Gå til innhold

Festlige historier fra barsel:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I etterkant kan jeg le av hele oppholdet. Misforstå meg rett, jeg hadde det fint, men det var jo en del "artige" episoder.

Barnet ville ikke ta puppen uten skjold, og knapt nok da. Så et måltid tok jo evigheter.

Jeg hadde tatt ks, og hadde tildels store komplikasjoner, men amme skulle - og måtte jeg. Og jeg ville jo det også.

Så en natt måtte det ammes og ammes - hver andre time for å få opp vekta på ungen. Jeg startet, og hvert måltid tok jo nesten to timer, så jeg sov tilsammen 30 minutter fram til klokka var fem. Da leverte jeg ungen på vaktrommet, full av smertestillende for å greie å være oppe - og sa at tanken var tom. Gi henne nan!! Lettere sjokkert nattevakt da, ja:)

Også var det den superunge sykepleieren som skulle hjelpe meg og kunne fortelle at "du har så bløte bryster". så derfor var det litt vanskelig...

Andre som har noe å bidra med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe:)

Du har nok opplevd mye av det samme som mange her! En kompis av meg kunne fortelle meg at grunnen til at lille gull ikke ville suge var fordi jeg hadde så STORE pupper!! ;-)

Jeg klarer ikke å le av det helt enda (jeg er jo mest irritert jeg da:-p

Men det jeg kan se på som litt morsomt er at hver gang jeg skulle mate så kom det en ny barnepleier inn på rommet mitt og knep meg i puppene. Jeg er over 100% hetrofil, men da kunne jeg ønske jeg var litt bi sånn at jeg kunne fått litt utbytte av all puppeknipingen. Lille gull var jo ikke interessert likevel.

Godt vi kan le av det etter hvert :)

Skrevet

Hehe, godt vi kan le av det nå ;-)

Jeg hadde jo - som sikkert de fleste her - ammetrøbbel. Jeg fikk beskjed om å ligge i senga med babyen inntil meg uten at vi hadde på klær (vi prøvde at hun skulle like puppene mine tydeligvis). Så sovna vi på ettermiddagen, gubben hadde influensa, så han sov i sofaen.

Plutselig banka det på døra, men da trengte vi alle sårt søvn, så jeg tenkte at de damene kunne vente litt med å dra meg i puppen, vi sover videre. Sovna faktisk fort igjen, og våkna av at noen kom inn i rommet og dytta på meg. Åpnet forvirret øynene og der sto svigermor, svigerfar og svoger. Og jeg lå naken under dyna med babyen inntil meg. Jeg så nok sjokkert på de, men de gikk ikke! Jeg var helt forvirra, og kunne ikke tro at de jordmødrene hadde låst de inn, det var passe frekt synes jeg. Vi ville ikke ha besøk for en grunn liksom.

Så jeg måtte si "eh jeg har ikke klær på meg da" men de gikk ikke!!! Sto bare og så på meg og sa at de gjerne ville se vesla! Gubben hadde feber og var i ørska, så jeg mumlet at jeg måtte kle på meg. Lirket en joggedress fra gulvet og dro den under dyna, prøvde å dra den på meg uten å 1. vise puppa og 2. skade babyen. Det klarte jeg faktisk, men de bare sto der og så på.

Jeg kan le av det nå, men herregud. Snakk om antenner på avveie :-)

Det ble kanskje en litt mer "typisk svigers"-historie dette her hehe.

Skrevet

Hehe:) Håper svigers har tatt til vett nå ;-)

Skrevet

Ammet og ammet i timesvis. Sa flere ganger at jeg tror ikke babyen får noe mat. Å joda mente de. 3 dagen spurte jeg om de kunne kontrollveie for å sjekke. Nei det er vi sluttet med for lenge siden var svaret. 4 dagen krevde jeg da jeg skulle hjem dagen etter. Babyen hadde fått i seg 10 ml etter jeg hadde ammet/prøvd i en time. Da fikk pipa en annen lyd og colett kom frem. For første gang sov babyen i over 4 timer i strekk. Heldigvis ble det mer melk etterhvert men supplerte med colett og fikk flaskebarn rundt 3 mnd.

Skrevet

Jøss, jenta mi ble veid hver dag på barsel...

• 3 uker senere...
Skrevet

Babyen min var superkvalm i mange dager og nektet å suge de første 3 dagene, og barselavdelingen var ikke spesielt ivrige etter å lære meg noe om pumping mens jeg ventet på et sultent barn, så da hun endelig ble sulten la jeg henne til og håpet at melken snart skulle komme. Hun var sulten og skrek og jeg ammet og ammet og ammet... Da vi hadde holdt på halve natten og jeg var så sår at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av jeg ringte jeg på nattevakten for å be om råd for meg og mitt oversultne barn. Da hadde vi en samtale som dette:

- "Du må bare legge henne til når hun skriker og pass på at du ikke blir sår"

Meg: "Eh, det er litt sent for det, jeg er allerede veldig sår, og hun er så sulten!"

- "Du må legge henne til når hun skriker og pass på at du ikke blir sår!"

Meg (desperat...): "HUN ER SULTEN OG JEG ER SÅR ALLEREDE! VELDIG SÅR"

- "Det (sår) må du ikke bli."

Meg: "...???"

Det var jo litt fryktelig å møte en tosk av en barnepleier akkurat der og da, men det er deilig å tenke tilbake på dette nå og vite at med nummer 2 gikk jeg bare inn på vaktrommet og ba om en flaske mme og hadde et lykkelig barn med en mor som fikk sove litt :)

Skrevet

Hehe:) Den er jo fantastisk!!

Minner meg om en kompis (uten sammenligning for øvrig altså) som nettopp har operert øyet sitt. Han har fått beskjed om å IKKE se dobbelt, men han har hatt dobbeltsyn i mange dager nå. En dag var det så ille at han måtte bli hentet på vei til jobb, og kjørt hjem igjen. Han ringte legen og spurte hva han skulle gjøre.

Legen: Du må IKKE se dobbelt!!!

Han: Jamen,jeg gjør jo så godt jeg kan. Hva skal jeg gjøre da??

Lege: IKKE se dobbelt!

Eh...

Lurer på om de har noe spesielt i utdanningen sin helsepersonell... Man kan jo lure!!

Skrevet

Hehe gull verdt :-)

Jeg fikk en lignende fra HS. Jeg skulle begynne med grøt, og lurte fælt på hvordan jeg skulle gjøre det og hva hun skulle drikke til, og om hun skulle ha drikke før eller etter. Samtalen gikk noe som:

Jeg: Men hva skal hun drikke, og når?

HS: Du ammer først, så grøt.

Jeg: Jammen, jeg ammer ikke. Hva skal jeg gjøre?

HS: Amme først, så grøt.

Jeg: Men - igjen - jeg ammer ikke.

HS: Da gir du grøt først, og så ammer du.

Jeg: Eh...javel. Jeg får gjøre det da.

Hva sier man til det...

Skrevet

Huff og huff, utrolig at jeg har holdt ut egentlig. Ble helt sjokkert og krakilsk over det derre ullevål hotell opplegget. Neste gang skal jeg IKKE 'tisse' slik at jeg kan få bli på barsel, kanskje det er bedre?

Fikk ihvertfall ikke ut noe melk etter første dagen, og lille knotten var uthungret og vi helt utslitte! Neida, amme amme amme sa jordmonsteret! Det var heldigvis èn der som skjønnte poenget (hun var såå søt lille dame fra chile) og kom med en kopp til stakkars gutten. Han slukte den rått, og sovnet tvert! Etterpå kom monsteret på vakt igjen, og presset ut den første guffen av puppene mine. Terroristen kalte jeg henne etterpå. Men, tillegg ville hun ikke gi! Skjønner bare ikke hvorfor man skal ta livet av seg, og barnet, for å få det til. Må vel gå an å se at han var utsultet og utslitt, og gi noe næring, samtidig som puppene skvises liksom??

Jeg ammer fortsatt, 5 mnd i går. Men har alltid gitt ekstra grande ekstraflaske på kveld, og av og til på dag for å fylle opp. Beg med grøt for en mnd siden, og nå får han pupp kl 6-7, flakse kl 9, grøt og pupp kl 12, middag og pupp kl 16 og pupp og flaske grande kl 1830. Kan jo ikke la stakkars hungryboys være sultne til evig tid.

Skrevet

Ikke ulikt min opplevelse med jordmor på helsestasjonen 4 uker før termin:

JM: "Har du gått ut i permisjon ennå?"

Meg: "Neida, jeg jobber fortsatt, det er en uke igjen før permisjonen begynner."

3 minutter senere:

JM:"Har du gått ut i permisjon?"

Meg: "Neida, jeg skal jobbe en uke til."

3 minutter senere:

JM: "Du har vel begynt permisjonen din du nå?"

Meg: "Neida, jeg skal jobbe en uke til før permisjon."

JM: "Åja" - og så skrev hun "P" for permisjon i helsekortet mitt... :)

...da ga jeg meg hos jordmor og tok resten av kontrollene hos lege.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hi-hi! Er så festlig å høre om alle psykosamtalene dere har hatt med helsepersonell: Her kommer min opplevelse:

Etter 3 dager på sykehushotellet på Ullevåll med ammeforsøk hver 3. time klarte fremdeles ikke jenta mi å få noe ut av puppen. Hun begynte å bli veldig slapp og gråt mye..

-Nå er babyen slapp fordi hun ikke har fått mat. Du MÅ mate hver 3. time!

-Jamen, vi får det ikke til. Skal jeg gi mme da?

-Nei, det gjør vi ikke så tidlig. Du må prøve amming litt lenger. Det kan ta lang tid det, skjønner du!

Så prøvde vi å legge til, og ungen bare lå der uten å gjøre noe forsøk på å suge.

-Ja, nå er hun slapp fordi hun ikke har fått mat, så hun orker ikke å suge.

-Hva skal jeg gjøre da?

-Du må amme! Hun kvikner nok til når hun får mat!

-Men hun vil ikke suge!

- Nei, det er fordi hun ikke har noe energi, for hun har jo ikke fått mat på 3 dager..

- Jammen, hva skal jeg gjøre da?

- Du må amme!

-Jammen, hun vil ikke suge!

- Nei, de blir veldig slappe når de ikke får mat, så det er svært viktig at du ammer henne hver 3. time. Det begynner å haste nå. Hun er veldig slapp!

- Ja, da får jeg pumpe da så får jeg i henne litt mat?

-Nei, det er veldig dumt å pumpe ut melken for da blir jo brystet tomt og da vil det jo bli enda vanskeligere å amme.

- Unnskyld, men nå skjønner jeg ikke helt hva du mener??!

- Du må bare være tålmodig, det er vanskelig å amme, ta tiden til hjelp!

-Men hun er jo så slapp?!

- Ja, det begynner å haste med å få i henne mat, nå..

Mannen min var lamslått vitne til denne samtalen, og ble stående med åpen munn å se etter jordmoren mens han hvisket til meg: "Vi må komme oss vekk fra dette galehuset!"

:)

Skrevet

hehe, snakk om å si mot seg selv:)

Kanskje noen jordmødre og andre på barsel skulle lest denne tråden?

Minner meg om da jeg etter noen dager (hadde ks og dermed langt opphold) fikk beskjed om at ungen nesten var døden nær av sult... Da kom en ammehjelperjordmor inn og sa at "dette barnet ser da sunt og kvikt ut"!! Og hun hadde fått mat, bare ikke helt nok... Hun hjalp meg for å forsøke å få barnet til å ta brystet - og det gikk fint der og da. Men når vi skulle til alene gikk detbare ikke. Og denne damen var det umulig å ta med seg hjem også, hehe.

Skrevet

Jeg gikk til en jordmor på barsel etter at vesla mi hadde sitti fast i puppen i sikkert 10 timer i strekk! Jeg var helt på gråten og spurte om råd, jeg var jo kjempesår og jeg skjønte jo at hun ikke fikk i seg noe mat. Vel jeg sa i alle fall ".....hun bare gråter når hun ikke får suge", hvorpå jordmor utbryter "Ikke FÅR suge"... Jaja, listet meg tilbake på rommet og fortsatte å "tørramme" på såre brystvorter jeg da....

Jeg er i alle fall sikker på at jeg ikke skal finne meg i sånt ved en evt, neste gang!

Søsteren min, som hadde samme problem med barn nummer 1 fikk beskjed etter fødsel av nummer 2 at hun måtte nok regne med å måtte amme 18-20 ganger i døgnet... Jaja...bra man ikke har noe annet å gjøre da, med en 2-åring i huset!

Skrevet

Er ikke helt i stand til å le av det ennå, knøttet er bare en mnd. men jeg har hatt en god del lignende samtaler som dere andre med helsepersonell... Vi var 1 uke på sykehuset pga at knøttet fikk gulsot.

Etter 6 dager med måltidsveiing etter hvert måltid var rekorden at hun hadde sugd hele 15ml av meg. Jeg pumpet og de gav henne med kopp etter hver amming, men først måtte hun suge av meg i 3 kvarter.

HVER eneste gang jeg la henne til brystet fikk jeg ammehjelp, og det var ganske tydelig at hun ikke fikk i seg noe melk bare lå å suttet... Alikevell ble nesten hver eneste amming avsluttet med at de som hjalp meg sa "hun lærer det nok snart".... Okey...begynnte å miste troen på det etter 5-6 dager og hun maks hun hadde fått ut av puppen var 15 ml.

Da jeg på dag 6 sa at jeg ville begynne å gi henne pumpemelken på flaske var svare fra sykepleieren:

-"Du må ikke gi opp, hun lærer det nok snart".

Jeg: Hvor lenge får jeg lov til å være på sykehuset? (jenta mi var friskmeldt)

-"Du må nok reise hjem i morgen"

jeg: hvordan skal jeg da få i henne mat?????

-"Du må amme henne"

Jeg: MEN HUN DRIKKER JO IKKE AV MEG!!!!!!

- "Hun lærer det nok snart"

HJELP!!!!!

Skrevet

Blir litt overrasket over å lese innleggene av de som har hatt lite melk i begynnelsen og de som har slapp baby som ikke får i seg nok... Min gutt var slapp og kvalm etter fødsel og spiste omtrent ingenting på to døgn. Han ble da overført til nyfødtavdeling og fikk melk gjennom sonde. Jeg skulle først amme (veide gutten før og etter for å se hvor mye han spiste) og deretter fikk han sondemat. I tillegg måtte jeg pumpe meg for å få opp produksjonen. Dette måtte til hver 3.time hele døgnet (trøtt!), etter 8 dager fikk vi dra hjem, da fikk han kun melk fra pupp. Er det ingen her som har gitt babyen sondemat på sykehuset i tillegg til bittelitt puppesuging istedet for alt på flaske?

Beklager utenom tema..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...