Gå til innhold

Spørsmål til alle dere som bruker briller eller linser! :o)

Anbefalte innlegg

Min samboer har skjeve hornhinner og brukte briller da han var yngre, men kuttet de ut på et eller annet tidspunkt (var vel ikke kult nok.. he he). Hver ettermiddag er han veldig sliten og har vondt i hodet, sånn har det igrunn alltid vært, men nå har jeg bestilt time for synstest til han.

Det jeg lurer på er, hva er forskjellen på å ta synstest i en butikk og en ordentlig øyelege? Vi har bestilt time hos Brilleland (tilfeldig at det ble der). Er testene i butikkene "bra nok"?

Hvilke optikerbutikker vil dere anbefale? Kvalitet og prismessig? Jeg er helt blank på området og tar gjerne imot stalltips! :o)

Fortsetter under...

Tror testene i butikkene er bra nok, de har jo optikere som utfører dette. Skulle det være noe "ekstra" som optikeren ikke finner ut av, henviser han dere sikkert videre til øyelege.

Er det lenge siden han fikk sjekket synet? Det er vanlig med hodepine hvis man ikke får korrigert synet med riktig styrke i briller/linser.

Er vel mest vanlig å gå til en optikker hos en brillebutikk og om nødvendig så sender de oss videre til en øyelege.

OG ja, de hos butikken er utdannede optikere så de er bra nok;)

Feil!!!

En optiker oppdager også sjeling...

Det er en fullverdig synstest man tar hos optiker.

Hvis optikeren derimot finner noe "unormalt",så henviser han til øyelegen.Det er derfor unødvendig å bruke øyenlegen til en vanlig synstest.

Annonse

Han er snart 30 år og har sikker ikke brukt briller siden ungdomsskolen, selv om han har skjeve hornhinner og ser dårlig.. Synet er heller ikke testet på disse årene vil jeg tippe...

Han havner nesten hver ettermiddag som et slakt på sofaen siden han er så sliten og vondt i hodet. Det blir mye på meg, og siden vi nå har to barn, orker jeg ikke ha det sånn lenger.. ;o)

Takk for svar dere, da blir det spennende å se hva optikeren sier..

Jeg tror briller/linser vil gjøre underverker for samboeren din!

Jeg har aldri vært til annet enn optiker(butikk), og de er veldig flinke.

Jeg går til Synsam. For mine første linser prøvde jeg Brilleland, men gikk etterhvert til Synsam pga jeg ikke var fornøydd (har litt vanskelige øyne, så tror ikke de hadde riktige linser for meg på den tida - mange år siden)

Det er mulig optiker KAN oppdage sjelling. Eg har vore hos mange optikere, og ingen har gitt beskjed om sjellig. Måtte til augelege for å få det oppdaga, (vart sendt vidare pga av hodeverk).

Optikere er best på å ta ut riktig styrke på brilleglass og øyeleger er best på øyesykdommer, hvertfall sånn i utgangspunktet. Det er faktisk mange øyeleger som ikke engang vil sjekke styrken på øynene og levere med brilleseddel. Og mange av de som leverer ut brilleseddel, skriver på at den bør sjekkes av optiker, så da er man like langt... I tillegg så er det veldig lang ventetid hos øyeleger som har avtale med kommunene, og alternativet er private øyeleger som ofte er mye dyrere enn optikere, så for briller/linser ville jeg gått til optiker. Og alle optikere har samme grunnutdanning, så brilleland bør være like bra som en annen kjede...

Jeg tror også at briller eller linser vil gjøre underverker for ham!!

Jeg begynnte med briller når jeg var 15. Fordi jeg også har skjeve hornhinner kom jeg ikke i gang med linser før jeg var 21. Det er vanskelig å få tak i brukbare linser dersom man har en viss grad av skjevhet. De linsene jeg begynnte med da jeg var 21 var ikke egentlig bra nok de heller. Fordi jeg følte meg mye finere med linser begynnte jeg likevel å bruke de hele tiden. Etterhvert har synet mitt blitt enda verre, og nå har jeg kapitulert og begynnt å bruke briller stort sett hele tide. Jeg er 24 nå. Bruker linser i helgen og på trening. Det er så herlig å bruke briller!! Før slet jeg utrolig mye med hodepine, og var helt utslått slik som du beskriver din samboer.

Få han til å bruke briller, eller evt. linser hvis de er gode nok!!

Annonse

Bare en ting med Brilleland, ikke la dere avspise med at aldersrabatten ikke gjelder nye briller etc.

For det stemmer ikke, den gjelder alle men de prøver seg!

(kjøpt et par rådyre Versacebriller der, som ble billigere med rabatten, men de sa jeg ikke fikk den på sesongens nye infatninger, hvorpå jeg svarte med at da kanskje vi skulle ta dette med forbrukerombudet siden dere driver med villedende markedsføring)

Det er sjelden en må til øyenlege, det er bare visst det er tegn på sykdom eller andre ting briller ikke kan korrigere..

Mannen min begynte med briller i fjor (37 år gammel), og skulle bare bruke de foran datamaskinen og TVen. Men han bruker de hele tiden gitt ;-)

All hodepine og følelse av anstrengte slitne øyne forsvant jo, han er kjempefornøyd med å endelig ha fått dratt seg til optikeren.

Takk for svar alle sammen! Kan deres si noe om hvilke kjeder som er rimelige på pris og hvilke som er dyre? Er det i det hele tatt store prisforskjeller? Har som nevnt ikke peiling på dette... ;o)

Akkurat nå har de fleste optikere salg på innfatninger,men det er nok helt i sluttfasen,så han bør skynde seg..

Her i byen er Synsam den desidert dyreste butikken,har hørt at de er oppi 1500.- dyrere enn andre..

Veldig ofte er det de frittstående butikkene som er rimeligst,da de ikke betaler i dyre dommer til sine respektive kjeder.Dette med unntak av Specsavers,tror de faktisk er rimeligst på det meste.

Brilleland og specsavers blir vel regnet som rimelige butikker, mens Krogh optikk satser på høyere priser. Men masse salg nå!:)

Når det gjelder glass i briller får man det man betaler for. De billigste glassene passer til de enkleste styrkene. Har man høye styrker/kompliserte styrker blir glassene tykke/tunge i den billigste prisklassen. Da må man litt opp i pris for å få tynne/lette glass. Det koster også ekstra for antirefleksbehandling og herding. Begge deler er viktig. Antirefleksbehandling gjør at man slipper at glasset i enkelte vinkler blir "hvit". Litt kjipt hvis du skal se mannen din dypt inn i øynene, også blir øynene plutselig borte bak hvite reflekser ;). Antirefleks hindrer også forstyrrende reflekser for den som bruker brillen, viktig ved lesing/data/bilkjøring osv. Herding gjør at brillen ikke får så lett riper.

Lykke til! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...