Gå til innhold

Stikkpille - hvilken ende inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor høy feber har barnet før dere gir febernedsettende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den spisse enden først, sklir lettere inn da. Gir som regel ikke før den går over 39. Ser ann allmenntilstanden.

Skrevet

Bryr meg ikke alltid så mye om temperaturen hennes, men gir paracet basert på allmenntilstanden hennes...hvis hun f.eks bare er litt varm, men viser tydelige tegn på ubehag...sutring etc.

Spisse enden skal inn...når du åpner en stikkpille så tror jeg du skulle skjønne det fort...;)

Skrevet

Det er IKKE den spisse enden som skal inn først, men den som er kuttet rett av. Det er vanskeligere, men da er faren for at den "skytes" ut igjen minst. Det er underlig at det er sånn, for det ser jo unektelig ut som om det er den spisse enden som skal inn først. Men søk på leverandrøren og spør på apoteket, så får du svaret. Det er den butte enden som skal inn.

Skrevet

nei nei det er den rette enden inn!

Skrevet

Nei, det er faktisk den flate enden inn. Da lukker endetarmsmuskelen seg rundt pillen, så den ikke sklir ut igjen.

Skrevet

Sånn etter boka så skal man egentlig sette den inn med den flate enden. Trur det er noe med at virkestoffet ligger i den enden. Men husker ikke;) Men alle bruker den spisse enden, fordi den glir lettest inn da.

Man ser jo an allmentilstanden da.. Men her i gården somregel når det har bikket over 38, for da kan snuppa være skikkelig urolig. (Normaltempen hennes er 36,2) Spesiellt når hun skal sove. Og da får hun det bedre med en paracet.

Har også gitt uten at hun har hatt feber. I det siste så har hun vært mye plaget med tenner, som har forårsaket mye gråting..lite søvn osv. Så da er det bedre at hun får en paracet slik at hun får roa seg ned litt. Det hjalp hvertfall i forrigårs, da sovna hun endelig tilslutt, etter myye gråting stakkars. Disse tennene er ikke gode å få!

Tok dette opp med legen, spurte når unger kan få paracet. Og da sa han også dette uten at jeg hadde nevnt det..at om ungen er urolig, at det er tydlig at hun/han ikke er helt i form..så er det bedre at de får en paracet. Det gjør vi jo med oss selv også. Bortsett fra at vi sier ifra selv.

Skrevet

Ikke uttal deg hvis du ikke er sikker da. Det er like mye virkestoff i hele pillen. Det er den butte enden som skal inn først.

Skrevet

Men det har ikke noe å si hvilken vi som blir brukt. Har jobba både på sykehus, hjemmesykepleie og sykehjem, og der sies det samme. Begge deler blir brukt, og det har ikke noe å si hvilken vei. MEN, til barn kan det være best å bruke den flate enden, fordi den da kjennes minst når vi gjør det. Sklir lettere med tarmen da, enn om vi bruker den flate enden. Som kan føles mest ubehagelig ut. Og vi kan vel heller sjekke etterpå da, om pillen gikk inn. Jeg har alltid brukt den spisse enden, og har enda ikke opplevd at den har kommet ut igjen.

Skrevet

JEG bruker i hvertfall den spisse enden...og så holder jeg rumpeballene hennes litt sammen etterpå slik at den ikke kommer ut med en gang! Går så fint så.......................................

Skrevet

Ble anbefalt på apoteket den butte enden først.

Skrevet

Jeg er sykepleier og ja det er den flate siden som skal inn først. Sklir ikke så lett ut da. Men ingen krise å sette den spisse først...

Skrevet

He he, måtte le litt nå jeg:) hvilken bok tok du dette fra ? For jeg som sykepleier lærte og alltid satt stikkpille andre veien enn det du sier:))

"Sånn etter boka ". Ikke helt riktig altdå:)

Men , når det gjelder babyer, så ble jeg fortalt på apoteket at man skal prøve å sette stikkpille andre veien ( altså den flate enden først ), ikke fordi virkestoffet ligger der ( bare tull det ), men fordi babyer forstår ikke hvorfor de får stikkpille og de skal prøve å presse det ut igjen. Har tenkt å forsøke da jenta mi hadde feber og fikk Paracet, men det synes det virket ganske smertefult for henne, så hun fikk det på vanlig måte ( og stikkpillen ble inne uten at hun protesterte )

Skrevet

Da har vi en annet sykepleie her i landet , fordi jeg er tilfeldigvis sykepleier selv og lærte det litt annerledes. Over 10 år erfaring forresten..

Skrevet

Den butte ednden skal inn først, men det har ikke noe å si for effekten hvilken vei du setter den, det er fordi den ikke skal bli støtt ut igjen så lett.

Skrevet

den rette flate enden inn først.....:)

Skrevet

Den butte enden skal først inn - da sikrer man at den legger seg der den skal og virker best. Og jeg bruker alltid olje for å sikre misnt mulig friksjon uansett.

Gir feber ved temp over 39,5 - eller før hvis han er veeeeldig utilpass pga feberen og jeg vet hva det er som gjør at han har feber. Det har jeg heldigvis bare måttet gjøre en gang på 8,5 mnd :)

Skrevet

Stikkpiller: Stikkpiller er en egnet legemiddelform hvis barnet kaster opp, er svært sykt eller ikke greier å svelge tabletter eller mikstur. Stikkpillen føres lettest inn i endetarmen med den runde enden først. Hold barnets rumpeballer sammen en liten stund etterpå, så stikkpillen ikke glir ut igjen.

tatt fra http://www.apotek1.no/raadogtjenester/legemiddelbruk/praktisk_bruk_av_legemidler/tips_for_aa_gi_legemidler_til_barn

så det er nok ikke noe fasitsvar på hva som er rett og galt,så lenge pillen forblir på plass...men jeg vil nok tro det er mest behagelig å føre den inn med den spisse enden først...

Skrevet

Jeg ser her at folk sier at man skal sette stikkpillen inn med den butte enden først... Kan være at det er rett, det skal jeg overhodet ikke begynne og diskutere;) Men jeg setter alltid stikkpillen inn med den spisse enden først, og har aldri opplevd at den har kommet ut igjen... Og min mor som er hjemmesykepleier, har også alltid satt den inn med den spisse enden først på oss når vi var små...

Det høres jo forferdelig vondt ut da, at man setter den inn med den butte enden??....

Skrevet

hallo, for en trykkeleif :) Gir -paracet- skal det være! hehe...

Ellers er man, som alltid, uenig om dette temaet ser jeg. Det er har vært diskusjon om det her før, bare å søke på paracet så finner man det.

Er selv sykepleier, og har satt begge veier, men de siste åra med den butte enden først etter at vi hadde en diskusjon om det på jobb og noen tok kontakt med leverandør og apotek og begge sa det samme: BUTT ende inn først. - men det er ikke krise å sette den andre veien.

Til slutt: Når pjokken blir stor nok til å ta legemidler greit på andre måter (tablett, mikstur) så kommer jeg til å slutte med stikkpiller. Pga at det blir mer og mer ubehagelig å få pillen i rompa, og pga at man faktisk er usikker på hvor mye av virkestoffet som blir aboserbert opp nederst i tarmen. Ikke alle har så stor "oppsugingsevne" der nede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...