Gå til innhold

Noen som skal ha sine foreldre boende hos seg i den første tiden etter fødslen?

Anbefalte innlegg

Mamma har tilbudt seg å komme og bo hos oss den første tiden etter fødslen. Ettersom hun bor på den andre siden av landet er det uaktuelt å bare komme innom på besøk, hun må altså bo hos oss hvis hun skal være her (vi har masse plass). Jeg har i utgangspunktet takket ja, men er litt usikker. Samboeren min syntes det hørtes ut som en god ide, men jeg er litt usikker om det er kjekkest å være alene den første tiden etter fødslen? Det vil i så fall medføre at vi kun vil få besøk av svigers, ettersom hele min familie bor langt borte.

Jeg er som sagt litt redd for at det kan føles litt stressende å ha andre boende i huset den første tiden og at vi vil gå glipp med dyrebar tid sammen med den nye personen i vårt liv. Men samtidig synes jeg jo det hadde vært koselig at noen fra min familie også var her og fikk hilse på vårt nye familiemedlem. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

Noen som har erfaringer med dette eller har noen gode ideer?

Fortsetter under...

Jeg har ikke er erfaring med dette, men mine svigeforeldre skal komme over til oss, og bo på hotell en liten stund etter at veslegutten er kommet.. Regner med de kommer til å være ganske mye hos oss, så jeg er litt spent på hvordan det kommer til å gå...

Hadde ikke vært aktuelt å ha NOEN boende hos oss den første tiden.. Er så godt å bare være alene å komme enn i rutinene og ikke minst bli kjent med den lille og komme igang med amming... Men hvis du synes det er greit så er det jo bare å slå til? Jeg for min del ville i allefall ha ventet til mannen er tilbakepå jobb igjen, da er det sikkert greit med litt avlastning..

ikke erfaring med det.. men kunne det ikke vært en ide at de kom etter en uke eller to.. så får dere liksom slått dere litt til ro hjemme alene først.. vet ikke om dere har flere barn.. men i så fall er det sikkert til ekstra hjelp.. er jo viktig å ta i mot hjelp.. tenker det er litt avgjørende hvordan forhold en har til foreldrene jeg... skjønner hva du mener med å ha noen fra din familie da..

håper du finner ut av det..

Nei, det er ikke aktuelt. Tror jeg hadde blitt stressa da. Svigermor har tilbudt seg det, men vi takket nei. Skjønner at det er for å hjelpe, men tror vi klarer dette helt fint selv!:)

Jeg har takket ja til og ha min mor her, men fordelen er at jeg kan sende henne hjem når jeg blir lei, eller evt at hun sover hos seg selv.Siden hun bare bor 10 min unna:)

Men jeg ser for meg at hun hjelper til med mat, rengjøring, og klesvask.Har sikkert ikke overskudd til det da, og både meg og samboer er sikkert i en annen verden for oss selv:)

Men det er min første så jeg vet ikke hvordan jeg blir. kanskje vi bare vil være alene med babyen uten noen:)

Annonse

Det kommer ikke på tale her. Dersom det viser seg at ting blir vrine, så ber vi heller om hjelp når vi trenger det. Vi ønsker å bruke tiden på å bli kjent med barnet og være en familie, og jeg trorjeg hadde blitt sprø av å ha noen andre tråkkende oppi oss :)

Mine foreldre bor langt unna, og de skulle komme og bo hos oss 3 uker etter at vi kom hjem fra sykehuset. Ville ha den første tiden selv for å bli kjent. Allerede etter en uke måtte mannen min ringe etter mamma:) Hun hadde tenkt seg muligheten og var klar til å reise:) Jeg fikk hverken spist eller dusjet, fikk en som var ekstremt glad i pupp, lite glad i sitt eget selskap, motstander av å sove og generelt mamma-syk. Var utrolig godt å ha mamma der når mannen dro på jobb (fikk bare 1 ukes perm, pga kjip arbeidsgiver).

Vi venter nummer 2 nå.,men første gangen var moren min mye hos oss. Det var utrolig godt å ha noen som hjelper til med det daglige. Moren min blandet seg ikke inn i det med barnet, men hjalp til med alt annet rundt i huset som man gjerne vil slippe for å ta seg av den nyfødte *S*, for min del var det utrolig flott tilbud i hvert fall, men det kommer så klart an på hvordan foreldrene er og syntes jeg da.

Lykke til

Hei!

Personlig vil jeg ikke ha noen boende hos oss den første tiden.

Svigermor hadde vært HELT uaktuelt, men om mamma hadde tilbudt seg, så antar jeg at vi hadde avklart litt på forhånd hvordan ting skulle være her. Hva som er greit/ikke greit ol...... Tror ikke det hadde vært noe problem å prate med henne om det, hun hadde ikke tatt seg nær av det. Og da slipper dere som nybakte foreldre å bruke krefter og energi på ting som irriterer dere, og kan slappe av med det lille underverket =O)

Takk for svar alle sammen, greit å se litt hva andre tenker. Jeg har fremdeles ikke bestemt meg helt, men magefølelsen min har vel hele tiden fortalt meg at det beste hadde vært om vi ventet noen dager/uker med å ha folk boende hjemme hos oss. Kanskje kjekkere å ha hjelp hjemme når sambo skal begynne i jobb igjen.

Hei,

det kommer am paa hvor hjelpsom moren din er. Moren min kom over da min forste kom, vi bodde da i London saa det ble et langt opphold, og det var ingen god ide. Det var forferdelig irriterende og en belastning aa ha noen traakkende oppi seg, kommentere ammingen etc. Avtalen var at hun skulle hjelpe til med praktiske ting hjemme, men det ble snart klart at det eneste hun ville var aa holde babyen (heller enn at jeg eller mannen min gjorde det). Folg magefolelsen din, det gjorde ikke jeg, og jeg har angret i ettertid.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...