre det som er best for deg og gutten din. Fordel med å slutte: - du får mye mere tid til gutten din - du får mere tid til deg selv (faktisk ganske viktig..) - du får mere energi - du får mere søvn - mange barn vokser opp på mme og de har det like bra - slipper å dra rundt på pumpen Ulemper med å slutte: - mm er veldig bra å gi når en begynner å introdusere ny mat - vasking og koking av flasker - mme koster penger - tåler ikke mme Forslaget mitt til deg vil nok være å pumpe litt til, for det virker som du ikke ønsker å ta i fra gutten din mm helt. Men.. reduser antall pumpinger til f.eks; morgen, ettermiddag og rett før du legger deg. Og så introduserer du mme til noen måltider, så ser du om gutten din tåler det. Så kan du seinere redusere pumpingen til morgen og kveld. Da vil du få mye "fritid fra pumpen" Vet ikke om det hjalp....
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #8 Skrevet 31. januar 2008 Da min sønn var innlagt og ikke klarte å spise selv så pumpet jeg også som en galning. Han var/er en stor gutt (2 mnd under innleggelsen) og jeg måtte pumpe mer enn en liter hver dag. Jeg klarte rett og slett ikke å pumpe nok melk til han (amming er den mest effektive måten å få ut melk på, pumping funket ikke like bra). Så han fikk derfor Småfolk på natten. Hadde ikke dårlig samvittighet i det hele tatt fordi jeg var SÅ sliten! Var nesten på gråten av slitenhet av og til. Jeg pumpet fremdeles mange ganger på dagtid, men var altfor sliten til å pumpe så mye som han trengte. Så kanskje du kunne pumpe 50% eller 75% av det han trenger og gi resten MME?? Bare for å gi deg litt fri fra pumpingen. Grøt er ikke lett, selv hos en baby som er helt frisk. Det har tatt ganske lang tid før vår sønn kunne spise grøt. Han spytter den bare ut eller den renner ut av seg selv. Ikke for å skremme deg, men fslik at du er innstilt på at når man begynner med grøt er det fremdeles melk som er hovedernæringen. Lykke til, og husk å ta vare på deg selv også slik at du har mer å gi til Jesper på andre områder. Lykke til!
Gøril og Jesper :) Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 10. februar 2008 så lenge jeg har melk, så synes jeg ikke at MME er et valg. Ikke at jeg synes det er dårlig eller noe, men jeg har jo melk selv som Jesper kan få.. Jeg har trappet ned til 4 ganger i døgnet nå. Og det holder fortsatt godt til Jesper sitt bruk.. Jeg får ta en mnd av gangen. Men gir meg vel om et par-tre mnd synes jeg. Må jo stå på for gutten min med noe jeg kan i allefall..
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #11 Skrevet 11. februar 2008 Kjære Gøril, Jeg måtte pumpe meg forige gang fordi sønnen min hadde leppe/ganespalte.Holdt på i ca 6mndr før jeg ga meg. For meg var det veldig viktig at han fikk mm, da vår førstefødte døde av sykdom.Det ga meg en følelse av at det var noe jeg kunne gjøre. Kan godt forstå at det er viktig for deg at Jesper har fått mm i sitt første halvår- så kan du vel se på resten nå som en bonus. Det er jo viktig at du ikke presser deg til å holde på lengre enn du orker. Sender varme tanker til deg og din fantastiske familie.
triologi Skrevet 13. februar 2008 #12 Skrevet 13. februar 2008 Hei Gøril, Når du selv stiller spørsmålet ved dette så har du vel nesten svart på det også? Men du kan jo aldri prøve begge løsningene, og ingen kan si deg at hvis du gir morsmelk så klarer han infeksjoner osv mye bedre. Amming gir næring, det er lettvint, det er kos og nærhet. Hos deg er det ikke kos og nærhet, det er ikke lettvint og næring...immunforsvaret hans er vel alt på god vei til å løsrive seg fra ditt. Du spør om råd: Mitt er SLUTT. Puppen tilbake i bh, pumpa legges på loftet, du blader ut melkeerstatning som helsepersonell anbefaler deg og koser deg med måltidene. Lykke til.
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #13 Skrevet 15. februar 2008 Jeg tar av meg hatten for deg Gøril, var nettopp inne å så på bilder av hjerteknuseren din!!! Han er Nyydeliig!!!! Jeg var jo også på ass.bef og gr.slitere og ble mamma i september til en herlig gutt...vi kom skjevt ut i starten med amming og min hadde vegring...jeg pumpet meg i 3 mnd. Da sa ammepol på Riksen stopp. Det ble mer stress enn kos...og jeg er glad for det nå ellers hadde jeg tynt meg fortsatt men jeg måtte pumpe i 3 dager for å få nok til ett måltid. Men går melkeproduksjonen ned og du ønsker å amme så har du afipran som er mot kvalme som har som bivirkning å få opp morsmelken. Stol på magefølelsen din, den forteller deg hva som er riktig og det er du som kjenner Jesper best. Bless you!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå