Gå til innhold

Kan noen fortelle meg litt om skatteklasser? Hva er forskjellen på klasse 1 og 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og i hvilken klasse skal man skatte når ene parten får studielån som eneste "inntekt" og den andre jobber, (helt "gjennomsnittlig" inntekt,15-19000 netto i mnd).?

Syns det var så vanskelig å finne ut av dette på skatteetaten sine hjemmesider..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn tror jeg det er (men kanskje noen kloke hoder korrigerer):

Klasse 2 gir lavere skatt. De fleste skal være i klasse 1. De som kommer i klasse 2 er f.eks hvis man er enslig forsørger. Dersom et par er skilt med felles barn, kan de komme i klasse 2 annethvert år (hørte om et slikt tilfelle hvertfall). Dersom dere er gift og bare den ene har inntekt, tror jeg også vedkommende kommer i klasse 2.

I deres tilfelle tror jeg det er slik at dersom dere er gift så kommer du i skatteklasse 2 og mannen din i skatteklasse 1, er dere bare samboere tror jeg dere begge kommer i skatteklasse 1. Men jeg er ikke helt sikker på dette altså. Det greieste er antagelig å ringe dem og spørre.

Skrevet

Dytter litt jeg. :)

Vi er ikke gift nei, men dette kan vel være en god grunn iom. at jeg ikke arbeider, bare studerer.

Skrevet

Siden dere ikke er gift, får ikke han skatteklasse 2.

Skrevet

Pøber'n:

Men får HI skatteklasse 2 selv? Eller får man alltid skatteklasse 1 når man er ugift?

Skrevet

Men det får han altså om vi gifter oss?

Bæng, nok en god grunn.!

Skjønner ikke hva han er så redd for jeg? Det er jo bare et stykke papir.

Han har sikkert tenkt å forlate meg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...