Gå til innhold

Penger og bosted?

LilleTrille med en tulle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ordner dere dere med penger og økonomi?

Får dere penger fra trygden?

Vi ønsker oss veldig en baby, men om jeg skulle bli gravid nå så bor vi jo begge hjemme. Hvor bor dere? Får dere bo hjemme med babyen noen år eller leier dere?

Noen av dere har kanskje eldre samboere å, men jeg og kjæresten min er like gamle så ingen av oss har jobbet mye, så vi har ikke råd til å kjøpe eget...

Håper på noen svar:)

Mvh Meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst så vil jeg si at det ikke er så veldig lurt å planlegge en baby hvis man vet at man ikke har råd til å betale for den/dere selv uten å måtte leve av trygd. Så lenge du er kjæreste med barnefar så har du vel ikke rett på overgangsstønad heller, og da er det ikke så mye man får i mnd. Synes ikke du det er dumt å måtte leve av andre?

Jeg dømmer for all del ingen som mottar OS og andre penger fra staten, men synes det er ganske dumt å planlegge å leve slik, det er jo en annen sak når det ikke var planlagt.

Nei, vent heller til dere har fått en utdannelse og en ok jobb som kan forsørge familien.

Personlig så har jeg egen leilighet, bil og en god del penger i banken, og har en deltidsjobb som jeg er sykemeldt fra nå da. Min kjære får minstelønn, men vi klarer oss godt pga min økonomi. Er heldig og har arvet en del penger.

Skrevet

Forresten så tror jeg ikke det er så veldig morsomt å leve hos foreldrene med en baby - hverken for dere eller besteforeldre :-P

Skrevet

det er jo derfor jeg spør!

Fordi jeg lurer på hvordan andre gjør det og hvordan de som er såpass unge klarer seg.

Takk for svar, men din situasjon kvalifiserer seg ikke helt til hva jeg lette etter.

Jeg er nokså reflektert så jeg vet hva som er lurt og hva som lønner seg....

Jeg vet at jeg burde ditt og datt, men lurer på hva som fakitsk skjer hvis man ikke følger den normale "planen" fra A til Å.

;)

Skrevet

Jepp og derfor jeg svarer!

Har mange venner som er unge mødre og som ikke er i min situasjon men som bla. lever av trygd, og de sier selv at det ikke er en ideell situasjon.

Du er sikkert veldig reflektert du, har da for all del aldri påstått noe annet ;-) Men jeg forteller deg utifra erfaringer fra mine venner og meg selv at det ikke er lurt å planlegge en baby hvis man ikke kan betale for den selv og MÅ bo hjemme ;-)

Skrevet

Nei babyen skulle vi nok betalt for selv;)

Kjæresten min hadde så fall jobbet der han jobber nå bare heltid og jeg ville fått studiestipend pga permisjon fra studie.

Så det er det med å bo hjem, man kan jo leie, men vi vil helst bo hjemme til vi får spart opp til å kjøpe eget. Det er nok det vi kommer til å gjøre;) Men vi får se, kanskje vi vinner en million i lotto:P

Takk for svar da hvertfall. Jeg hadde ikke som plan å leve av trygd med babyen min, hvis jeg kan unngå det, så må jeg jo prøve å la være.

Er som sagt interessert i erfaringer uansett, så takk for godt svar.

Ingen baby på vei enda hvertfall;)

Skrevet

Hehe, ja da skjønner jeg det litt bedre :-P hvis det er snakk om å bo hjemme en liten periode for så å kunne kjøpe eget så er jo det så absolutt verdt det ;-)

Masse lykke til videre da :-D Kanskje vi ses på BliGravid eller 1.trimester snart?

=D

Skrevet

Jeg er 19, flytta hjemme fra når jeg var 16..

Meg og kjæresten bor i leilighet sammen, han jobber og jeg jobber ikke..

Dere kan jo ikke planlegge barn før dere har kommet dere ut fra foreldrene mener jeg!

Skaff Hus/ leilighet FØRST! Så kan dere få barn etterpå..

Skrevet

Dere må jo se om det fortsatt kommer til og funke mellom dere når dere bor sammen... ! ;)

Lykke til

Skrevet

Jeg bor hjemme...=)

Får os og, siden jeg ikke bor med barnefar=)

Funker bra det=)

Jeg vil egentlig flytte, men mamma sier da at da selger hun huset å sånn.åp det vil jo jeg ikke,..

Men er best for meg å o hjemme...

HAr skole utikk ussser rett bare 10 min gåing fra meg..

Vis jeg skal flytte må jeg være avhengi av buss...

Å det er dumt..

Men jeg liker meg hjemme=)

Sparer 5000 i mnd og...

Samt husleie 1500 og telefonen min på 400..

Så jeg lider ingen nød=)

Skrevet

Glemte å si forresten at ja, det er nok best å ha sitt eget...

Så har dere muligheten til det så VENT!

Skrevet

vi jobber begge to, så han jobber og jeg får permisjonspenger. også har vi spart (sparer) penger til utstyr som trengs før babyen kommer..

vi bor ikke hjemme, leier.. vi skal flytte før babyen kommer, da blir det enten å kjøpe eller leie igjen. men har fått tilbud om å bo til "bestefar", faren til sambo. han har egen hybel i huset vi kan leie, men blir litt lite til oss.

dere kan jo leie sammen? hvis dere jobber begge to så går vel leie greit :)

tror det er godt å være litt for seg selv når babyen kommer og, og ikke så veldig tett oppå familien.

Skrevet

og litt til;)

dere hadde helt sikkert klart dere.. du får jo permisjon fra skolen, og studielån/stipend i stipend bare den tiden du har permisjon. og han kan jobbe deltid. vil tro det er ideelt og ha noe egent også.. men det spørs helt hvordan du vil situasjonen skal være.. hvis du synes det er helt ok å bo hjemme, så går det nok kjempefint.. men det kan være veldig kjekt å bo litt sammen før man får baby, for å se at alt fungerer som samboere og.

JEG ville nok personlig ha bodd litt sammen først, ett par mnd iallfall, og så startet prøvingen, men det kan godt hende noe annet funker for dere, det vet dere best selv!

lykke til, uansett hva dere bestemmer dere for så går det nok fint :-)

Skrevet

Takk for masse fine svar og erfaringer.

Er nok enig at det hadde vært deiligst med egen leilighet for meg og kjæresten, men vi bor nesten sammen fra før av, bare at vi er litt hos meg og litt hos han + at faren min som jeg bor med reiser mye så flere uker i året er vi alene hos meg.

Vi kommer nok til å vente et eller to år, men jeg fikk litt så lyst når jeg trodde jeg var gravid pga kvalm og hormon forstyrrelser, men ikke var det....:)

Uansett så er det jo greit å undersøke litt før man begynner å prøve...;)

Skrevet

Til Noonings:D

Vi sees sikkert om ikke så aaaaaaaltfor lenge hvertfall. For når jeg bestemmer meg for å sette en baby til verden om ett år eller tre så er det nok mye å hente her inn på alle forumene. ;)

Skrevet

Så koselig =D det gleder jeg meg til ;-) er myyye å lære her og mange flinke med mye kunnskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...