Regnbuemor til 2 Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 Da er vi igang igjen. Startet opp hele prosessen høsten 2006, men jeg gikk gravid, og det tok alle kreftene mine. Samt at vi tenkte vi kunne vente til mini var født, og søke for begge på en gang. Har nå sendt mail til BUFdir, og bestilt uttømmende vandelsattest. Så i morgen skal vi bestille time hos legen, for legeattest. Håper virkelig dette ikke tar evigheter av tid, og at "vårt" distrikt er litt oppdatert. Ønsker helst ikke altfor mye graving og rapportering. Føles faktisk litt krenkende. Hmmffrr... adoptere sine egne barn liksom.... Ja, ja. Nå er vi igang i alle fall. Noen som har noen smarte tips med på veien, så bare kom med de. Lykke til alle sammen her, med prøving og venting og alt det der.
callmebecka Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Misunner dere ikke prosessen! Men den skal vaere litt enklere nå enn bare for et år siden, håper det stemmer. Mitt beste råd må vaere at dere kontakter barne og likestillings departementet og får en kopi av instruksen de har gitt BUF-etat. Erfaringsmessig sitter ikke BUF-etet selv nødvendigvis på den nyeste informasjonen....utrolig nok! Jeg mener bestemt at man ikke lenger skal behøve sosialrapport fra barnevernet, men skulle dette vaere feil, så ville jeg kontaktet det barnevernskontoret dere tilhører samtidig som søknaden sendes. Ellers risikerer dere å måtte vente mye lenger enn nødvendig, først på at BUF-etat skal behandle og videresende til barnevernet, og så havne bakerst i køen der.... Man blir ofte satt i samme kø som de som utenlandsadopterer, men dette er ikke riktig da prosessene er vidt forskjellige og det stilles forskjellige krav til rapportene. Men kanskje er det lurt om dere selv påpeker det, køen for utenlandsadopsjon kan vaere laaaang.... Håper det går raskt og smertefritt for dere!! (Forresten så jeg en veldig fin dukkefamilie på barne-tv for litt siden....hvis det var deres må jeg bare si at den var VELDIG FIN!!!!)
Regnbuemor til 2 Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2008 Tusen takk for svar:) Vi har fått den instruksen som sier at saksgangen skal gå raskere enn ved utenlandsadopsjon, men jeg kunne ikke se noe om at man skulle kunne slippe sosialrapport. Det spiller ingen rolle altså, har ingen skjeletter i skapene her. Og vi har et relativt møblert hjem, så det er jo ikke det det går på.... Var veldig i tvil om hvem som bør kontaktes når i denne prosessen. Har til nå ordnet vandelsattest, levert papirer for utfylling hos lege, har fyllt ut egenerklæring, og samtykke erklæring. Tenkte at vidre gang nå blir og ringe kommunen og spørre de ang. barnevernskontoret. Netopp for å slippe å vente på at regionskontoret skal opprette den kontakten. Jeg håper også at dette går raskt og relativt smertefritt. Vil så gjerne få det ut av verden nå. Fortalte svigermor om hvor vi var i saken, og hun trodde vi hadde ordnet dette for lengst. Så for seg at det var en smal sak hun da:) Vi var på tv ja. Som dukker! Storesøster gråt som bare det, for hun ventet på at hun på magisk vis skulle fraktes fra soffaen og inn i barnetv. Vi hadde jo sagt at i kveld skulle vi på tv. hi, hi, hi. Stakkars liten. Ho kom over det da.....
Regnbuemor til 2 Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2008 Forresten. Kan jeg spørre om noe? Jeg prøver: på det feltet der man skal skrive begrunnelse for ønske om adopsjon. Må man legge ut fra a til å der, eller holder det å være veldig kort, og skrive noe om at man ønsker at barna skal ha en juridiske trygghet. Veldig glad om noen kan svare på det!
Eira2010 Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Hei, vi er i gang med adopsjonsprosessen, hadde barnevernet på besøk i dag i halvannen time. Det var faktisk litt sånn - ja der har dere hele livshistoria vår og mer til.. Men ikke ubehagelig i grunnen, bare litt rart å skulle måtte utlevere seg sånn (om tidligere forhold, komme ut-prosessen, hvorfor vi har valgt hverandre, hva som gjør at det kommer til å forbli oss osv.). Her tok det fire mnd fra vi sendte søknaden til vi fikk denne samtalen (ble også fortalt at det var 6 mnd ventetid hos barnevernet, så vi var heldige som fikk korta ned med et par mnd). Jeg husker ikke helt va jeg skrev i begrunnelsen, men mener det var kort og kosist om juridisk trygghet og sånt som du sier. Lykke til!
storkebaby08 :) Skrevet 24. januar 2008 #6 Skrevet 24. januar 2008 Hei Tok dokke kontakt med barnevernet før fødselen? Eller er det ikkje vits å gjere det? Vil jo gjerne at det skal gå fort.. Og er det berre ein samtale med oss, eller er det litt "husinspeksjon" også (bur heilt greit altså, men huset er ikkje heilt babyklart endå)?
Eira2010 Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Vi sendte inn søknad til Bufetat rett etter fødselen (stod i informasjon at dette ikke kunne gjøres før barnet var født), og så tok de kontakt med barnevernet for sosialrapport. Barnevernet kommer på hjemmebesøk, men hvor mye de vektlegger hvordan man bor aner jeg ikke. Jeg vil i allefall få kopi av rapporten de sender til Bufetat, så det blir jo spennende å se hva de skriver. Informasjon og skjemaer finner dere forresten på bufetats hjemmeside: www.bufetat.no. Lykke til! En link til info om stebarnsadopsjon: http://www.bufetat.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=1453
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå