Gå til innhold

Student og sykemelding.. Noen som kan hjelpe??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin i midten av mai, og blir nå mest sannsynligvis sykemeldt pga svangerskapsdepresjon og fordi jeg holder på å slite meg helt ut med to små barn i tillegg.. Synes det viktigste er barna mine akkurat nå, så derfor blir det desverre slik nå..

Det jeg lurer på er.. Jeg kommer mest trolig til å søke om sykestipend fra lånekassen siden jeg nå blir sykemeldt.. Slik jeg ser det blir jeg mest trolig sykemeldt frem til fødselen.. Men har jeg da rett på fødselspenger fra lånekassen, eller går de bort pga at jeg da har vært sykemeldt så lenge?

Vi jo helst ikke miste fødselspengene og lurer derfor på å "tvinge" meg gjennom studiet likevel..

Noen som vet noe om dette?

Hilsen fortvilet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring Lånekassen og prat med dem! De er jo eksperter på regelverket... Mest sannsynlig går det fint med fødselsstipendet ditt selv om du har vært sykemeldt en periode. :)

Skrevet

Huff, for ein vanskeleg situasjon du har hamna i! Håper verkeleg at alt det praktiske ordnar seg til det beste for deg, slik at du får tatt godt vare på deg sjølv no.

Det beste er nok å ringe lånekassa å høyre, men eg kan godt forstå at det ikkje er så fristande når du har det slik som no. Slik eg har forstått det så er det einaste kriteriumet for at du skal ha rett på fødslesstipend at du har hatt rett på lån og stipend dei siste 6 månadane. Og det har du jo sjølv om du har vore sjukemeld... Så eg trur dette ordnar seg, men du bør ringe og høyre med dei for å vere sikker. Eg ringer stadig og spør om ting, og møter alltid hyggelege og informasjonsrike folk. Ingenting å gru seg for!

Ein ting til, du får berre omgjort lån til stipend dersom du er 100% sjukemeld. Ei 50% sjukemelding, som eg har, er ikkje til hjelp i det heile.. Det er hårreisande syns no eg, men kva kan ein gjere?

Lukke til!

• 3 uker senere...
Skrevet

Så lenge du har legen din med deg ,og får sykemelding ,tror jeg ikke det er noe å bekymre seg om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...