Gå til innhold

Kan jeg ta etternavnet til samboern??

Anbefalte innlegg

Eller må man være gift for å legge til et etternavn? Jeg synes det blir litt tungvint for barnet å få begge våre etternavn, og synes sambo har det fineste etternavnet. Men jeg vil jo gjerne hete det samme som barna mine, og samtidig beholde forbindelsen til mine foreldre..

Så det beste ville vært om barnet får sambo sitt etternavn, og jeg tar hans etternavn på slutten av mitt eget etternavn (blir litt tungvint for meg og, men er ikke så farlig)

Noen som vet om det er lov?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136585062-kan-jeg-ta-etternavnet-til-samboern/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan du, så lenge han godkjenner det, og signerer.

Jeg har tenkt på det samme, fordi jeg vil ha samme navn som barnet mitt, og jeg ønsker å bruke hans etternavn på barnet (det er mye finere og sjeldnere).

Nevnte det for sambo, men han syntes det var så dumt å bytte navn uten å være gift. Og gifte seg vil han jo ikke enda, så jeg blir vel fint nødt til å beholde mitt eget etternavn.

Hvis du går på skatteetaten.no, på "flytting og navn" i kolonnen til venstre, finner du et skjema for endring av navn.

Så hvis dere begge er enige om det, så er det bare å bytte navn:)

Hvorfor vil ikke mennene gifte seg? Er de ikke voksne nok til å ta ansvar når de får barn?

Kan jo gjøre det enkelt, og så er alt papirarbeid og avtaler om barn og arv og felleseie i orden. Forstår ikke dette.

Men navnet hans kan du få selv om dere ikke er gift, alt det andre må dere ordne sjøl.

Så bra, da blir nok det løsningen:) Vi skal nok gifte oss etterhvert, men vi vil ikke ha et lite bryllup bare for å få det unnagjort. Skal det værra så skal det værra. Og det har vi verken tid eller penger til nå som det kommer en baby..

Så da er det en super løsning at jeg legger til hans etternavn nå, får det samme etternavnet som kidden, og så gifter vi oss når vi er klare for det.

hvis det er over 300 stykker i landet som heter det trenger man ikke gi en grunn til hvorfor man vil bytte til det etternavnet man vil heller, så da trenger ikke han og skrive under på det.

Lurer på en ting, var det mannen din sitt forslag at du skulle bytte til hans etternavn. Eller spurte du han?

Jeg har nemlig lyst til det samme, men han har ikke spurt meg. Og jeg vil ikke spørre han ;) *flaut*

Håper han spør meg før babyen våres kommer (For hun skal ha hans etternavn).

Annonse

Det er faktisk bare 7 stykker som har hans etternavn i Norge, så må nok ha en signatur:)

Det var mitt forslag, tror nok ikke det hadde falt ham inn å spørre, for det er jo å litt å gi fra seg sin egen identitet. Men jeg føler at sålenge jeg har mitt gamle etternavn imellom, så går det greit. Og jeg gjør det jo mest for å hete det samme som pjokken.

Hvorfor vil du ikke spørre ham? Min samboer ble veldig glad, og kanskje smigret? Det betyr jo at han slipper å gi fra seg sitt navn, barnet vårt får hans navn og jeg får hans navn!

Det er bare 61 i Norge som har mitt etternavn, så ganske sjeldent det og. Men jeg har alltid måttet stave navnet mitt, er bl.a. 2 e-er etter hverandre, så vil at pjokken skal ha det navnet som er enklest.

Jeg kjenner ei som byttet til samboerens etternavn, det er vel flere enn 7 som heter det men laaaaangt under 200 (tror det er rundt 30stk som har det navnet) og hun trengte bare godkjennelse fra sambo, ikke fra alle som het det i norge

Annonse

Aaaa er så irriterende med folk som svarer i hytt og gevær uten å vite hva de snakker om!

Dersom man vil endre navn og IKKE endrer til 1)mannens navn eller 2) til samboerens navn 3) et par andre unntak som navn på slektsgård o.l.må man søke hver og en som heter det navnet med mindre det er over 200 som heter det.

Når man gifter seg kan man ta mannens navn ved å sende med vielsesattesten når man sender inn navneendring.

Ved navneendring når man er samboer må man ha vært samboere i mer enn 2 år, OG samboeren må godkjenne det.

dersom man ikke oppfyller de to kriteriene og heter f.eks Hansen og øbnsker å bytte til Von Løwensprung bare fordi det er mer fancy må man nok spore opp hver enste von Løwensprung og få deres velsignelse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...