Gå til innhold

April: Hva nå? vedr. bilsete....

Anbefalte innlegg

Nå veier Lille ca 17 kg uten klær. Han er ca 102cm lang.

Han sitter bakovervendt i et Acta Graco Cosmic sete. Setet kan brukes bakoverontert til 18 kg og fremover til 25 kg.

Han sitter ikke godt i setet sitt baklengs lenger. Det begynner å bli veeeldig trangt (han sitter med knærne oppe i haka pga stoooore føtter (str 30/31) som ikke kommer særlig langt ned mellom sete hans og seteryggen på bilen. Jan klger litt, men ikke mye.

Så hva gjør vi nå? Det anbefales jo bakfrem til 4 år - minst.

Vi har 3 alternativer ( som vi finner):

1. Snu setet han har nå/kjøpe nytt sete i neste str. Jeg har ikke så veldig lyst å snu han femover ennå. Han er jo (som dere vet) ikke 3 år ennå... Jeg kan neppe leve med meg selv om det skje noe og han får varig nakkeskade eller det som værre er..

2. Kjøpe nytt sete som kan brukes bakovervendt til 25 kg. Dette blir da et sete som er "det samme" sete som vi har nå + litt mer. Dette blir liksom på grensen til hysteri og "sløseri"??? Dette koster ca 2500. Det vil jo fortsatt bli trangt baklengs, men kanskje litt bedre??

3. Setet vi har nå kan visstnok brukes bakfrem i bilen forsete til 25 kg, meeen dette er jo bilens mest kollisjonsutsatte plass.

Hva skal vi gjøre?? Hva hadde dere gjort???

Må legge til at LIlle blir dagspendler (ca 4 mil hver vei) når vi får det nye huset vårt.....

Nå trenger vi hjelp her jenter!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136580900-april-hva-n%C3%A5-vedr-bilsete/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi snudde snuppa nylig... For nå har knerten måtte bytte til stort sete han også, og da har han fått det bakovervendte til snuppa, og hun har fått tilbake det forovervendte som svigers har lånt et år nå... HAdde ikke så veldig lyst å snu henne, men syns også at det blir for drøyt med 3 barneseter i 9-18 kg...

Kan ikke si hverken eller, jeg.. Vi håper iallefall at det går bra å ha snudd henne her...

Jeg ville nok personlig snudd setet. Syns han er stor nok til å sitte fremovervendt. Vi snudde jenta vår fremover da hun var rundt året pga bilsykhet og gråting.

Så lenge han har et godt sete han kan sitte i fremovervendt ville jeg nok ikke vært i tvil engang.

Man har ingen barn å miste nei, men en gang må man snu dem og jeg syns dere har vært heldige/flinke som har fått han til å sitte bakovervendt såpass lenge.

Med et større bakovervendt sete kan det hende han får bedre plass til bena. Ville i hvert fall testet ut Britax Multitech, Britax Two Way Elite og Brio Zento bakovervendt i bilen før jeg valgte å snu.

Det er tryggest å sitte bakovervendt(selv om de skulle bli over fire år før de blir snudd også :-) ). Når det er sagt er det kjempeflott at dere har hatt ham bakovervendt så lenge.

Velger dere å gå for et forovervendt sete ville jeg sett på beltestolene: Britax Kidfix, Britax Kid Plus, Maxi Cosi Rodi XP eller Maxi Cosi Rodi XR

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

Hei du:)

Vi sitter med nesten samme problemet her. Mini ligger på 17 kg, men er bare 94 cm, så i lengden er det ikke noe problem enda. Men er jo fort gjort at han tipper over de 18 kg setet tåler. Vi (hysteriske eller ikke) har valgt at når det skjer kjøper vi et nytt bakovervendt sete som går opp til 25 kg og kan stå i baksetet.

Annonse

Oi, dere har virkelig vært flinke!! Vi har syndet siden Mirja var et år, da nektet hun å sitte bakovervendt så vi snudde henne. Hun sitter nå på pute med rygg og stortrives med det, det begynte vi med for noen mnd siden... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...