Gå til innhold

Jeg vil gjerne studere.........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg har en eksamen jeg ikke får til :( Gikk ut av vgs i 2004 å hadde strøket i tre fag. Tok de opp i våres men desverre greide jeg bare tre av de(to eksamener i fransk) Så jeg strøyk på den skriftlige.

Så nå kommer jeg ingen vei. Gikk på fransk kurs 2 kvelder i uka i 5 mnd å betalte masse penger for det, men så greide jeg ikke den ene eksamen. Ser ikke for meg at jeg noen gang greier den heller.

Men vet dere om jeg kan komme under den 23/5 regelen om noen år?

Jeg fyller 23 i år men har ikke 5 års arbeidserfaring fordi jeg gikk ut av vgs da jeg var 19, fikk barn når jeg var 20 å var hjemme med henne i 2 år. Nå er jeg i full jobb så vis jeg jobber fullt frem til jeg er 25 år så kan jeg komme under denne regelen? Vil komme meg inn på høyskole men nytter ikke når den ene fransk eksamen hindrer meg i å få vitnemål. Skulle ønske de kunne se bort i fra den :( har jo ingenting med det jeg skal studere. Men skjønner jo at regler er regler da, desverre.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du undersøkt om du kan ta et annet fag i stedet for fransk?

Skrevet

Det må bli tysk det da. Ikke at jeg får det noe til bedre :(

Jeg mangler generell studiekompetanse fordi jeg strøyk i fransk da jeg gikk på videregående. Skulle ønske at de så bort i fra akkurat den ene eksamen. Hadde jeg kunnet gått under realkompetanse så hadde jeg jo ikke trengt den fransken.

H.I

Skrevet

om du må ta ett språkfag, hva med andre språk enn fransk og tysk? sjekk rundt på andre vgs, flere som tilbyr andre språk som du kanskje greier.. hadde vært enklere om du kunne tatt andre fag, da det er lettere.. sjekk oså nks og nki, koster litt, men kanskje eksamene er lagt opp på andre vis, hjemmeeksamen f.eks evt at de er enklere?

Gå til en rådgiver på vgs eller høskole, de kan nok hjelpe deg best, om hvordan du kan få godjkent vgs for videreutdanning.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg kan ta noe annent enn fransk eller tysk fordi jeg gikk allmenn å da er det et krav at man har karakter i et B-språk. Eventuelt spansk som er c-språk over 3 år. Men ser ikke for meg at jeg lærer noen av de språkene før jeg kan komme inn under realkompetansen.

Bare synd jeg har måttet utsatt utdanningen min 3-4 år pga den dumme fransken.

H.I

Skrevet

Du bør ta kontakt med en studieveileder som kan hjelpe deg. Det kan jo ikke være sånn at "hele livet" må på "hold" til du har tatt et nytt språk?

Det er alltid mange veier inn til et studie, men det opplyses nok ikke om alle mulighetene uten at du står på litt, lykke til...

Skrevet

hæ? jeg har studiekompetanse, og har hverken tysk eller fransk...

Du må ha

samfunn

historie

matte

norsk

engelsk

naturfag

... tror det er de du må ha... de jeg har i allefall, jeg tar fag på høgskole

Skrevet

Ja men du går vel under 23\5 regelen? Jeg mangler en karakter får å få generell studiekompetanse og vitnemål fra gjennomført almennutdanning ved videregående skole.

Har alle de fagene over der ja, men jeg får ikke noe vitnemål så lenge ikke alle fagene er bestått, dvs fransk.

Jeg har ikke 5 års arbeidserfaing men kun 2, 5 år :(

Skrevet

Hei

Jeg har jobbet med studieveiledning på skole/høgskole, - her kommer litt infor:

Det er flere veier til høgskolestudier

Opptak på grunnlag av realkompetanse:

- må være 25 år

- mye opp til høgskolen som tar deg opp hva de krever av deg (men tidligere arbeidserfaring, skole, kurs, etc teller med). Hør med høgskolen du vil inn på! OBS: kravene til opptak på realkompetanse varierer også fra fag til fag!

Opptak på grunnlag av generell studiekompetanse

Enten:

1) fullført 3 år vdg skole (allmenn/øk.adm. fag, eller yrkesfag + påbygning). Du må da bestå fransken..

2) fylt 23 år, og ha fagene Norsk, Engelsk, Matte, Naturfag, Samfunnslære, Nyere historie (OBS - bestemte "utgaver" av disse fagene/kursene, holder ikke med hvilken som helst engelsk eller matte, f.eks.). I tillegg må du ha 5 års arbeidspraksis, eller en kombinasjon av arbeidspraksis og skolegang. Det er dette som er den såkalte 23/5-regelen.

Antar at det er punkt 2 du bør satse på. MERK: det er ikke bare arbeidspraksis som teller som erfaring. Også det å ha vært hjemmeværende med barn teller med, likeledes skolegang. Jeg er usikker på hvor mye du kan få for dette (det er en max-grense, mulig den også varierer fra skole til skole, noen kan være strengere enn andre)..

Jeg vil tro at du iallfall har følgende:

- minst 1 år: hjemme med barn godkjent.

- 1 år: skolegang (det du har tatt på vdg skole, mulig du også kan få mer enn 1 år.

OBS - hvis du tror at du likevel vil kunne klare fransken: søk om å få et fjerde forsøk (ja, det er mulig.. kommer an på argumentene bl.a).

Ba du forresten om en begrunnelse for stryk-karakteren? Den kunne isåfall gitt deg en pekepinn på hvorfor du sliter / hva som går galt...

Lykke til (bare spør hvis du lurer på noe!)

Skrevet

Hei takk for svar :)

Ja det er nok punkt 2 jeg må satse på. Jeg ble gravid da jeg var 19 å var da hjemme med vesla i 2 år(fram til august 2007) Begynte å jobbe fulltid nå for 5 mnd siden så da har jeg bare 2,5 år tilsammen :(

Skjekket opp at inntil 2 år gjelder med hjemme med barn så det er jo bra. Jeg hadde fordypning i engelsk siste året på vgs så den er i boks. Men desverre så leste jeg nå på den høyskolen jeg vil søke på at fra 2009 har de et nytt krav angåede matte. Nå må man ha 15 timers matte i uka :( da jeg gikk på vgs hadde jeg bare 5 timer, å jeg er grusom dårlig i matte. Strøyk i dette på vgs men tok det opp i våres å fikk en 2`er (dette var tredje gang jeg gikk opp til matteeksamen så jeg var overlykkelig over at jeg endelig stod..hehe)

Grunnen til at jeg ikke klarer fransken er fordi jeg rett og slett ikke snakker fransk. Jeg har gått på flere kurser å greide meg gjennom den muntlige delen men på den skriftlige så strøyk jeg så det sang etter. Jeg klagde på karakteren(hadde jo ingenting å tape) å fikk begrunnelsen at jeg rett og slett ikke hadde forstått oppgavene, å det er jo sant :( det var som gresk for meg. Men jeg gjorde mitt beste å skrev 4 sider men det var ikke bra nok.

Jeg blir skuffet for jeg vil så gjerne studere nå. Har villet det siden jeg gikk ut fra vgs men alt ble satt på hold pga graviditet. Så når jeg tok opp 4 eksamener i våres så trodde jeg at nå var det endelig min tur.

Hvorfor skal det være så vanskelig å komme inn på høyskole? Jeg fikk kyssesyken siste halve året på vgs så var sengeliggende i 3 mnd å kom tilbake i april dvs jeg fikk ganske lave karakterer å det drar ned snittet mitt :(

Blir så deppa fordi jeg vil ikke noe annent her i verden enn å utdanne meg. Jeg er så sugen på kunnskap at det er like før jeg går å kjøper meg bøker tl den utdannelsen jeg vil ta, ikke at det hjelper så mye da :(

H.I

Skrevet

Jeg gikk forresten opp som privatist på de fire eksamene jeg hadde i våres så får ikke noe godkjent skolegang derfra(men tok matte og nyere historie på sonans privatgymnas for å få litt klasseundervisning, men dette blir ikke telt med siden det var deltid)

Skrevet

Det stemmer dette. Jeg tar studiekompetansen nå, og det er disse fagene jeg tar. Jeg er alene med ei jente på 2,5 år og det går så utrolig greit atte :) har valgt å fordele disse fagene over to år så jeg har tid til å få det til. Så tror nok heller ikke du trenger være redd.....ta kontakt med sonans på ditt bosted og de hjelper deg. De er veldig flinke her i Kristiansand og har godt rykte landet over. Du får også støtte til å betale skolen.....

lykke til :)

Skrevet

Altså det stemmer det som "lilje" skrev ang fagene

Skrevet

Ja men jeg har alle disse fagene du snakker om. problemet er at jeg ikke går under 23\5 regelen pga alder og arbeidserfaring.

Gikk på sonans i fjor å tok matte og nyere historie fordi jeg strøyk på disse på vgs. Fransken tok jeg uten undervisning(bare kveldskurs i selve språket ikke pensum) å den ene eksamen der gikk ikke så bra :(

H.I

• 1 måned senere...
Skrevet

hva skal man gjøre da???? om man tar fag men at ingenting telles!! må vi sette oss på skolebenken på vanlig vgs da eller+?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...