Gå til innhold

Hostesaft (til voksne) fjerner den kun hosten eller også "sykdommen"??

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen der forstod det?

Har den hostesaft, husker ikke hva den heter, men er med morfin.

Så er det lurt og ta det nogle ganger om dagen til man er frisk eller er det bare for og slippe hosten

Skrevet

Finnes vel egentlig to typer:

Slimløsende: løsner slimet og gjør det enklere å få hostet opp.

Hostestillende: Tror de fleste er reseptbelagt og kan brukes ved langvarig og plagsom tørrhoste.

Regelen er at så lenge hosten er produktiv (har en hensikt) er den viktig for å få kvittet seg med slim fra luftveiene.

Skrevet

det er ingen hostessft/slimløsende eller smertestillende som fjerner sykdommen.. det lindrer bare symptomer;)

Skrevet

Og har du slim du hoster på og tar den hostemedisinene du snakker om (vet hvilken du mener, men husker helle rikke navnet i farten) Så kan du risikere å få lungebetennelse/bronkitt. Så den hostemedisinene er vel helst beregnet til natta, så en får sovet litt og ikke blir utslitt av hostingen.

Skrevet

Det kommer helt an på hva slags hoste du har.

Når jeg er forkjølet så blir jeg veldig plaget med irritasjonshoste etter den akutte forkjølesesperioden. Denne hosten irriterer opp slimhinnene og jeg kan holde på med denne fæle tørrhosten i ukevis hvis jeg ikke bruker Cosylan eller lignende preparater.

Så for meg så fjerner Cosylan sykdommen i og med at den demper hosteutløst irritasjonen i luftveiene. At det blir sånn hver ensete gang jeg er forkjølet har også sammenheng med at jeg har moderat astma, og da er jo også Fluitide inhalasjon god hjelp, men det er ikke nok.

I akutte faser med produktiv hoste skal en være forsiktig med Cosylan fodi da skal jo hosten hjelpe til med å få slimet opp. Blir det liggende i luftveiene kan jo det føre til bronkitt og lungebetennelse.

Hvis hosten går utover nattesøvnen så kan det jo være et kompromiss å ta Cosylan om natten og slimløsende (feks. Bronkyl brusetablett) om dagen.

Skrevet

Ser det har sneket seg inn noen trykkleifer her...får vel pusse brillene mine :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...