Gå til innhold

Hva med evt ny graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på snart 15mnd og synes det snart er på tide med en liten familie forøkelse. Men det jeg er redd for er hvordan det skal gå med ammingen neste gang jeg får barn.

Med nr 1 fikk jeg ikke til å amme i det hele tatt. Det ble miss fra første dag:( selv om jeg forsøkte alt jeg kunne for å få det til. Fikk blant annet flere kraftige brystbetennelser da jeg pumpet meg for å gi på flaske.

Hva kan jeg gjøre for å unngå å få disse betennelsene neste gang? Er jeg mer disponert for betennelse siden jeg har hatt det flere ganger før?

Lurer også på dette siden jeg merker det stikker og gjør vondt i den puppen som jeg hadde brystbetennelse i hver gang jeg har mensen eller eggløsning. Siden dette skjer når jeg har mensen tror dere jeg kommer til å få vondt når i puppen nå jeg evt blir gravid.

Er faktisk mer redd for å få ny brystbetennelse og å forsøke å amme enn jeg er for å føde en gang til...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke pumpingen som ga deg brystbetennelse.... Det som forårsalker bb er enten bakterier eller tette melkeganger som ikke tømmes, som oftest er det sistnevnte. For å unngå tette melkeganger er det viktig at man følger med på brystene, kjenner etter at det har lik ¨konsistens¨og er fri for klumper og harde felt. Viktig at brystene også blir tømt godt innimellom dersom man er disponert for tette melkeganger. jeg har vært det med alle mine 3, verst nå ,med nummer 3, men med pumping ofte i tilegg til amming, så har det i grunn gått greit, men lærer seg etterhvert å ta signalene på en begynnende tilstopping(hos meg begynner det med en plagsom hodepine, og da er det bare å lete etter klumper....), og kan gå i gang med hyppig tømming til problemet er løst. i begynnelsen kunne det ta både 3 og 5 dager, med feber etc. Skjer det nå så ¨tar¨jeg det så tidlig at det er kanskje bare en halv dag med hyppig pumping som skal til.

Hvis du fremdeles har smerter i et bryst så kanskje du burde fått en lege til å ta ultralyd av det, det kan jo være noe der......en ikke helt tømt abcess,jeg tror ikke det, men det skader ikke å få det utelukket heller. Brystene blir ofte ømme i forbindelse med eggløsning/mens pga hormonene, og ennå verre blir det når man går gravid. Jeg måtte gå med skikkelig god støtte sportsbh under svangerskapene fordi de var så ømme.... Og det har lite med størreslsen på bryst å gjøre, har nemlig str liten A til vanlig....

Tror ikke du skal være redd for bb, være føre var neste gang så skal det helt sikkert gå fint.Det er viktig når du ammer at du ikke har bh med spiler som kan trykke på en melkkegang da blir det tett.Holde hander og føtter varme er også et godt råd, overlate til gubben å grave etter middag i frysen f.eks.

Lykke til med nummer 2!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...