yret Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Vår lille jente har hatt trøske i mange måneder. Det er ikke så mye, derfor har HS bare rådet til å bruke Farris og avvente. For en tid tilbake var vi imidlertid hos legen og fikk Mycostatin. Tenkte det var greit å prøve å bli kvitt f'***skapen en gang for alle. ;-) Jeg fikk imidlertid beskjed om at jeg ikke skulle behandles ettersom jeg ikke har symptomer på sopp (ingen smerter e.l.) HS har sagt det samme: jeg behøver ikke behandling. Nå viser det seg at trøsken kommer igjen og igjen, selv om den raskt forsvinner når vi bruker Mycostatin. Kan det være at det er jeg som smitter henne? Kan jeg ha sopp på brystene uten at jeg merker noe til det? (Stoler ikke helt på legen min. Hun mente nemlig at trøsken i munnen til jenta vår kom fra muggsopp i veggen :-0 ! )
trollet66 Skrevet 19. januar 2008 #2 Skrevet 19. januar 2008 JA of JA begge må behandles, grunnen til at det kommer tilbake hele tiden er den ping-pong effekten som blir når du smitter barnet på ny og på ny. 2 ukers kur med mikstur til barnet og krem til deg, samt følge retningslinjer på ammehjelpen vedr. vask og koking av klær og utstyr. At trøske skulle forårsakes av sopp i veggen...... Mye rart man skal høre før ørene detter av!!!!
yret Skrevet 19. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2008 Hehe, ja jeg visste nesten ikke om jeg skulle le eller gråte da hun sa det ... Men, da er det altså mulig å ha sopp på brystene uten noen som helst slags plager? (Legen vil ikke skrive ut resept til meg ettersom jeg ikke har plager, må derfor vite det helt konkret.)
ennaH Skrevet 19. januar 2008 #4 Skrevet 19. januar 2008 JA! Det er fullt mulig. Jeg hadde det åpenbart, ettersom babyen ikke ble frisk av trøske etter tre måneder med Mycostatin. Jeg hadde ingen symptomer, derfor sa lege og helsesøster at jeg ikke trengte behandling. Etter tre måneder foreslo en barnelege at jeg smurte inn brystvortene med Canesten-salve (fås reseptfritt på apotek). Da forsvant trøska etter under en uke. Canesten er ikke beregnet på oralt bruk - det er den samme du smører deg med om du har fotsopp eller underlivssopp - så du må vaske den av før hver amming. Deretter tar du på et nytt, tynt lag på brystvorta. Det er utrolig slitsomt, men da forsvinner trøska!
ennaH Skrevet 19. januar 2008 #5 Skrevet 19. januar 2008 PS. Babyen fortsatte med Mycostatin samtidig som jeg smurte meg med Canesten.
Nit@™ Skrevet 19. januar 2008 #6 Skrevet 19. januar 2008 Nei. Mor trenger ikke alltid behandling om barnet har trøske. Gutten min hadde masse i munnen. Startet å behandle med farris. Brukte 3-4 q-tips 3-4 ganger om dagen. Brukte aldri samme ende av q-tipsen to ganger, dyppet i farris og skrapte av det hvit belegget. Fortsatte å smøre farris i munnen han 2 uker etter at det hvite var borte + at han fikk en skvett farris i munnen av og til. Behandlet så lenge etterpå for å være sikker på at han ikke fikk det tilbake.
yret Skrevet 20. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. januar 2008 Takk for svar! Skal prøve med Canesten, så får vi se om vi endelig får has på gørra. ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå