Gå til innhold

Noen som skal ha sine foreldre boende hos seg den første tiden etter fødslen?

Anbefalte innlegg

Mamma har tilbudt seg å komme og bo hos oss den første tiden etter fødslen. Ettersom hun bor på den andre siden av landet er det uaktuelt å bare komme innom på besøk, hun må altså bo hos oss hvis hun skal være her (vi har masse plass). Jeg har i utgangspunktet takket ja, men er litt usikker. Samboeren min syntes det hørtes ut som en god ide, men jeg er litt usikker om det er kjekkest å være alene den første tiden etter fødslen? Det vil i så fall medføre at vi kun vil få besøk av svigers, ettersom hele min familie bor langt borte.

Jeg er som sagt litt redd for at det kan føles litt stressende å ha andre boende i huset den første tiden og at vi vil gå glipp med dyrebar tid sammen med den nye personen i vårt liv. Men samtidig synes jeg jo det hadde vært koselig at noen fra min familie også var her og fikk hilse på vårt nye familiemedlem. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

Noen som har erfaringer med dette eller har noen gode ideer?

Fortsetter under...

Vil anbefale at din mor kan komme å bo hos dere når barnefar er ferdig med sine to uker permisjon ifm. fødselen. Kjekt å ha alenetid som ny familie den første tiden, men godt for deg som nybakt mor å ha din mor som støtte en stund når barnefar begynner å jobbe igjen!

Jeg og sambo gjorde det slik med vår førstemann, da begge par besteforeldre bor utenbys! Anbefaler iallefall å "skjerme" de aller første dagene uten innblanding fra andre!

Lykke til!

Jeg har ingen erfaring, men tenker som hun over at så lange barnefar har permisjon er det fint å ha ro til å bli kjent med den lille uten for mye besøk. Mamma kommer til å bo hos oss en ukes tid litt etter at mannen min er tilbake i jobb. Tenker at det kan være avlastende og greit i begynnelsen, kjekt å ha noen som mer enn gjerne lager middag, tar oppvask og klesvask, så jeg kan konsentrere meg om ungen. Fint å få litt "bysseavlastning" også når man selv er veldig trøtt...

Så koselig av henne, da. Blir sikkert fint for dere alle, siden hun bor så langt borte. Men er veldig enig med henne som anbefaler alenetid den første tiden etter fødsel, når far er hjemme. Det er bra godt å slappe av for seg selv, og bli kjent med den nye verdensborgeren.

Så hvis dere ønsker besøk over lengre tid, er jeg sikker på at mammaen din greier å vente noen få uker etter fødsel før hun kommer.

Men alt dette er jo opp til dere. Lykke til videre med magen da:)

Hei. Tror nok det beste for dere, er at dere kommer i rutiner og blir kjent med den lille før det kommer noen som kanskje ordner noen andre rutiner. Dere må finne ut av hva som er det beste for dere som en liten familie. Skjønner godt at moren din er ivgrig til å komme, men det er nok ikke det beste for dere med det første. Jeg anbefaler dere å komme i rutiner først. Hjelp får du jo, men det er ikke så vanskelig. Når barnet sover så kan du sove. Det er like greit å komme seg på fote med det samme, istedet for at du venner deg til at moren din er der og hjelper til. Vi må jo komme oss på rette kjør uansett en gang, så hvorfor ikke med en gang. Det er ikke godt å ha noen hengende over seg hele tiden og kanskje komenterer hvordan du gjør tingene. Det hadde jeg, så når andremann kom, var det ingen som kunne si noe, for da var jeg ganske bestemt selv. Hadde fått nok jeg da. Lykke til videre.

Min mamma bor og på "andre siden av landet" og kommer til å komme for en periode etter fødselen, hvor lenge vet jeg ikke. Passer det seg vil jeg gjerne at hun kommer etter at samboeren har hatt sine 2 uker hjemme. Som førstegangs mor er det nok litt av en omstilling som venter, og så lenge mor / familie respekterer at du har din måte du ønsker å gjøre ting på går nok alt greit! Litt avlastning setter nok de fleste pris på, dessuten har den vordende bestemor sikkert mange gode erfaringer å dele :)

Gleder meg til mammaen min kommer i alle fall, men skal gjøre det klart at det er jeg som har fått barn og ikke henne - selv om alle tips og råd jo er ment i beste forstand!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...