Gå til innhold

Hvis man velger 80% i permisjon, trekker de da like mye skatt som nå som jeg jobber 100%????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?

Eller blir på en måte det jeg får utbetalt i 80% lønn under permisjon mitt bruttogrunnlag for skattetrekket?

Noen som skjønte hva jeg mente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men du må sørge for å endre skatteprosenten selv. Snakk med den som er ansvarlig for lønn på arbeidsplassen din.

Skrevet

Du blir trekt i forhold til lønnen. Det skal gå automatisk, men hør med jobben i tilfelle du må endre prosenttrekket/tabelkortet.

Skrevet

Hei,

Skattegrunnlaget blir 80 % av full lønn. Konklusjon: du betaler ikke like mye i skatt med 80 % som ved 100 %.

Ved 80 % lønn er det som du går ned i inntekt, du betaler dog mindre skatt. Enten har du tabellkort og trekket blir etter det du reelt tjener, eller du har prosentkort og prosenten blir selvfølgelig redusert. Du trenger ikke melde ifra til skattemyndighetene om dette - det ordner seg selv fra arbeidsgiveren din.

Håper dette var klargjørende. :-)

Skrevet

hmm.. gikk inn på nettet og ordnet dette selv jeg.. synes det er så godt å ha det i orden. Har pleid å ha tabelltrekk og da hadde det sikkert gått automatisk, men har fått prosent trekk for i år. Så jeg regnet ut full lønn fram til permisjon, og 80 % lønn de neste månedene etter det og kom fram til en summen jeg endret til på nettet.Gikk ned 4 % på det..Kodene til å endre finner du på skattekortet ditt ;) Lykke til !!

Skrevet

Skatteprosenten min er den samme. hun anbefalte det på NAV da jeg ringte, men du kan jo regulere den om du vil... Jeg synes det er bedre å få igjen på skatten enn å betale restskatt :-)

Skrevet

Man betaler mindre skatt, så man går ikke ned helt 20% i lønn som man kan frykte. For de fleste er det nok også en god reduksjon på skatten.

Skrevet

Eg tjener 33000 før skatt, når eg hadde permisjon sist hadde eg 80%.(80% av det er 26400, så blir skatten trekt av dette beløpet...ikke av 33000kr.Dvs mindre skatt.. I tilegg kan du gå litt ned i skattetrekk, så da blir det ikkje så stor forskjell på 100% og 80%.Men det er alltids noe..

Denne gangen velger eg 100% lønn i 10mnd.Dette fordi eg "taper" 5000kr i mnd på å ta 80%.På 10 mnd er dette 50000kr, dvs at eg kan ta helt fri i 2mnd uten lønn og komme bedre ut.Så da får eg 12 mnd med prinsen likevel og kommer bedre ut økonomisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...