Gå til innhold

Tenkt på hjemreise-klær til babyen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror det er greit å ha med en "startpakke" til sykehuset for babyen. Snakket med min svigerinne som nettopp har født, og hun anbefalte meg å ha med bag med f.eks. 2 bodyer, 2 sparkebukser med føtter, 1 bomullslue + 2 par sokker (de små fryser lett på føttene og på hodet), og en dress til ha til hjemreisen. Og kanskje et helseteppe? Lykke til!

Lue, sokker og sparkebukse må med. Hvor mye man skal kle på babyene vil bero på værforholdene den dagen man reiser hjem.

Jeg har hørt at det er viktig å ikke ta på babyene for mye klær, da de lett kan få varmeutslett. Man må heller ikke ta på de for lite klær, slik at de blir kalde. Mye å passe på.......

Hjemreiseklærne er klare. Bruker de samme som jeg og mine søsken ble hentet i da vi var nyfødte, og jeg har brukt det på mine to barn og nå skal den tredje også få¨reise hjem i det!!!!

Strikket jakke, strømper og lue (strikket av bestemoren min for 40 år siden,et fantastisk arbeid, med brodereier. Alt er kvitt, slik at kjønnet ikke spiller noen rolle)

En velour sparkedress, med body med blonder under, alt dette også kvitt.

Ellers blir det jo teppe og dyne som ligger i vogne/bagen. Vi pleier å ha hard bag, slik at babyen kan ligge bak i bilen i godkjent nett for bager. Synes det er best når babyen er helt ny. Vi begynner ikke med bilsete før etter et par mnd.

Er sååå kjekt å bruke dette hentesettet, for det betyr såå mye for oss. Og det er ikke slitt i det hele tatt, siden det er så lite, og ikke blir brukt mer enn denne dagen!

Enig med siste anonym her. Jeg vil også poengtere at jeg vil anbefale å ta med babyen hjem i liggende stilling i bagvogn med sikkerhetsnett og ikke i bilstol/maxicosi ol. Spørs jo selvsagt hvor langt dere skal kjøre også men selv bare en kort tur på 15-20min bør være i liggende stilling de første 2-3månedene. Er mer opptatt av det enn klærne jeg da :-)

Jeg kommer til å leie et sikkerhetsnett fra babyshop, gjorde det sist også. Kostet oss 100,- pr måned. Vi leide istedet for å kjøpe nytt til 1200. Tror vi leide det i 3mnd så det ble en billig og sikker løsning. :-)

Annonse

jeg har fått min tante til å strikke klær.. kjempe søte..tror ikek han trenger dress.. men spørs jo hvor kaldt det er selvfølgelig. men om man har ullteppe eller noe så går det nok greit

da jeg fødte i mai for to år siden var det veldig varmt.. da lå hun i body,bukse og sånn genser/jakke.. og lue.. var godt å vamt ute. men vi bar henne jo bare ut 5 meter før vi var i bilen.. man kan jo kjøre til døren..;)

Kunne ikke falt meg inn å bruke sikkerhetsnett fremfor babybilstol. Tenk om det skjer noe på turen.. Og så ligger den nyfødte der totalt ubeskyttet. Skjønner ikke at det er lovlig lenger. Ta heller pauser ofte, om strekningen er lang!

hmmm. nå ble jeg nyskjerrig. Jeg vil absolutt være oppdatert på denne fronten. Så jeg bruker selvsagt bilstol hvis det er mer sikkert. Men jeg forstår ikke hvorfor nettet er mer usikkert ettersom den også er forankret i en base og sitter fast i bilen på lik linje med en bilstol. Er det fordi de mener at barnet kan "skyte" fart og komme igjennom selve nettet selv om basen sitter fast?? Trodde også nettet var av type som ikke lot seg gjennomtrenge feks kevlar.... noen som vet så bare belær meg på hva som er riktig :-)

Annonse

Skulle gjerne brukt bagvogn med nett, men venter tvillinger og da må nok babyene tåle maxicosiene - ellers får vi bare plass til en og en :) Så da får jeg tenke på hjemreiseklær i stedet. Vet det blir væravhengig, men lurer litt på hvor mye jeg max bør ha klart i mai. Kan jo være alt mellom 10 og 25 grader..

Da jeg fikk barn i mai sist, kledde vi dette på babyen før vi bar henne fra sykehuset og rett inn i bilen:

- body

- sparkebukse m hel fot

- sokker/lester

- bomullslue

- fleecedress med føtter og armer som brettes igjen (ellers kan du jo bare bruke lester og tynne votter)

- Hadde med et pledd også som vi kunne tulle rundt henne om det var vind, noe det ikke var.

Den dagen var det vel rundt 12 grader ute, ingen vind og sol. Så det var nok i massevis med de klærne. Skal ha samme utstyr med denne gangen også.

Vil absolutt IKKE anbefale å bruke hardbag m/sikkerhetsnett.. Hvis dere absolutt må ha ungen liggende så er visst boxette det beste (som kan leies). Om du skulle krasje og ungen ligger i hardbag m/nett så vil han/hun kunne få veldig sidesleng på hodet.. det er derfor det faktisk er forbudt i flere land å bruke dette. Skal du kjøre bil når barnet er så lite er det anbefalt å bruke godkjent bilsete, og helst ta en pause etter 20 min for å "strekke" litt på ryggen til barnet.. Det er ikke farlig å kjøre noen lengre turer av og til når barnet er lite, det er det å kjøre langt hver dag som ikke anbefales.. Og husk å ha stolen BAKOVERVENDT!! Så en video et sted med en sånn dokke.. og det er helt enormt store forskjeller i skadeomfang om de sitter forovervendt eller bakovervendt. Barn bør sitte bakovervendt så lenge det er mulig faktisk! Gjerne til de er en 4 år..

Hvis vår lille kommer til termin har vi nesten bikket over i juni (termin 30.mai), og tenker at det kan være varmt.

Satser på body, sparkedress eller bukse med fot og bomullslue. Alt avhenger av været den dagen da vi bor i et merkelig land om dagen. Kan være alt fra steikende sol til nærmere minusgrader. Er det kaldt tar vi på en jakke, fleece eller strikk i tillegg og bruker teppe til å dekke til barnet før vi kommer i bilen og siden legger over føttene. dermed kan man ta av lag for lag avh av temp den dagen. Helseteppe kommer vi samme hva til å ha tilgjengelig vet jeg:) Er litt hønemor..

Tenkte jeg skulle satse på et hyggelig hentesett type jakke+ bukse+ lue som matcher syns det er så koselig å lete etter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...