xyz06 Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Hei er det noen ammehjelpere der, eller andre med erfaringer Jeg trenger noen råd og høre fra andre med erfaringer. Ammer ei jente på 14 mnd. Dette er første ordentlige brystbetennelse. Har hatt tendens noen ganger tidligere, men har fått presset ut melka og tilstoppingen. Men denne gangen klarte jeg ikke å få tømt brystet ved hyppig amming eller håndmelking. Hadde feber i natt og generelt dårlig form så jeg dro til legen og han foreskrev meg apocillin, han mente det var bakterielt. Det kommer verk fra brystet. Er det skadelig for barnet å suge i seg verket. Hun er jo gankse stor nå, er morsmelken allikevel bra for henne selv med verk og penecillin? Hun er jo den som får tømt brystet best. Jeg lurer samtidig på hva årskene kan være. Natt til fredag var jeg borte, og måtte pumpe meg. Pumpa var ikke steril, skylte den bare i vann på hotellet. Kan det være på denne måten at jeg har fått bakterien. eller var det at jeg frøs på tur på søndagen. Men jag har jo frøset før og ... og ikke fått betennelse. håper på svar vennlig hilsen
Gjest Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 Jeg har hatt brystbetennelse pga gule stafliokokker og fikk beksjed om at det var helt greit å amme allikvel. Jeg fikk først Apocilin, men det hjalp ikke og fikk isteden Diclocil. Tok legen prøve av melken din? Det er viktig for å sjekke at du får rett antibiotika.
xyz06 Skrevet 21. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. januar 2008 Hei igjen og takk for svar! Legen tok bakterieprøve så jeg får vel svar om det var riktig antibiotika om ei uke. fikk du tømt brystet? det er hardt og rødt enda selv om jeg ammer lillejenta på det vonde brystet ofte. Var du syk lenge med feber? Jeg hadde feber i natt men har ikke hatt det i dag, håper det ikke kommer tilbake. var brystet lenge rødt? vennlig hilsen
trollet66 Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 Det er i utgangspunktet greit å amme ved brystbetennelse siden tømming av brystet er en viktig del av behandlingen. Men det er ikke helt ideelt å la barnet suge på brystet med tydelig verk..... Det er best å pumpe dette brystet til melkas utseende normaliseres, det skjer i løpet av noen dager ut i beh. Husk at det er viktig å pumpe/amme TOMT så ofte som hver 2 time om dagen og hver 3. time om natten til tilstoppingen er borte, det er like viktig som det å ta medisin. Det er vanligst å bruke Diclocil til bb, mne ettersom det er tatt dyrkingsprøver før beh ble innledet, så vil du få ny type pennicilin dersom dette er påkrevet. Ta kuren ut og vær flink med å tømme.les forøvrig på ammehjelpen.no om bb, mange gode råd der... Bruk varme omslag før puming, og be om å få syntocinon for å lette utdriving. Det kan fort vekk ta mange dager før det harde området er borte. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå