Gå til innhold

Lavt stoffskifte -noen andre her med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og går på medisinen Levaxin... Lurer på om det er andre her som har vanskelig for å få rett dose medisin? Jeg er sååååå uopplagt, kan sove et par ganger om dagen og likevel føle meg trett... Fryser hele tida, selv om det er 25 grader her inne.... Er tiltaksløs, men prøver likevel å få gjort en del.

Fødte ei datter i juli, og har egentlig vært til legen hver måned for å justere medisindosen, men er vel noen hormoner igjen i kroppen etter fødselen. Var veldig opplagt i svangerskapet når jeg gikk på medisin. Da trengte jeg faktisk ikke å justere dosen noe.

Tips til alternativer i tillegg til Levaxin? Eller tips til hva som kan gi meg mer energi.... Jeg er ute og triller en tur hver dag, bare så det er sagt. Så jeg gjør forsøk på å få mer energi.....

Hjelp.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har i utgangspunktet høyt, men det svaier litt, så det hender jeg av og til har lavt... Utrolig at det ikke skal gå an å finne rett dose. Går på Levaxin 100mg og Propyltiouracil 100mg x3.

Når jeg har lavt stoffskifte er jeg veldig trøtt og sliten, irritabel, svetter mye, fryser fort...

Har noe av de samme symptomene når jeg har høyt også, men er ikke fullt så sliten.

Nå har jeg vært sykemeldt siden november (har hatt sykdommen siden september-06), har hatt to sykehusopphold på 1,5 år og er egentlig drittlei hele sykdommen!

Men nå har legene endelig forstått alvoret her, og jeg skal få operasjon :) Har i tillegg struma, så skal fikse på øynene etterhvert...

Send meg gjerne en pm :)

Skrevet

Jeg fikk påvist lavtstoffskifte etter snuppa ble født.Har hatt det i 2år nå.

Tok meg nesten ett år føre jeg fant riktig dose for meg.Den dosen har jeg tatt i ett år nå.Og verdiene er veldig bra.

Jeg tar 0,75 mg eller hva betegnelsen bak er om dagen virker veldig bra.

Men kan ha mine dager jeg å asså.

Skrevet

Fikk ikke til å sende deg pm..... Hva måtte til for at du skulle få operasjon? Fikk påvist lavt stoffskifte september 06... har antageligvis fått det etter forrige fødsel i 03, men var først sommeren 06 at jeg ble ordentlig dårlig... da var jeg helt tom for energi, frøs når det var 30 varmegrader ute, begynte å glemme ting som var sagt for to min siden, og det ble vanskelig å snakke...

Skal til kontroll nå igjen i neste uke, så er veldig spent på verdiene ettersom jeg har følt meg "dårlig" etter jul...

Men veldig slitsomt i lengden at det er slik...bra vi er flere.... :)

Skrevet

Jeg har hatt hypothyreose i 15 år. Ingen vet hvorfor. I mange år slet jeg voldsomt, men har det nå veldig bra. Det jeg har gjort er å :

- leve regelmessig (sove 7 timer per natt, faste tider)

- spise sunt og regelmessig (4 måltider per dag, mye grønnsaker)

- kutte ALLE ting som stresser binyrene (koffein, aspartam, alkohol)

- trene regelmessig ( 3-4 ganger per uke minst)

- gå mye turer i frisk luft

- godta med meg selv at jeg ikke er 100% frisk, men at jeg kan yte 100% likevel, bare jeg tar hensyn til meg selv.

- ta Levaxin regelmessig (kl. 8 hver morgen)

- regelmessig inntak av

Dette er veldig generelle råd som virker for alle. Du vil få det MYE bedre om du lærer deg å leve på denne måten. Selv har jeg to barn, pendler til jobb i lederstilling og klarer meg fantastisk bra! Det er ikke sikkert du klarer like mye, du må godta å lytte til kroppen. Spesielt de første årene kan det være vanskelig.

Når det gjelder de mer spesielle tingene, de som er unike for hver person, som det å få rett dose, så er det dessverre opp til deg å skaffe deg hjelp. Du får INGENTING gratis. Men her er en link til en side der du kan stille masse dumme spørsmål og få masse gode svar:

http://www.xlpluss.no/thyroforum/index.php

Mitt råd er at du samler masse informasjon før du maser deg til å komme deg til endokrinolog (hormon-lege). Der får du ham til å ta alle prøver for å finne ut hva du feiler (hvorfor du har hypothyreose). Da har du i alle fall et utgangspunkt for å velge behandling.

Det finnes nemlig en masse forskjellige behandlingsformer for de forskjellige årsakene bak.

Noen trenger tilskudd av liothyronin, det kan legen din hjelpe deg med.

Noen får hjelp av Armour, som er naturlig thyroxin (alternativ til Levaxin)

Men noen får Levaxin selv om de egentlig ikke burde hatt det, ettersom legene ikke skjønner hvordan kroppen egenhendig blokkerer Thyroxin-produksjonen for å spare binyrene hvis man egentlig har en annen sykdom, f.eks. binyreproblemer eller er ekstremt stresset, osv.

Man kan også ha hjernesvulst som gir hypothyreose. Med andre ord, hvis legen din ikke vet HVORFOR du har hypothyreose, så burde hun ikke gi deg levaxin eller noen som helst annen medisin....

Som oftest er det likevel riktig å gi Levaxin, derfor gjør legene det....

PS. Det er forresten vanlig at folk ikke får hjelp av medisinen....

Hvis du skriver ned de verdiene som er målt i blodprøver så langt, så skal jeg forsøke å gi deg råd. Jeg har kun erfaring å støtte meg til, men jeg har ennå ikke møtt en fastlege som kan halvparten av det jeg kan, så på en måte er jeg jo spesialist, selv om jeg ikke har kompetanse på andre felt enn hormoner...

Skrevet

...vitaminer og jern, skulle det stå

Regelmessig inntak av vitaminer og jern...

Skrevet

Dette kan du MimosaPudica!

Har høy stoffskifte jeg da. Fikk det påvist i fjor høst. Startet på neo mercasole, og i november begynte jeg også med Levaxin. Tar en tablett av hver, hver dag. Må ta de på kvelden fordi jeg ble så uvel av de. Da jeg fikk brev om å starte på Levaxin hadde stoffskiftet mitt gått ned og skulle starte på dette for at stoffskiftet ikke skulle bli for lavt. Dette sto i siste brev tsh 1,38, fritt T4 11,1 og fritt T3 4,8. Skjønner ikke en dritt hehe. Skal inn til ny kontroll snart, men venter bare på en time (tror jeg må ringe og purre, skulle inn i desember)

Skrevet

MimosaPudica:

Takk for svar så langt. Det var veldig informativt. Nå husker jeg ikke hva verdiene mine har vært de siste gangene, men skal til legen neste onsdag så kan høre med henne da.

Har ikke fått vite grunnen til hvorfor jeg har det, men legen sa noe om at man kan utvikle lavt stoffskifte i forbindelse med graviditet...?

Prøver i alle fall så godt jeg kan å leve regelmessig, men ser at det er noe jeg kan gjøre bedre. Legger meg som regel til faste tider og står opp til faste tider, da jeg har barn som skal til skole/barnehage. Spiser til faste tider og prøver så godt som mulig å lage sunne måltider.

Nå er jeg glad i cola da, men bør kanskje holde meg unna det etter ditt råd. Ellers så prøver jeg å gå minst en tur for dagen, men er ikke noen treningsperson...så det blir bare en slik trimtur for dagen da, skjønner du...men dette kan jeg jo forsåvidt prøve å endre på også...

Vel, skal snakke litt mer med legen min på onsdag og høre om hun kan påvise bedre hva dette kommer av. Du har ikke fått vurdert operasjon ettersom du har hatt det så lenge da?

Skrevet

Jeg har ikke struma, så det er ingenting å operere. Tvert imot er skjoldbruskkjertelen min nå helt borte. Det er vanlig hvis man har autoimmun hypothyreose (det kan legen din måle, og har sikkert gjort det?). Det har ikke jeg, så legene tror det skyldes langvarig bruk av levaxin. At kroppen sluttet å produsere hormoner pga medisinen, og derfor forsvant kjertelen som produserer hormonene. Har du struma?

Skrevet

Jeg har hatt diagnosen i 7-8 år nå. Fikk beskjed under siste svangerskap at det kom til å ta minst et halvår før kroppen stabiliserte seg nok etter graviditeten til at vi fant fram til riktig dose igjen...

Skrevet

Jeg ble først innlagt i september-06 og levde som jeg var frisk i nesten 1 år. Tok tabletter og var sliten, men ville nok ikke helt innse at jeg faktisk var syk. Halsen og øynene mine har vokst mye siden jeg først fikk påvist sykdommen, og dette plager med noe enormt.

Jeg fikk en knekk i høst, jeg opplevde samlivsbrudd, ny jobb, press på skole og praksis, flytting og aleneforsørger på en og samme tid. Til slutt orka jeg ingenting, satt bare hjemme å lot tårene strømme fritt.

Når jeg da gikk til legen og tok blodprøver bar det rett inn på sykehuset, for jeg var iallefall ikke frisk. Etter dette har jeg vært veldig bevisst på at jeg ikke er frisk og akkurat nå klarer jeg ikke alt, jeg er ikke verdensmester. Jeg er blitt flinkere å lytte til kroppen sine signaler.

I tillegg har jeg stilt mer og høyere krav til sykehus og leger og selv stått på litt for å få operasjon. Jeg kontaktet en privat øyelege som videresendte meg til Haukeland. Han vil operere øynene mine pga strumaen, men det kan han ikke gjøre før stoffskiftet har vært stabilt i minimun 6 mnd.

I tillegg til dette så var legene enige om at siden jeg har gått på medisinsk behandling i 1,5 år uten noen som helst virkning, så skal jeg få operasjon. De vil da ta bort deler eller hele skjoldbukskjertelen, men jeg må nok gå på Levaxin resten av livet for å holde thyroksinen oppe i kroppen.

Så nå går jeg bare å venter på time :) :)

Du må sette litt krav, for det å være så trøtt å sliten er ikke holdbart i lengden -selv om noen helt klart klarer å leve med denne sykdommen. Norsk helsevesen er til å bli matt av noen ganger... Bare det at vi ramler ut av systemet når det gjelder timelister er latterlig alvorlig. Nei jenter, vi må passe på oss selv og slå hånda i bordet noen ganger!

Ønsker dere alle lykke til og god bedring, men det er nå godt vi ikke er alene om denne sykdommen -tross alt :)

Skrevet

Så flott at vi er flere, selv om det ikke er hyggelig å ha denne sykdommen!

Jeg har fått tips om at det må gå minst 30 min. fra inntak av levaxin til en spiser, og at det må gå minst 2 timer mellom inntak av levaxin og kalsiumholdig mat/drikke. Så her går det i syltetøy på frokosten;)

Håper flere skriver, slik at vi kan hjelpe hverandre litt:)

Jeg har ustabile verdier ennå (vært syk siden 1999) men begynte først på medisin i juni i fjor.

Skrevet

hvilke symptomer har dere da?

Skrevet

Jeg ble operert hele kjertelen er nå operert bort. Er nå friske som en fisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...