Gå til innhold

En seng eller to senger?

Tvilling/moni

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo

Vi venter tvillinger i juli, og derfor er det mye vi lurer på.

Er det mest vanlig at tvillinger ligger i en seng, eller ligger de i 2 senger?

Fint å høre fra noen med erfaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har hørt at det er vanlig at de ligger sammen de første mnd.. hvertfall at en prøver det. de er jo veldig vant til å være sammen. vi har kjøpt to senger.. ,men de skal dele i begynnelsen.. vil hvertfall prøve det!!

Skrevet

Hei! Min erfaring er at de trives best i samme seng i begynnelsen. Det falt meg ikke inn å skille de etter å ha tilbrakt åtte mnd tett sammen i magen. Etter ca 5 mnd flyttet de i hver sin seng, for da var de blitt så store at de dultet borti og forstyrret hverandre i søvne. Nå venter jeg mitt andre sett tvillinger og er spent på om det samme fungerer for de"nye".

Skrevet

hm.. godt å høre at det funker med en seng...

venter andre sett med tvillinger ja..... morro...........hvor mange år mnd blir det mellom de da???

Skrevet

Hei

Vi skal også la de ligge i samme seng i begynnelsen. De får hver sin hvis de forstyrrer hverandre veldig e.l. Men som noen sa her - de har jo vært så tett sammen i magen hele tiden at det mest naturlige er at de kan fortsette å sove sammen.

Dessuten hadde det begynt å bli trangt på soverommet vårt også med to barnesenger i tillegg til vår:-)) Synes det er greit å ha de inne på vårt soverom de første månedene, for å høre bedre hvis noe skulle være galt, men også fordi det er lettere med amming om natten.

Skrevet

Er usikker på dette jeg også. Dere som skal ha dem i samme seng: Har dere kjøpt dobbel sprinkelseng eller får de plass i en vanlig sprinkelseng hvis det kun er snakk om de første månedene...?

Skrevet

Vi har kjøpt to enkle sprinkelsenger og tanken var at begge skulle sove i denne den første tiden. Den andre skal fylles med uroer sånn at den kan stå ved siden av stellebordet og underholde den som ikke blir vasket/skiftet på.......................Det høres i alle fall greit ut i teorien synes vi:-))

Skrevet

Hei.

Gutta våre delte seng de første to månedene, da begynte det å bli trangt i sprinkelsenga til dem og de forstyrra hverandre, så da fikk de hver sin seng. Det er trangt på soverommet vårt, men nå er de så aktive om natta og snurrer rundt i søvne at det er bedre at de har to senger og at vi har liten plass på gulvet.

Skrevet

Vi har guttene våre i samme seng. De er ti uker, og ligger ved siden av hverandre. Det ser veldig koselig ut. Først nå vi har fått skikkelig dreis på leggingen på kvelden, men ikke for at de har forstyrret hverandre - mer fordi det har vært vanskelig å få begge til å være passe trøtt samtidig. Tror de godt kan ligge samme vei en måned til, og så blir de nok å ligge i hver sin ende en stund. Har to senger, men i forhold til å forstyrre hverandre tror jeg ikke det hjelper særlig, med mindre man kan sette dem på hversine rom. Vårt rom er kjempetrangt, så vi får nok ikke inn den andre senga uansett.. (men kjøper oss egen stor leilighet i disse dager... blir godt) Mine tvillinger har begynt med sympatiskrik, så om begge er våkne blir det hylekor..hihi ganske komisk! Den som sover våkner ikke av at den andre gråter, men det kommer nok snart!!!

Skrevet

Da prøver jeg med en vanlig sprinkelseng den første tiden og ser an hvordan de trives.

Rakri: Det der høres fantastis ut, kan ikke vente til mine kommer ut!!!

Skrevet

Bare en liten greie.. leser her at alle har kjøpt sprinkelseng til tvillingene... min erfaring at småe babyer liker å ha det godt og lunt rundt seg - har derfor brukt små vogger eller kurver til de - yngsteman (så langt) lå i vugga si til han var nærmere 6 mnd. Fremdeles "bygger" jeg lunt rede rundt overkroppen og hodet hans da sprinkelsengen kan virke noe "kald" og stor om dere forstår...

De er jo vant til å ligge veldig lunt og varmt... Greit nok når de ligger i samme seng... men en bitteliten baby i en stooor sprinkelseng... hvordan "skaper" dere et lunt rede? Inntullet i teppe kanskje?

Skrevet

Godt poeng! Sover de i samme sprinkelseng blir det nok ikke så mye plass til tepper etc. Skal de sove i hver sin sprinkelseng har jeg tenkt å ha moseskurver oppi senga om natta for å få det mindre og lunere. Moseskurvene skal stå i stua på dagen.

Skrevet

moseskurver høres bra ut... hva er det? Kanskje finnes det et bilde av de?

Skrevet

ahh... tror jeg fant noen bilder på nettet... Ligner faktisk litt på den jeg har arvet av oldemor til barna mine.. som var kurven i barnevognen til søskene hennes og henne... Tenkte faktisk kanskje at tvillingene kunne ligger der sammen i begynnelsen.. Om ikke jeg bruker voggen med en gang... Greit å ha noen barn fra før og litt arvegods :-))

Skrevet

tenkte å bygge opp med tepper rundt jeg.. den andre sprinkelsengen blir nok stående i stuen... her kan de sove på dagen.. alternativ til lekegrind tenkte jeg.. blir matte og babygym på gulvet etterhvert..

Skrevet

Vi har sprinkelsenger, men har brukt sånn sengekantbeskytter rundt for å få det lunere. Vi har også lagd en pølse av et lita strikkateppe som vi la øverst i senga til en av dem, da det har virket som om han vil ha det helt lunt rundt seg. Det går fint med to stk 80 x 100 cm dyner også, får pakket en rundt hver av dem. De er ti uker nå, og det holder nok en god stund til med plass i samme ende av senga (selv om de har vokst MYE)

Vil også fortelle dere at de første dagene på sykehuset lå en og sov, mens den andre gråt. Da la jeg dem sammen i den bittelille "kassen" som man har babyer i på sykehuset - og da sov begge :-)

Tydelig han ene savnet broren sin.

Skrevet

Mine 2 sov i samme seng i ca 2 mnd, da vi flyttet dem i hver sin seng sov de mye bedre:-)

Dette er vel veldig induviduelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...