Gå til innhold

Snappet navnet rett forann nesa på oss.....

Anbefalte innlegg

Vi har ett vennepar som vi ser mye til i løpet av en måned. Å vi har gutter på samme alder.

Vi fikk gutten vår i mars 04 og de fikk sin i april 04.

Gutten vår heter Emrik og de kalte sønnen sin for ..rik.(Skriver ikke hele navnet siden jeg utleverer nok som det er )

Ja, ja tenkte vi, det var da veldig likt men de om det.

Nå gikk vi gravide på samme tid igjen, og vi hadde snakket om at om vi fikk jente skulle hun hete Selma.

De fikk jente to mnd før oss, og ga henne navnet Selma.

Hva i huleste skal man si til slikt, jeg har hatt diskusjonen oppe med dem. De sier at de hadde tenkt på det navnet i laaaaang tid, men vlgte å ikke si noe.. Å siden det kansje ble litt dumt så valgte de å gi jente ett mellomnavn(andre fornavn).

Det burde nesten finnes regler mot slikt. Så vi måtte da velge ett annet navn.

Jeg synest det er skikkelig dårlig gjort.

Fortsetter under...

"De valgte å ikke si noe", - hvorfor sier ikke folk hva de tenker og mener, da kunne man unngått så mange dumme situasjoner.

Disse høres jo nesten ut som de ikke kan ta egne avgjørelser, og bare snylter på vennene sine :(

Det dummeste er jo at det blir dårlig stemmning. Det var bare så unødvendig å havne i en slik situasjon. Å så går det ut over vårt vennskap faktisk, for en slik liten bagatell egentlig. Som irriterer og vil gjøre det i lang tid. Vi ordner sikkert opp i det. Min mann er faktisk surere enn meg, siden det var han som hadde øsnket navnet mest.

Nei, uff. Det var deilig å få lufte frustrasjonen litt...Før dåpen til Selma....

-HI-

Skjønner at du er irritert.

Men dette er vell en diskusjon du bør ta med dem det gjelder. Vi er vell alle enige om at det var dårlig gjort. Smtidig er det vel ikke så fint gjort å utlevere noen her inne slik heller????

Så kan vell alle ta lærdom i at det kanskje er best å holde kortene litt tett inntil brystet om det er navn som betyr mye for enn?

Skjønner godt at du ble irritert, men alle navn er jo fri for alle, uansett hvor mye venner "reserverer" seg dem. Man kan ikke reservere seg navn, folk må få kalle barna sine hva de vil. Men hvis noen venner av meg snakket om at de ville kalle ungen det og det, hadde jeg nok unngått navnet. Men hvem vet... Snakka dere med dem om hvilket navn dere ville ha, og motsatt? Du kan jo ikke bli sur om de ikke visste at dere ville bruke navnet.

Ja, skjønner at det kanskje er litt veldig å ta diskusjonen her inne. Men siden dette er ett forum hvor man diskuterer navn, så tenkte jeg vell at det kansje var andre som hadde vært i samme situasjon.

Jo, vi hadde en navne prat før jentene ble født. Da vi sa at om det blir jente skulle vi gi henne navnet Selma. Og at jeg var så glad gor at vi hadde funnet ett navn vi var så enige om. De nevnte ikke noe om at de hadde vurdert dette navnet. Men de nevnte andre navn.

Derfor, ble vi så paff

-HI-

Annonse

Ja, da skjønner jeg godt at dere ble overrasket, når de tok et navn dere hadde prata om. De har selvfølgelig lov til å synes det er fint de også, men da burde de vel spilt med åpne kort og sagt det da dere diskuterte navn, at "det har vi også vurdert", blir så mye mer redelig da. De har jo lov til å velge navnet de også. Det er jo tross alt førstemann til mølla da.

Hadde de vurdert det samme navnet som dere burde de sagt det der og da. For å være ærlig synes jeg de driter seg skikkelig ut, må jo være flaut å kopiere vennene sine på en slik måte - ikke være i stand til å tenke selvstendig! På den andre siden får dere ta det som et kompliment at de beundrer deres smak så mye. Men, men - det finnes mange nydelige navn å velge mellom, samt navn i samme stil. Var jeg dere hadde jeg valgt et annet navn. Hva med Vilma eller Alma f.eks. - det er enda finere enn Selma synes jeg, og mye mer sjeldent. Selma er jo tross alt på navnetoppen....

Det der syns jeg nesten grenser til frekkhet!! Og klart du kan ta det opp her inne, det er jo et navneforum og da må man jo ta opp litt problemstillinger rundt navn. Syns ikke du utleverer noen jeg, du er jo anonym.............. Og siden de har valgt navn så er vel sjangsen liten for at de ferdes på navnedebatten!

Iallefall, JEG ville uansett valgt et annet navn hvis et vennepar av meg SA først at det var det navnet de ville bruke dersom de fikk en jente. Da fikk det ikke hjelpe om det navnet var TENKT på av oss.

Det er som om de har "tatt" navnet fra dere ja, nesten. Jeg ville vurdert å kalle henne for det likevel? Eller gjort det litt anderledes, og ikke minst veeeldig pent. Salma!!

det virker nesten som de vennene deres ikke har noen fantasi som helst selv...først kaller de gutten sin for noe velgig likt deres og så "stjeler" de jentenavnet dere hadde bestemt dere for,makan til frekkhet!!!

søstra mi er også gravid nå og om vi skulle hatt samme kjønn hadde ikke jeg tatt det navnet de hadde valgt...jeg ville ikke valgt noe i nærheten engang...men nå ser det "heldigvis" ut til at vi får forskjellig....

syns dere bør ta det opp igjen med "vennene" deres og si at dette var et steg over grensen til hva som er akseptabelt...greit nok at det ikke er noen rettigheter på et navn,men når dere hadde sagt det så klart at dette var navnet dere SKULLE bruke så syns jeg det er ufin g respektløs oppførsel fra menneskene som skal være deres venner....

som flere her har foreslått ville jeg IKKE kalt barnet for hverken Velma,Salma eller Alma,det ville blitt for dumt fra deres side igjen og de andre ville kanskje reagert som dere gjorde....men å bruke det som e seriøs spøk kan nok være en ide,bare for å illustrere for de hvordan dere reagerte...

Selvsag er det dumt at dette skjedde. Men nå har det da skjedd, og det var ikke din skyld og ikke din manns skyld. Dere kunne ikke styre det. Men hvordan dere vil forholde dere til det fremover kan bare dere styre.

Min gode venninne gjorde noe liknende mot meg. Dengang var jeg ikke gravid, hadde ikke engang funnet han jeg senere giftet meg med. Men jeg hadde funnet navn. To jentenavn, litt sære og spesielle som passet veldig godt sammen. Og så fikk min venninne barn før meg. Selvsagt to jenter som fikk "mine" navn. Ble litt paff og litt skuffet. Men jeg fant andre navn!

Forstår at du er veldig skuffet, og jeg må si jeg synes det er underlig at vennene deres ville gjøre dette mot dere. Men - hev dere over det og glem alle tanker om hevn, det blir bare latterlig. Dere vet at dere ikke ville gjort slik overfor noen andre, og det er fint. La Selmas foreldre se det også: at dere har en viss standard som dere følger og en klar oppfatning om god og dårlig oppførsel...

Jeg tror kanskje jeg hadde brukt det uansett! Selma altså. I stedet for å være misfornøyd med navnet dere har valgt til datteren deres, kanskje resten av livet?? Kan hende dere angrer...hvis dere flytter f eks. Men, kanskje er dere fornøyde med det dere har valgt i stedet?

Jeg drister meg allikvel til å foreslå Alma, som noen andre her har gjort også, fordi det rett og slett er kulere! (Og ikke så oppbrukt)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...