Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #1 Skrevet 18. januar 2008 Huff jeg sliter sånn, har hele tiden trodd gutten ikke fikk nok melk, men omgivelsene vil jo ikke godta det, jeg MÅ jo amme...krøp til korset i dag og ville sjekke med pumpa, som jeg egentlig har et anstrengt forhold til. Ammet klokka halv ti, og halv tolv brukte jeg 15 min på å få ut 20 ml.... Har lyst å hyle, det er jo ikke nok i det hele tatt!!! Hva GJØR jeg? Foruten å amme ofte, som jeg gjør, og pumpe?? jeg må jo gi mme også ellers blir alt feil. har ammet ofte, hver time til to timer i to mnd...har jeg for lite melk generelt? Han legger på seg men det er kanskje fordi jeg har nok mat på morgenen og han får ekstra mme på kvelden.han er 8 uker..
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Jeg kan ikke svare deg på alt, men kanskje på noe. Babyen er en mye bedre pumpe enn de man får kjøpt og får ut mer. Når man pumper bør man stimulere utdrivningsrefleksen først, les på www.ammehjelpen.no. Stress påvirker også pumpingen og det høres ut som du kanskje er litt stresset, du skriver også at du har et anstrengt forhold til pumpen. Viktig at du slapper av når du skal pumpe, høre på musikk, tv eller lignende. Jeg har en gutt på 10 uker som jeg fullammer. I begynnelsen la han lite på seg og jeg fikk beskjed om å amme ofte samt pumpe meg etter amming og gi han det også. Det var slit en stund, men det ga effekt. Fra å ha lagt på seg ingenting, skjøt vekstkurven fart. Nå pumper jeg ikke lenger. Merker også at jeg har mindre melk på kvelden. Det sies at øl kan øke melkeproduksjonen, så jeg har av og til drukket litt alkoholfritt øl eller vørterøl, verdt å prøve.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 HI her- Takk for svar. Jeg føler jeg har gjort alle mulige tiltak for å øke produksjonen, stimulert brystet før pumping også. Og brystet kjennes virkelig slunkent ut, helt tomt etter jeg fikk ut de hersens 20 ml...Har små bryst så jeg mener å vite at det er tomt. Nå er jeg i ferd med å vente tre timer før jeg pumper igjen, skal se hvor mye det er da...huff og huff. Jeg har vært nødt å kutte ut nattamminga da jeg er totalt utslitt, faren gir da flaske. likevel ønsker jeg å amme på dag og kveld, men hvis dette ikke går tross alle anstrengelser så er jeg nødt å gi opp amminga desverre. Har vært så mye trist i familien siste uka, også. Så jeg har grått 8 timer daglig. Så søvnen på natta må jeg ha, ellers trenger jeg seriøst hjelp. Snakk om å føle seg motløs:) passet dårlig med sorg akkurat nå...
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 Kjære deg, høres ikke ut som du hat det bra akkurat nå. Synes du burde det ta det mest mulig med ro en perode, amme det du orker og gi tillegg, slik at du får litt overskudd.Så kan du evt,vurdere å prøve å øke produksjonen senere. Stress og sorg kan påvirke produksjonen. Ta vare på deg selv
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 takk igjen:) prøver å slappe av så godt jeg kan. Nå har jeg pumpet en halv time, fått ut 70 ml. tilsammen på begge bryst...er det fiasko?
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 18. januar 2008 #6 Skrevet 18. januar 2008 ikke fiasko... av og til må man pumpe flere ganger for å få til nok til 1 måltid..jeg pumper både 2 og 3 ganger pr dag for å få nok til kveldsmåltidet,
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 70 ml er slett ingen fiasko. 4 dager etter fødselen fikk jeg ut 1-2 ml og husker det var stort når jeg fikk til 10ml. Husk at babyen er verdens beste pumpe og at det du får ut med din pumpe ikke forteller hvor mye babyen får ut. Jeg hadde en periode brystbetennelse og måtte derfor amme eller pumpe ofte - det var stor forskjell på lindringen når babyen ammet kontra pumpingen. I går hadde jeg tilløp til tette melkeganger og måtte derfor pumpe, fikk ut ca det samme som deg (35-40ml på 1 bryst etter ca 12 minutter) og gutten min er 12 uker og veier 6 kilo. Og jeg er ikke i samme sorg og stressituasjon som deg.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 HI her Takk igjen for at dere gidder å svare:) Bør vel vente 3 timer før han får bryst, ellers er det ikke noe særlig mat til han og da blir han ikke mett. Har jo den digre flaska med de imponerende 70 ml på lur! He he kan jo begynne å levere melk i melkebanken eller hva det heter... Hah jeg registrerer at jeg enda har snev av galgenhumor. BRA!
mamman til to gutter Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 Et av de beste triksene er å slutte og stresse med om du har nok melk... Hvis du er veldig usikker, så er det beste å gå på helsestasjonen og veie om han går nok opp i vekt, hvis han gjør det har du nok melk og du trenger ikke stresse mer med det. Du kan også veie før og etter du ammer på helsestasjonen og du får du et mye bedre mål på hvor mye han får i seg. Hvor mye som er nok, aner jeg ikke og det varierer helt sikkert også, men tipper de har greie på det på helsestasjoen. Vet om flere som har fullammet uten problemer i flere mnd uten at de har klart å pumpe ut så mye som 70ml og det er rett og slett fordi de ikke får i gang utdrivingsrefleksen når de pumper og ikke fordi de ikke har melk.
trollet66 Skrevet 19. januar 2008 #10 Skrevet 19. januar 2008 Først og fremst, at du ikke får ut noe særlig melk med pumping er ingen indikasjon på at du har lite melk, barnet er en suveren melker, ikke alle får til pumping. At du har små bryst betyr ingenting for mengden, at brystene kjennes slunkne betyr heller ikke at du har lite melk. Mange tror de har for lite melk fordi ungen spiser oftere om kvelden, og virker masete og tilsynelatende forteller at den ikke får nok. De fleste har mer melk om morgenen,men den melka vi har mest av om morgenen er den tynnere tørsteslukkerdrikken. om kvelden produseres mindre av denne, og mer av den fete gode fløtemelken som gjør at barnet blir god og mett og som får barnet til å legge på seg. Ved å gi mme vil ikke produksjonen øke slik den bør i takt med barnets behov. antakelig har du nok melk, du må bare våge å tro på det selv. Noen barn er tilsynelatende misfornøyde tiltross for at man har melk i masser, og mor misforstår og gir mme. Det er fort gjort når alt er nytt. Da snuppa mi var 6 uker skulle hun liksom ha mat hele tiden, og var masete på kveld men det var ikke fordi jeg hadde lite melk(pumper og leverer) . Du må legge usikkerheten tilside, og helst også mme, og ha troen på at du har det som gutten din trenger!!!!!
du og jeg og vi to Skrevet 22. januar 2008 #11 Skrevet 22. januar 2008 Ville bare nevne noe som har fungert glimrende for meg - jeg slet nemlig også med pumping, og hadde som du utviklet et ganske anstrengt forhold til den dumme plastsaken. Så prøvde jeg Syntocinon, og fikk beviset på at det ikke var melkemengden, men utdrivingen som var problemet når jeg skulle pumpe. Og du har jo klart å få ut 70 ml med pumpe - jeg klarte max. 30 ml, og det var på en skikkelig god dag! Så for meg at jeg kunne vinke farvel til koselige turer ut, med mann, barn og flaske hjemme - helt til jeg prøvde sprayen. Er kanskje verdt er forsøk, dersom du ikke allerede har prøvd den? Uansett - lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #12 Skrevet 23. januar 2008 God morgen, HI her!! Joda har jo prøvd alt. de siste to døgn, ammer både natt og dag, men når jeg prøvde å pumpe til et par av tidspunktene så fikk jeg bare ut 20 ml på uendelig lang tid. Kjenner aldri antydning til spreng, og lillemann blir aldri mett, bare SUR. Jeg sa til meg selv nå, at nå er grensa nådd. Jeg tror faktisk at jeg er en av de få som faktisk ikke har nok uansett. Så nå er det desverre slutt sa jeg til meg selv i går. Nå ammer jeg hvis jeg føler det er noe, hvis ikke, så NEIVEL. Jeg har hvertfall prøvd:) Er blitt et ammevrak disse ti ukene. (amma i natt forressten, da var det 7 timer siden sist og da var det NOK:) følg med i neste episode...
Nr4? 💓 Skrevet 23. januar 2008 #13 Skrevet 23. januar 2008 bare lurer på en ting her jeg da..kjenner meg veldig igjen! hvis den fete melken kommer på kvelden, som skal gjøre ungen mett og god til natta..hvis ungen da suger og begynner å sparke, sjenne, og dra i puppen, og ikke er mett. og puppene er såpass tomme at han blir sinna.. da er det vel for lite melk??jeg gir tillegg på kvelden jeg, orka ikke maset som kom hver kveld! ikke bare med denne amminga nei..
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #14 Skrevet 23. januar 2008 Ja det vil jeg jo i min enfoldighet tro. Nå er jeg gått over til å bli en skap-ammer. jeg sier til alle at jeg har slutta, og så pumper jeg når ingen ser det. Pumpa 125 ml. nå he he var 6 timer siden jeg prøvde å amme. Når jeg gjør det i smug så har jeg null press hi hi.... Kanskjed det hjelper:) HI
Nr4? 💓 Skrevet 23. januar 2008 #15 Skrevet 23. januar 2008 hehe.. Så bra!! da løsner det skal du se!Jeg leste på ammehjelpen om å få igang utdrivningrefleksen før man beguynner å amme.. det hjalp meg utrolig!! fikk ut 120 ml!!husker ikke å lenge det var siden jeg ammet..men det var på en pupp jo!!jippi.. håper de fyller seg op til de grader for oss begge da!lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #16 Skrevet 23. januar 2008 Hi igjen Ja, det meste foregår jo i smug på det blide sørland...skap-drikking, skap-medisinering, skap-homofile...og nå alstå SKAPAMMERNE!!! Ser vi er fra samme plass:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå