Gå til innhold

Antikardiolipin syndrom!!!!

NormaJean

Anbefalte innlegg

er det noen med dette her.?

jeg er antikardiolipin positiv, fastlegen min hadde ikke informert meg noe særlig om det og nå er jeg i uke 10!!! Gynekologen har henvist meg til hematolog nå som hun fant det ut.

Hva slag behandling er mest vanlig? ingen ting? albyl-e? fragmin eller annet blodfortynnende?

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har testet positivt på antikardiolipin to ganger (men har også hatt fire negative tester innimellom, man mener at antikardiolipin kan ha mer eller mindre aktive perioder og at det hos noen kan være aktivt under svangerskap. De to positive testene mine ble tatt da jeg var gravid).

Jeg gjennomgikk først to ukompliserte svangerskap, deretter hadde jeg to MA i uke 13 og 15. I forbindelse med den siste aborten ble det tatt blodprøver, og den ene viste svakt utslag på antikardiolipin. Nye prøver tatt senere ga negative svar, og man konkluderte da med at jeg ikke hadde dette likevel. Men da jeg så ble gravid igjen, ba jeg om å få tatt enda ei prøve, og denne var igjen positiv. Ble da satt på albyl-E og Fragmin sprøyter fra uke 8. Dette gikk jeg på til tre uker før fødsel - da sluttet jeg med Albyl-E, mens jeg fortsatte med Fragmin tre uker etter fødsel. Har også vært gravid en gang etter dette, med samme medisinering. Da begynte jeg på Albyl-E og Fragmin med en gang jeg fant ut at jeg var gravid.

Ettersom jeg har skjønt, er det litt forskjellig praksis på hvordan man medisinerer "sånn som oss" under svangerskap. Jeg har iallfall god erfaring med den behandlingen jeg fikk. Jeg hadde også hyppige ultralydkontroller på sykehus hos gynekolog og flere kontroller hos fastlegen enn det som er vanlig. Følte meg veldig godt ivaretatt i begge svangerskapene.

Ønsker deg lykke til med svangerskapet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...