Gå til innhold

Har noen av dere spurte lege/klinikk om alkohol og ivf?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på 4 sprøytedag nå, og i kveld har jeg så lyst på å et glass rødvin at jeg trur jeg blir sprø.

Vi skal ha mat som vi alltid drikker vin til, og jeg klarer ikke å la være å tenke på smaken av rødvin.......

Høres sikkert idiotisk ut for mange, og jeg overlever så klart helt fint uten, men jeg tenker at jeg ikke orker å la ivf-styret kontrollere ALT i livet mitt.

Den dagen jeg blir gravid er det helt klart ikke et halvt glass vin engang

-men da trur jeg ikke lysten til å drikke er der heller.

Nå tenker jeg at et lite glass til maten ikke kan skade, men er redd jeg får dårlig samvittighet etterpå... kanskje?!

Skrevet

Det går fint å ta et glass vin mens man går på sprøyter. Fra innsettingsdagen bør du holde deg borte fra alkohol. Kos deg med vin i kveld du.

Skrevet

Takk skal du ha!:) det skal jeg gjøre da!!

Fra innsettingsdagen blir det ikke en dråpe før jeg veit hvordan det har gått. Får håpe dette blir ett av mine siste vinglass på ganske leeenge da!!

Skrevet

Det er vel litt forskjellige meninger om dette tema. Den gangen jeg startet med Ivf,fikk jeg beskjed om å holde meg unna alkohol og røyk. Men på noen klinikker så sier de at det er greit med et glass vin eller to. Tror det får være opptil hver enkel hva man vil gjøre. Jeg selv har iallfall holdt meg unna de få ukene man går på sprøyter.

Skrevet

Jeg skjønner godt at du ikke vil at IVF skal ta over livet ditt helt:o).

Venninna mi jobber på klinikk for barnløse og det hun sier er ihvertfall at et glass eller to spiller ingen rolle. Selv tok jeg et glass vin og en baileys kvelden før et fryseforøk,og da lyktes jeg med å bli gravid. Mistet i uke 5+4 men det hadde helt andre årsaker.

Kaffe derimot kan man nok være noe forsiktig med, så som du ser er det mange ting man egentlig ikke skal. Jeg tror du må finne ut hva som blir riktig for deg. Du skal jo "leve" innimellom slagene også:o).

IVF er jo som kjent noe som ofte tar litt tid.

Det forsøket jeg lyktes til gjorde jeg følgende( mistet men noe spilte det nok inn for at jeg lyktes):

* drakk ikke kaffe med koffein

* spiste ikke noe med sukker i

* fotsoneterapi 6 ganger før innsetting

* sykmeldt to uker før innsetting(ikke etterpå)

* varmepute bruktes flittig. Lå på hotellrommet de første timene etter innsetting med varmeputa

* koste meg i rugeperioden og gjorde hyggelige ting for meg selv.

* satte grenser overfor andre og sa nei til det som ble for mye

*sov mye

Har ikke orket å følge opp dette i like stor grad denne gangen da hihi,men hvis jeg ikke lykkes nå kan det hende jeg blir litt strengere med meg selv igjen neste forsøk.

Fotsoneterapi skal jeg definitiv prøve ut igjen også etter forsøket,hjelper kroppen til å evt holde på et barn.

Skrevet

Hei!

Skjønner hva du mener.. på klinikken i Porsgrunn sier de at du skal leve så normalt som mulig, selvfølgelig med de restriksjonene som en gravid tar når en er igang med forsøk. Jeg drakk et glass eller to når jeg tok medisiner, men da jeg begynte på sprøyter, droppet jeg dette. Det er antagelig ikke skadelig/av særlig betydning, men jeg tenkte som så at denne siste uken/sprøyteperioden skal jeg leve sunt / "som gravid" - og tok ingen sjangser. Særlig gjelder dette ved ordinært forsøk med uttak - vil ikke gjøre noe som potensielt KAN påvirke eggmodning osv. Når det gjelder fryseforsøk ville jeg iallfall latt være de to siste dagene før forsøk. Å drikke kvelden før fryseforsøk ville jeg ikke turt, da alkoholen faktisk da sitter litt igjen i kroppen, men det er nok litt delte meninger her.

Uansett mening så er det nok samvittigheten det går mest på, og jeg syns det er deilig for min egen del å vite at jeg ikke har gjort noenting som kanskje kan ha påvirket negativt i ettertid.

Skrevet

På hjemmesiden til seksjon for ass.befruktning på Haukeland står der at man godt kan kose seg med ett glass vin til maten, men man skal ikke drikke etter innsetting... Så kos deg med vin:-)

Skrevet

Det ble et glass til maten i gårkveld, og vi kosa oss skikkelig. Ikke har jeg dårlig samvittighet heller -særlig ikke etter å ha lest alle hyggelige svar her. Jeg syns vi må prøve å leve normalt og ha det litt fint oppi alt dette her også!

Men det var nok siste vinglasset nå før uttak -og forhåpentligvis siste dråpe alkohol på vertfall et års tid!!

Skal på UL 24/1, og hvis alt går som sist blir uttak til helga. Jeg kjenner vertfall masse kribling og stikking, så noen egg må det være som driver og vokser.

Uansett, takk for hyggelige tilbakemeldinger. Er så godt å kunne diskutere slike ting her inne og få bare seriøse svar. Ikke det at alle trenger å være enige, men det er jo bare seriøse og ikke-dømmende svar fra jentene her inne, slik er det ikke på nesten noen andre forum jeg har vært innom.

Tusen takk -og måtte 2008 bli lykke-året for alle flotte damer her!!!

Skrevet

Lykke til på ultralyden. Du får holde oss oppdatert.

Skrevet

Hei

Jeg har bare tittet innom her på siden deres, jeg venter mitt første barn med ivf , har termin om 47 dager:)

Jeg også fikk beskjed om og leve som normalt, og det innebar for meg et glass rødvin i ny og ne, pluss en røyk til vinen.

Jeg ble ikke gravid ved første innsett (1egg), ble gravid ved fryseforsøk (2egg) men mistet i 7 uke.

Jeg ble lei meg ,oppgitt ,frustrert over og vente....så jeg bestemte meg for å ikke ta noen sjangser den neste gangen.Så jeg droppet alkohol og røyk totalt før 3 innsett.( 2 forsøk).Og ble gravid da :) satt inn 2 egg,fikk beskjed på første ul at det var to stk, men neste ul i uke 11 viste kun en. Så nå venter jeg på en liten gutt 8 mars.

Mener ikke å ta fra deg gleden ved et glass vin til maten...Elsker det selv! Men det er verdt å la være...;)

Masse lykke til:)

KLem

Skrevet

Jeg tror ikke det har så mye å si med et glass rødvin før uttak. Jeg er igang med min første IVF nå. Jeg er bare på dag 7 med sprøyter men jeg har ikke rørt alkohol siden jeg startet med nesespayen. Ellers så fikk jeg beskjed at jeg ikke kan bruke migrene tabletter, så jeg har lidd meg gjennom noen kraftige annfall hitill, derfor så er jeg veldig usikker på alkohol når jeg ikke for lov til å bruke mine svake migrene tabletter, jeg hvet at det er ulike meninginger både rundt migrene tabletter og alkohol. Så for meg så holder jeg meg langt unna dette for tiden. Jeg har aldri røkt og jeg liker ikke kaffe, så det har jeg sluppet å tenke over, men jeg er litt forsiktig med cola/pesi max og den slags, drikker maks et glass i uken.

Skrevet

I Porsgrunn mente de at migrenemedikamenter var OK fram til uttak. Og mine tabletter er sterke! men nå har jeg bank i bordet ikka hatt anfall mens jeg har sprayet. Sprøyter i morgen, da er jeg spent. Kanskje det har noe å si at vi har "mannlig faktor" dvs at mine egg og forhold er helt fine, kanskje man kan ha litt mer slakk, ikke vet jeg.

Har planlagt venninnekveld på vinbar fire dagere før uttak, det blir mitt siste glass:-)

Skrevet

På Aleris har jeg også fått lov til å ta migrenetablettene mine om det skulle behøves. Til og med i rugeperioeden fikk jeg ok fra legen.

Har hatt et anfall under sprayingen og tok tablettene da, men håper selvfølgelig å slippe.

Migrenen min er i stor grad syklusbetont, så dette hormonopplegget gjør ikke akkurat tingene bedre for meg.

Skrevet

Mariken

Det var rart at du for lov til å bruke migrene tabletter frem til utak i Porsgrunn og ikke jeg, Vi har vel ikke den samme legen tenker jeg. Jeg har hatt 6 anfall allerede og når jeg ikke kan ta medisier så blir det flere dager i slengen. Jeg hveyt om andre som også har fått ta migrene tabletter når de trenger det, bl.a. 2 av mine venniner men de er på Riksen og eh..den i Haugesund. Men jeg lider meg gjerne igjennom dette, mine 2 venninner ble ikke gravide etter 3 og 6 IVF/ICS.

Jeg h\vet ukke hva du meer med mere slakk, de har ikke funnet noen grunn til at jeg ikke har blitt gravid men jeg har abortert med tvillinger i høst ufrivillig selvfølglig og da brukte jeg migrene tabletter, men det er sikkert ikke grunnen.

Skrevet

OBS belager min siste post denne gruppen her handler jo om alkohol, skal ikke gjenta seg. Dette er itt uvant for meg, er med i amerikanske grupper og der er det ikke bare et tema. Jeg håper jeg ikke irriterte noen nå. Min lege har ikke sagt noe om alkohol før uttak, og jeg spurte heller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...