papoyo Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Jeg har i dag vært hos optiker og tatt synstest. Optikeren mente jeg har skjeve hornhinner, og er langsynt på det ene øyet. Tror det var 0,5. Det er jo ikke så mye da. Men hun mente jeg absolutt burde bruke briller. Er dette helt nødvendig? Kan jeg bruke linser når jeg har normalt syn på det ene øyet (+skjeve hornhinner)?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Det er like greit med briller, mest sannsynlig trenger du bare bruke dem når du leser, ser tv ++, jeg er langsynt og har skjev hornhinne på h øye, og bruker kun "lesebriller" Jeg fikk 0,50 for 15 år siden og er oppe i 1,0 nå.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Jeg var akkurat hos optiker selv.. Hadde -1 på begge øynene.. ser ikke så veldig dårlig med andre ord.., men så stor forskjell med brillene på allikevel.. =)
mamman til to gutter Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 Hvis du er langsynt +0,50 trenger du ikke briller! MEN det kommer an på hvor mye skjeve hornhinner du har i tillegg, for det kan lage store problemer hvis det er mye. Nærsynthet -1 som en annen skrev her, er noe helt annet, for langsynthet kan øyet justere inn selv hvis det ikke er veldig mye, men nærsynthet kan ikke øyet tilpasse seg, så da ser man dårlig på avstand uten briller/linser. Og det er ikke problem å bruke linse på et øyet hvis det kun er et øye som er dårlig, men det er ofte vanskelig å få det bra når man er litt langsynt og har skjeve hornhinner...
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 Eg har den styrken trur eg, ikkje noko stort meire i hvertfall og eg har skjeive hornhinner. Eg brukar dei når eg skal sitta ved pcn el lesa mykje. Kjenner eg at det startar med hodepine så tar eg på meg brillene for at augene skal få slappe av litt og det hjelper. Så hvis du leser mykje og/el sitter med pc mykje så hadde eg anbefalt deg å ha ei billig brille til det bruket. Det hjelper så du slipper å ha vondt i hue heile tida. Men det er strengt tatt ikkje nødvendig hvis du ikkje har noko problem per i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå