Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har yrkesrettet attføring og går på skole.

Jeg vil da ikke få foreldrepenger.

Men jeg har også fått utbetalt lån og stipend for høsten 07.

Det jeg luerer på er om jeg vil få fødselsstipend om jeg søker lån og stipend nå i vår, og får innvilget dette og går på skolen til sommeren? Jeg har jo skoleplassen til høsten, jeg er ferdig i 09. Går på voksenopplæring.

Jeg har termin i september/oktober. Må jeg da begynne på skolen igjen i august/september for 1-2uker?

Hvor mye er fødselsstipend på? Og hvor mange uker får man da permisjon?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136584160-f%C3%B8dsels-stipend/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver at du"Jeg har yrkesrettet attføring og går på skole" og at du har fått utbetalt lån og stipend. Men er det du som har tatt opp lån i lånekassen og skal betale dette tilbake privat eller er det NAV som skal betale skolen og lånet for deg?

Om du får dette av NAV vil du ikke ha rett på fødselsstipend fra lånekassen.

Lån og stipend for høsten 07 fikk jeg fra lånekassen. Jeg hadde da ikke gått over grensa for trygd i 07.

Nå i år vil jeg gå over grensa for trygd, og hadde da ikke tenkt å ta stipend og lån, men jeg lurer nå på om jeg må det for å få rett på fødselsstipendet?

Ja du må ha hatt lån og stipend i 6 mnd før fødselen for å få det som fødselsstipend. Men hvis du føder i løpet av året så vil vel ikke trygden gå over grensa kanskje? Har du en studentrådgiver el. der du går på skole ville jeg snakket med den. Det gjorde jeg og fikk mye hjelp. NAV vet ingenting om lånekassa og omvendt, så det er vanskelig å få samordnet all infoen man trenger på egen hånd, innså jeg i hvertfall, men studentrådgiveren hjalp meg mye.

• 2 uker senere...

Du har krav på stipend i fra lånekassen. du har teng å ha perm. hvis jeg skjønner deg rett. Da har du ikke rett på penger i fra nav i permisjonstiden. Jeg har ordnet meg slik at far skal ta ut all perm og jeg skal fortsette på skolen. Da har jeg krav på stipend fra lånekassen+ beholde attføringen+ engangstønaden= kommer ganske godt ut av det ser du. lånekassen er kun intressert i hva faren til barnet tjener og din egen inntekt har ingen betydnig. Har sendt mail til lånekassen og fått bekreftet dette. En må vite å sno seg i hele jungelen. Pappaen til barnet skal ta ut gradert foreldrepenger i hele 78 uker med 80% foreldre. Jobber da 50%.

Ble noe rart men men

Hvis man går over inntektsgrensa på ca 65000kr i året ca, så blir vel stipendet omgjort til lån? Jeg ligger på en del høyere enn det, så jeg vil ikke få både i pose og sekk, å få stipend i tillegg til attføring vel?

Greit, de vil kanskje gi meg penger, men når de ser ligninga så vil de omgjøre det til lån.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...