Gå til innhold

Hvor vanlig er det at foreldre bidrar med penger til bryllupet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det nemlig sånn at jeg aldri har forventet at mine foreldre skulle spytte inn noe som helst, mens min kjære har foreldre som stiller opp med hud og hår.

Saken er den, at han ville jeg skulle spørre mine foreldre om de hadde mulighet til å bidra med kanskje bittelitt. At vi skyldte foreldrene hans å ihvertfall spørre, siden de ønsker å bidra en god del selv.

Jeg fikk uansett akkurat det svaret jeg visste fra min side; at det hadde de dessverre ikke mulighet til. Noe jeg syns er helt greit, fordi jeg vet at de ikke har anledning til det.

Vi er tydeligvis veldig forskjellige på det området, han syns det er rart at de ikke prøver hardere, mens jeg ærlig talt ikke trodde at det var så vanlig.

Så nå sitter jeg her med en kjip følelse, føler meg ganske dum. Har mest lyst til å droppe planene og overtale min kjære til å bare reise vekk og gifte oss i fred og ro... (noe som er ganske uaktuelt for han).

Æsj. Dette ble langt også. Men hva er det som er vanlig?

Skrevet

Da vi fortalte at vi skulle gifte oss, sa mine foreldre at de kunne spytte i litt.. Vet ikke hvor mye, men det spiller ingen rolle for oss... For vi har sett for oss at vi må betale alt selv uansett.

Og jeg hadde aldri gått til foreldrene mine og spurt om de kunne hjelpe oss...

Skrevet

Nei, det føltes ikke bra å spørre om det. Jeg har virkelig ikke noe lyst til at foreldrene hans skal betale noe, det blir helt feil. Som om min familie er kjip.

Det er jo ikke det, det er hans familie som er helt ekstremt flinke til å stille opp for barna sine.

Men han tror at folk flest får penger av foreldrene sine når de gifter seg...

Skrevet

Min bror giftet seg for 2 år siden, og fikk da sponset litt av bryllupet..

Så det var bare rimelig at vi også fikk samme sum..

Spurte svigers om de kom til å hjelpe til, noe vi absolutt ikke forventet eller krevde..

Vi spurte pga vi måtte vite hvor mye vi måtte spare opp o.l..

Har ett såpass godt forhold til våre foreldre at det ikke føltes rart å spørre om de kom til å sponse..

Vet at mange får sponset bryllup, så det er vel i grunn vanlig..

Skrevet

Vi gifter oss i 2009 og har så smått begynt planlegginga. Begge har foreldre som er flinke til å stille opp. Men vi har kalkulert med å ta alle kostnadene selv, så får det heller være et pluss hvis de tilbyr seg å hjelpe til. Vi forventer det absolutt ikke. Jeg hadde heller ikke fått meg til å spørre.

Skrevet

Jeg mener at dette er ikke noe man skal forvente lenger. Det var mer "vanlig" før. At foreldre har lyst til å hjelpe til er jo bare et pluss i budsjettet.

Vi forventet å betale bryllupet selv, så da vi begynte å planlegge var det er helt annet og enklere bryllup enn det nå blir.

Budsjettet vårt var på ca 50000.Men nå er det noe annet. Foreldrene våre spanderer selve festen, lokale, mat, drikke, kake, underholdning. Dette vil komme på ca 70-80000. De ville vi skulle ha det på et spesielt lokale som tar 1100,-pr.pers. Dette er alt utenom kake og underholdning.

Vi er utrolig heldige som har familie som kan og vil stille opp økonomisk, men det var absolutt ikke forventet!

Skrevet

mine foreldre betaler kjolen og halve festen, men siden vår bryllup blir så lite, betaler di all maten osv siden mine søsken fikk store brylluper. hans foreldre bidrar ikke med noe.

tror det er veldig forskjellig hva som er vanlig så syns ikke dine foreldre er kjipe:o)

Skrevet

Bryllupet vårt kom på 130.000

fikk 20.000 av hans foreldre, 10.000 av min mor og 20.000 fra min far (de er skilt).

det ble da selvfølgelig bryllupsgave.

siden vi har bodd sammen i flere år hadde vi ikke så mange ønsker på gavesiden så sponsing av fest var i grunnen helt topp.

syns det er greit å spørre men man kan jo ikke forvante at foreldre skal betale.

Skrevet

Utgangspunktet hos oss var at vi skulle betale alt selv - ville aldri falt meg inn å spørre foreldrene våre om penger. Men - nå viser det seg at svigermor har tilbudt seg å betale drikken, slik at vi kan ha fri bar, og min far har tilbudt seg å betale maten. Har med andre ord fått uventet drahjelp og er svært takknemlig for det! De er noen engler :-)

Skrevet

Jeg synes det ser ut som om det er altfor vanlig at bryllupet blir sponset, dessverre.

Er man voksen nok til å gifte seg, så bør man jammen meg være voksen nok til å betale sjøl, også! Dessuten trenger ikke et bryllup koste skjorta, det er vel ikke for festen man gifter seg...

Skrevet

Har vell ingenting med at en ikke er voksen nok!

Selfølgelig hadde vi betalt alt. Men når forledre og svigerforeldre tilbyr seg å spytte i litt, så takker vi selfølgelig ja til det. Har gitt beskjed om at vi ikke er interresert, hvis noen må spinke og spare eller ta opp lån. Da er det ikke aktuelt. Gi de kronene de har tilovers. Kjempe snillt syns jeg.

Skrevet

Vi takket nei til hjelp, vi. Hadde allerede på forhånd blitt enig om å takke nei hvis de tilbød seg noe. Hans foreldre gjorde det, mine ikke (de har svært dårlig råd så det hadde føltes HELT feil å ta i mot penger fra dem). Vi skal ha et enkelt lite bryllup.

Men kjæresten din må vel forstå at ikke alle er like. jeg synes faktisk det virker litt teit å FORVENTE at foreldrene dine skal betale noe, så nei, jeg synes ikke du er teit. Du skal ikke dårlig samvittighet for at foreldrene dine sier nei, det er jo ikke din feil! Kan ikke kjæresten din forklare dette for sine foreldre, så slipper dere misforståelser?

Huff, ikke la pengestyr overta gleden ved bryllupet ditt. Lykke til og klem til deg:)

Skrevet

Mine foreldre skal sponse en del, men det er fordi de vil og har råd til det som de sier. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å betale alt. Hadde ikke hatt samvittighet til å rigge i stand et bryllup dersom vi ikke kunne betale alt selv. Så at foreldrene mine nærmest "krever" å betale en del blir bonus for oss. Svigermor har dårlig råd, så det er naturlig at hun ikke betaler noe på bryllupet, det blir feil å ta i mot penger fra henne syns jeg. Svigerfar har det ok økonomisk, og har mulighet til å skaffe mat, så jeg regner nesten med han tilbyr seg til det. Han sto for maten i bryllupet til søstra til mannen min.

Men som samboeren min sa da det ble snakk om hvor mye det var vanlig at foreldrene gav, så var han ganske tradisjonell der, og brudens foreldre skulle betale hele gildet. På kødd naturligvis :P

Skrevet

vi har ikke foreldre, så vi betaler alt selv.

tror det er vanlig at foreldre gir en god del penger til barna sine i sammenheng med bryllup.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...