Gå til innhold

Planlagt ks - hva skjer de første døgn på sykehuset - hva gjør far?

Anbefalte innlegg

Hei jenter -

Jeg skal ha planlagt keisersnitt om noen uker. Dette er førstemann, så mye er nytt. Lurer litt på hva som "skjer" de første timene/døgn på sykehuset etter ks. Har skjønt at jeg kommer til postoperativen etter en stund, men hva etter det? Kommer vi på rom på barsel? Hva gjør mannen min de første nettene? Er det ikke ofte flermannsrom på barsel? Vi skal på Ullevål, og jeg antar at hvis alt går greit skal vi over på hotellet etterhvert.. Lurer mest på de/det første døgn...

Noen som vet?

Fortsetter under...

hei

Jeg er en av de heldige som har hatt hastekeisersnitt uten at det var veldig hast, det var bare eneste løsning til slutt etter mange timer og et for trangt bekken og jeg har positive opplevelser av at det ble ks.

Jeg lå der og pratet med mannen min som var med inn og satt ved hodet mitt, plutselig hørte vi et skrik og så løftet de den store gutten opp over den grønne duken :-)

Han ble pakket inn og jeg fikk kose litt med han før han og pappa'n dro opp på fødeavdelingen med jordmor og jeg ble sydd og trillet til postoperativen. Så kom de alle tre, babyen, pappa'n og jordmor og jeg fikk amme og kose med verdens skjønneste lille gutt.

Jeg fødte i Haugesund og her ligger de som har tatt keisesnitt på en- eller tomanns rom de første dagene og så varierer det veldig hvor fort eller langsomt man kommer seg. Den første natten så dro jeg i snora og fikk hjelp hver gang jeg skulle ha han over til meg i sengen og det gikk fint.

Jeg var sliten etter godt og vel 18 timers fødsel som endte med ks, så jeg brukte litt tid på å komme meg, men selv om han ble tatt ut i syvtiden på kvelden var jeg oppe og gikk neste morgen. Trengte litt hjelp de første gangene og så gikk det lettere og lettere for hver gang, men det tok litt lengre tid før jeg klarte å stelle han selv.

Jeg har tatt CT av bekkenet etter fødselen og vet derfor at hvis det blir flere barn så blir det planlagt ks og det synes jeg er helt greit.

Ser for maeg at det må være mye greiere å komme inn til ks uten å være utslitt fø det begynner ;o)

Ønsker deg masse lykke til! Gled deg!

Tusen takk for svar, janne**! Kjempefint at det gikk så bra med deg, selv om det ble hastesnitt!! Takk for at du fortalte litt om natten... Det er det jeg gruer litt for, å være alene - men jeg kommer til å dra i snora jeg og ;-)

Igjen, takk og lykke til videre selv!!

Jeg også har bare godt å si om min ks-opplevelse. Fikk barn nr to for 2 mnd siden med ks.

Du må bare dra i snora, det gjorde ihvertfall jeg :) For å få småen over i senga mi, eller hjelp til å snu meg og sånt. Smertestillende var godt å ha, fikk både morfin og andre godsaker. Etter første døgn gikk alt seg fint til, og det tok ikke lang tid før jeg labbet rundt ute på gangen og fikk stelt lillegutt selv :)

Tips hvis du vil ha litt ekstra kos med småen: når du kommer inn for å klargjøres for keisersnittet, spør jordmor som skal være med deg om du kan få gutten opp på brystet mens de syr deg sammen. Så får dere litt ekstra tid med en gang, og kan amme og kose. Det fikk jeg, og det var utrolig koselig! Og så er det jo greit å ha noe annet å fokusere på når de syr der nede.

Lykke til!! Gled deg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...