Gå til innhold

Føler meg sååå elendig! Blir litt redd, bør jeg være bekymret?


Santi og gjengen

Anbefalte innlegg

Er utrooolig trøtt (som de aller fleste andre sikkert er), ligger til sengs halve dagen, orker ingenting, hæler ikke å lage mat, orker ikke mat, har hodepine, føler meg syk i kroppen, og skjelver på hendene, og svimler rundt av og til. Satt og gråt før jeg klarte å manne meg opp for å ut å kjøre igår. Små ting krever utrolige krefter. Har aldri hatt det så ille i tidligere svangerskap. Er jo bare i ellevte uke. Det eneste som hjelper er å ligge i ro, men det er jo så utrolig kjedelig, i tillegg til umulig, med fire aktive barn, og null familie i nærheten...:-)

Andre som har det sånn? Noen gode råd?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, stakkars deg! Jeg hadde det slik jeg også på begynnelsen...

Drikk rikelig med vann, det kan hjelpe på slapphet og svimmelhet hvis du mangler det. Og hvis du har lave jernlagre (det har de nok testet når du var til første kontroll), kan det hjelpe å ta jerntilskudd.

Ellers er det vel bare hvile som hjelper. Ikke press kroppen mer enn du klarer, det vil du få svi for senere...

 

hos meg ble det bedre fra uke 13, uke 15 var jeg mye bedre, uke 16 var jeg ganske bra igjen. Vet om flere som følte at energien kom tilbake etter noen uker i 2.trimester - håper det gjelder for deg også!

 

Trøsteklem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det bedrer seg etterhvert, det bør det gjøre...

Har lav jern (20 - det "normale" er verdier mellom 20 og 200), så det er jo vel lite, men jeg tar jerntabletter, oppgraderte til noen sterkere for noen måneder siden, men kroppen tar det kanskje ikke opp så godt? Har ikke vært på ordentlig kontroll enda. Var hos legen på mandag (trodde det skulle være første kontroll, men det var det ikke) for han målte bare blodtrykk i tillegg til å informere om gravidpositiv urinprøve (surprise! Visste det jo liksom etter 10 uker da!) og fikk beskjed om å komme tilbake om 2 uker for blodprøver, så jeg vet ikke noe om verdier enda. Første trimester fortoner seg som en eeeevighet!

Gleder meg til jeg kommer inn i andre trimester snart - takk for trøst, og lykke til videre selv og!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å hjelpe kroppen din å ta opp jern, kan du ta c-vitamin samtidig, for eksempel ved å drikke appelsinjus. Det øker nemlig opptaket:) Te har den motsatte effekten. Det er også best å ta jerntabletter utenom måltider. Bare et lite tips:)

 

Veldig nyttig legetime du hadde, da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg hadde det slik i forrige svangerskap rundt den tiden du er i nå. Jeg var sykemeldt og kastet opp bare jeg gikk oppreist litt for lenge. Jeg følte meg også konstant tom invendig og skalv og hadde det fælt.

Jeg hadde tvillinger i magen (håper jeg ikke skremmer deg) og det ga de ekstra sterke reaksjonene. Kan du bære på to stk??

 

Det som hjelper mot skjelvingen og tomheten er å unngå de raske karbohydratene for da kan du gå fra å ha høyt blodsukker til lavt blodsukker. FOr i den perioden du er i nå er blodsukkeret mer ustabilt. Derfor kan du føle deg skjelven og elendig. Det hjelper å spise grovere brød, mere proteiner gjerne et eller to egg om dagen. Og om du klarer det, masse grønnsaker. Håper du får det bedre snart :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...