Gå til innhold

7 og 5 mnd siden forrige fødsel. Hvordan blir det? Noen som vet???

Christoffer i magen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går nå i mitt tredje svangerskap med beregnet termin 3 juli. Det blir altså 7 år og 5 mnd etter at datteren min ble født.

Blir man nesten som en førstegangs da eller klarer kroppen å huske?

De to andre har jeg kun 14 mnd mellom og det var ganske kjappe fødsler. Vet at det kan variere veldig på tiden som en fødsel kan ta uansett men hadde vært greit å høre litt om hva andre har opplevd og om det ble store forskjeller på fødslene.

Grunnet lang reisevei til føden gruer jeg meg veldig for at det skal gå fort denne gangen også. Har ikke lyst å føde i bilen liksom...

På forhånd takk for evt svar.

Fortsetter under...

Jeg hadde 7 år og 6 mnd. mellom første og andremann, så likere enn det kan det vel neppe bli? ;)

Med førstemann hadde jeg en lang fødsel - jeg bodde 10 min. med bil fra sykehuset - 36 timer fra jeg hadde skikkelig vonde veer til frøkna var ute. Under denne fødselen var jeg gjennom både epidural, lystgass og petidin, selv om jeg gikk til fødsel med innstilling om at jeg ikke skulle ha smertestillende med mindre jeg følte måtte. Både åpningstiden og utdrivningstiden tok lang tid og jeg ble etterhvert både sliten og redd - noe fordi epiduralen ikke virket som den skulle. Jeg ble til slutt klippet.

Men tross alt - fødselen var ikke så ille at jeg ble skremt. Jeg var bare 20 år den gangen, og det kan nok ha sin innvirkning på hvordan jeg oppfattet fødselsforløpet.

Jeg hadde også hørt at man var som førstegangs å regne når det var gått såpass lang tid før min andremann, men jeg kan ikke si at det stemte for min del. Jeg spurte om dette da jeg kom for å føde, men jordmor forsikret meg om at kroppen så absolutt ville huske. Der og da tok jeg det vel mest som en slags beroligelse som skull få meg til å slappe av med tanke på den første og litt lange fødselen min.

Denne gang bodde jeg 1,5 timer fra sykehuset med bil og hadde det ikke travelt med å komme meg avgårde. Jeg var sikker på at også denne fødselen ville ta lang tid, men 4 timer etter at riene ble skikkelig vonde var lillemann ute. Alle fasene av fødselen gikk fortere og det hele ble mer intenst pga. det. Men, jeg kjente igjen alle reaksjonene - var mer bevisst det som skjedde og mye tryggere på meg selv. Jeg opplevde det absolutt slik at kroppen hadde opplevd dette før.

Det var i det hele en mye bedre opplevelse - og nå er jeg bare spent på hvordan det vil gå tredje gang nå i juni.

Lykke til - ta heller tegnene på fødsel mer alvorlig istedet for å gå hjemme og tvile. Det er bedre å komme for tidlig på sykehuset enn å føde i bil.

Jeg har to barn med nesten 15 års mellomrom. Fødsel nr 2 gikk mye lettere, selv om det var mange år siden sist! Livmoren vil absolutt dra fordel av at den har gjort jobben før, uansett om det går lang tid mellom fødslene. Så vær forberedt på at kroppen "husker" :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...