Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 skal ha til at jeg har lest at far kan ha rett til å ta full permisjon (untatt de 6 første ukene) om mor er under utdanning. jeg har en 20% stilling utenom studiene. har ikke far rett på lønn under permisjonen da..?
***lilli*** Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Slik eg har forstått det, så har far rett på 29 veker permisjon (100% løn), eller 39 veker med 80% løn. Desse vekene byrjar å løpe først 12 veker etter fødselen. Det er fordi mor tek dei første 6 vekene, og at fedrekvoten på ytterlegare 6 veker går over til mor når mor er fulltidsstudent. Så lenge du er fulltidsstudent fell altså fedrekvoten bort for far, men han har altså rett på løn i permisjonen. Sjå på NAV sine sider under "Foreldrepenger ved fødsel" for meir info.
Pilly Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 Så lenge du ikkje tar ut permisjonspenger fra NAV får far all permisjonen bortsett frå de ukene som er forbeholdt mor. Kravet fra Nav er at du er fulltidsstudent (minst 30 stp). Vi har brukt denne ordningen Har også jobbet litt ved siden av studiene, men det skal ikke ha noe å bety så lenge du ikke tar ut fødselspenger fra denne lønnen..
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 23. januar 2008 #4 Skrevet 23. januar 2008 Hvis far er hjemme og har permisjon, får du ikke fødselsstipend fra Lånekassen da! Så det må du jo vurdere da. Tenker du å studere mens han har permisjon da eller? Dere kan jo "spare" penger på at du får fødselsstipend, siden du da får alt som stipend og ikke så mye lån!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Hvis mor er student å får fødselspermisjon-penger fra lanekassen kan far ta ut tidskonto likevel! Vi skal gjøre så. Jeg får barn i juni, har 80% permision fra studien i høst å far tar tidskonto 20%, i vår er jeg 80% i studier å far hjemme 80%. da kan han va hjemme helt til sommeren å vi får både fødselsstipent fra lanekassen å permisionspenger fra nav. Å vi står ikke uten barnepass eller penger etter 42 uker (eller hvor mange uker det nå er man får fødselstipend) Men da må man dele på det. Skulle ikke gå hvis jeg var hjemme 100% på høsten å han 100% på våren. Men tingen er at føselspenger fra lanekassen å tidskonto år at kombinere!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå