pimpernell Skrevet 18. januar 2008 #2 Skrevet 18. januar 2008 Hei! Limer inn svaret mitt fra en lignende tråd... som du ser er jeg en fenikkelfantast! Sukkervann virker smertestillende, så det var sikkert derfor hun sovnet så godt. Det hjelper altså ikke forebyggende/behandlene på luft, men stiller smertene. Jeg brukte det på gutten vår når han fikk veldig knip i magen, og det funket veldig fint. Når det gjelder minifom, så anbefaler de ikke dette på apoteket da forskning har vist at det kan virke hormonforstyrrende. Det som funket best for oss for å forebygge luftsmerter var fenikkelte. Da jeg ikke ammer, fikk pjokken en dæsj te i hver flaske fra han var ca 1 mnd til han var 4 mnd.Det gjorde susen! Og vi merket det virkelig når vi prøvde perioder uten fenikkelte for å se hvordan det gikk. Det fenikkelteen gjør er å få lufta til å passere fortere gjennom systemet. Etter oppskrifta skal man gi et par ts før måltidet, men det funka like bra å ha det oppi flaska. Ikke bruk te-pose, men fenikkelfrø til å lage te. Prøvde pose, men den funka ikke like bra syns jeg. Hvis du ammer funker det jo sikkert å drikke teen selv også... Jeg fikk et lite hefte på apoteket med forskjellige tips om hva man kan gjøre når barnet har luftsmerter. Der jeg fant oppskrifta på både fenikkelte og sukkervann. Kansje de har heftet på ditt apotek også!? Håper du finner noe som fungerer! Slitsomt for både foreldre og barn med luftsmerter!
Mummimamma - med 2 mummitroll Skrevet 18. januar 2008 #3 Skrevet 18. januar 2008 Jeg har god erfaring med fenikkelte og magemassasje mot mageonde hos mine barn. Brukte også litt Minifom til eldstemann, men synes ikke dette hadde noe bedre effekt enn fenikkelte. Hvis jeg ikke husker helt feil var den noe i media for et års tid tilbake hvor de snakket om at Minifom inneholdt stoffer (parabener?) som ikke er bra for barn. Det er jo ikke sikkert at det er de store mengdene det er snakk om, da hadde de sikkert ikke solgt det på apoteket. Tips: Gi først fenikkelte også gir du babyen magemassasje etterpå. Ta litt olje på magen til babyen (ved navelen). Ikke bruk kraft, men lette bevegelser med to fingre på magen, i sirkelbevegelser med klokka. Start med massasje rundt navlen og øk i omkrets. Hold gjerne på 10-15 minutter. Babyen vil garantert elske det!!!
*1+1=2 små* Skrevet 18. januar 2008 #4 Skrevet 18. januar 2008 jeg har brukt ammete når snuppa har hat litt mageknipe, fikk tips på helsekost(inneholder jo både fennikel og mye annet rart) funka veldig bra her:)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #5 Skrevet 18. januar 2008 Bruk magemasasje iallefall.. dette hjelper somregel de fleste.. Minifom sluttet de nylig å anbefale, da dette har et innhold av ett eller annet som jeg ikke husker.. Ikke farlig altså, men det var da noe.. Skal prøve å finne artikkelen, beklager, husker ikke alt helt:(
emlyn Skrevet 18. januar 2008 #6 Skrevet 18. januar 2008 Det spørs på babyen, men jeg prøvde under tvil Minifom med stor suksess. Har jo hørt at det anbefales at man utviser forsiktighet når man bruker det, man skal unngå "langvarig, ukritisk" bruk. Men jenta mi var utrolig plaget med luft da hun var mindre. Fenikkelte, ammete av alle sorter (prøvde både apotek- og helsekost-versjonen), massasje, hyppig raping (dvs hun rapet jo ikke) osv funket ikke. Minifomen er et anti-boblemiddel, rett og slett. For mi snuppe førte det til at hun omsider presterte noen skikkelige raper! Jeg ga det først før hvert måltid, etterhvert bare morgen og kveld, så bare om kvelden og til slutt ikke i det hele tatt. Tror bare vi holdt på et par uker før problemet ga seg drastisk. Jeg anbefaler det, men vær forsiktig med å gi det ukritisk! Googler du det, finner du mer info.
Kufiolilla Skrevet 18. januar 2008 #7 Skrevet 18. januar 2008 Man kan altså gi fenikkelte rett til babyen?
pimpernell Skrevet 18. januar 2008 #8 Skrevet 18. januar 2008 jepp! ca to ts før hvert måltid, og evt en ts i mellom hvis det tengs. etterhvert hadde jeg det oppi flaska til småen, og syns det funka like fint. er ikke farlig om de får mer enn to ts heller, tror det er litt individuelt hvor mye de trenger for å få effekt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå