Gå til innhold

Noen andre her som lider av panikklidelse? (får panikk/angstanfall)..

Anbefalte innlegg

Skrevet

(kan noen legge denne på skravle?)

Jeg har i løped av den siste måneden utviklet noe som heter panikklidelse. Det er anfall som kommer helt plutselig, det er bare helt for grusomt jævlig! Jeg mister pusten, hjerte dunker nesten utav kroppen, svetter, skjelver, og streber etter å klare å puste, samtidig som det detter over meg en enorm redsel! Føler jeg skal dø hver gang. Har til nå hatt 3 anfall i løped av kort tid.

Har fått psykolog nå..

Noen som har dette, eller har erfaring med dette? Det er utrolig skremmende og jeg vil ha det bort like fort som det kom!:((

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har hatt det i mange år. Ca 7 måneder siden ejg tok mot til meg og gikk til legen. Han skulle sende henvisning til psykolog og psykologen skulle kontakte meg men jeg har ikke hørt noe ennå. Lært meg til å skjule det så folk bare tror jeg er svimmel eller noe, men temmelig vanskelig.. Synes du er flink som har bedt om psykolog alt nå. Legger ut på s. for deg.

Skrevet

Jeg fikk et slikt anfall en eller to ganger for mange år siden. :( Ekkelt var det.

Skrevet

Jeg har høydeskrekk - det føles sånn!!! Skikkelig jævlig....

Skrevet

Jeg fikk angst en gang da jeg fikk en blow job fra ei som hadde hyppige anfall med epilesi.

Skrevet

Jeg har opplevd dette flere ganger et par perioder i livet mitt. Det er noen år siden nå, har ikke hatt det siden.

Ekkelt, men absolutt ikke farlig heldigvis. Da jeg til slutt kom meg til psykolog, forsvant det nesten med en gang - rett og slett fordi hun fortalte at dette var veldig vanlig, at hun hadde flere klienter i uka med samme problem. Det hjalp for meg å høre dette av en eller annen grunn.

Har også noen venninner som plutselig har "stått fram" og fortalt at de også har hatt slike perioder. Det pussige er at alle har vært på samme alder i disse periodene. Det har fått meg til å tenke litt på hvilken rolle livssituasjon og faktisk også hormoer kan spille.

Går du på p-piller, eller har nettopp sluttet? Ammer du, eller har nettopp sluttet? Andre ting du vet kan ha forandret hormonbalansen?

Hvilken livssituasjon er du i, har du stress i hverdagen som du er klar over? Slike spørsmål er greit å stille seg.

Som sagt er ikke dette farlig, det gjelder bare å ta tiden til hjelp, og gjerne oppsøke en eller annen form for terapi. Har hørt at homeopati skal være veldig bra mot dette også.

Har du forresten sett sex og singelliv? I en av episodene får Miranda panikkanfall. Da jeg så den episoden, slo det meg at dette kanskje er et typisk moderne stressfenomen.

Uansett: Det er fullt mulig å bli kvitt panikkangst. Hvis man først klarer å kvitte seg med redselen for at det skal skje igjen og igjen, går det mye fortere. Tenk heller at skjer det så skjer det, det er jo ikke farlig uansett (selv om man tror det er hjerteinfarkt og alt mulig der og da).

Å tenke på den måten er ganske forløsende.

Annonse

Skrevet

En ting til: Gruppeterapi med andre som også sliter med dette er supert!

Skrevet

Hatt det i mange år, og ja det er virkelig helt for jævlig! Hadde glatt tatt en fødsel i måneden i stedet.

Det viktigste er å få hjelp raskt, før det "setter seg", så der er du godt i gang. Noen blir friske igjen, men de fleste må belage seg på å leve med det resten av livet. Jeg vet det er hardt, men det er fullt mulig å leve et godt liv med angst! Få psykologen til å hjelpe deg å finne ut om det er angstringen-møter i nærheten, sjekk også ut om det er samtalegrupper/angstmestringskurs der du bor, dette kan det være stor hjelp i.

Lag treningsoppgaver med psykologen din (kognitiv terapi), det er beintøft å gjennomføre, men du har absolutt alt å vinne på det!!

Fremfor alt: Husk at det ER IKKE FARLIG, "bare" jævlig skummelt og tungt.

Når du kjenner det kommer: IKKE LA DEG RIVE MED AV PANIKKEN, prøv å kjenn på hva som skjer i kroppen din. Hold deg bevisst det som skjer i og rundt deg.

Og husk: DU BLIR IKKE GAL, og det går ALLTID over!!

Skrevet

Å få hjelp raskt er alfa og omga, angsten for angsten er et større, vanskeligere og seigere problem enn selve angsten!

Skrevet

Kanskje litt dumt å signere med anonym her og opplyse om at du skal legge det ut på skravle hvor anonym knappen ikke finnes...?

Skrevet

Tankelfeltterapi. tft.no. Alternativ, men effektiv behandling.

Man må ikke ha angst resten av livet. Alt det forteller, er at behandlingsformene som normalt brukes ikke er gode nok.

Skrevet

Hehe, joda hvis det hadde vært med vilje så. Trykker litt kjappere enn at jeg har kontroll på fingrene innimellom:) Ikke dum, bare klønete.

Synes egentlig debattene blir litt rotete når alle signere med samme "navn" Anonym så langt øyet kan se nå gitt....Hihi

Skrevet

Hvordan behandler man seg selv for dette??? Går det an??

Annonse

Skrevet

Det tviler jeg sterkt på, har aldri hørt om noen som har behandlet seg selv for panikkangst. men du kan forsøke å lære deg til å stresse litt ned. Meditasjon og avslappingsøvelser som i yoga kan hjelpe deg til å føle at du har litt mer kontroll.

Skrevet

Ta en tur til legen også og få målt vitaminer og mineralnovåer. Spesielt B12. Jeg hadde panikkanfall i en periode da jeg var veldig, veldig lav på B12. Er jo et nervevitamin. Forsvant da jeg fikk injeksjoner. Andre vit og min kan også gi nervesymptomer.

Skrevet

Åå,tusen TUSEN takk for mange særiøse og ordentlige svar!!

Har lest en del på nett, men er en mer lettelse å lese det fra folk med egne erfaringer synes jeg..selv om jeg unner INGEN å feile det samme:(

Jeg får bare fortsette å tenke positivt, jeg er tross alt ikke deprimert. Men disse anfallene er....Grusomme..!!

Klem til alle som har svart!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...