Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #1 Skrevet 17. januar 2008 Jeg har undesøkt at jeg kan få fødselstipend i forbindelse med fødsel og studier. Samt engangstønad. Men jeg har hørt at far ikke får sine 6 uker, siden mor ikke er yrkesaktiv? Stemmer dette? Holder det ikke å være student?
Kjukka Skrevet 17. januar 2008 #2 Skrevet 17. januar 2008 Joda, han får pappa-permisjon, men desverre permisjon uten lønn/støtte fra nav.
Erisa* Skrevet 17. januar 2008 #3 Skrevet 17. januar 2008 Han har ikke rett på 6 uker på den måten, nei. Men hvis han er student, kan han få fødselsstipend i en periode hvis han tar over permisjonen din i den perioden. Hvis han er i arbeid og du går tilbake til studiene, kan han få permisjon når du har begynt på igjen. Da vil han få sin fulle lønn som normalt i permisjonstiden. Men det forutsetter altså at du går tilbake til studiene dine. Han har da rett på 29 uker med 100% lønn, eller 39 uker permisjon med 80% lønn. Disse ukene begynner å løpe 12 uker etter termin. Dere må søke om dette fra nav, og legge ved dokumentasjon på at du har begynt å studere igjen:) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #4 Skrevet 17. januar 2008 Nye regler fra januar 2007 gir pappa rett ¨på pappaperm i x antall uker, mine uker, da jeg ikke hadde rett på foreldrepenger. min mann tok ut 13 uker da snuppa var lita... Ring NAV, og stå på ditt.. fant det ut ved en tilfeldighet at pappan har krav på dette. skulle ikke være enkelt fra dems side.
Chick Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 mor må ha jobbet minst 50%for at far skal få fedrekvota. det har blitt noen forandringer nå. hvis mor ikke har opparbeidet retten til fedrekvote, faller disse 6 ukene over til mor. så innviklet atte!!puh...
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 Far har ikke KRAV på permisjon hvis du ikke har jobbet 50% (idiotisk, siden studier er jo en heltidsjobb det også..), men han KAN ta permisjon fordi! Da jeg var på NAV sa de at far får da permisjonspenger av sin lønn, så lenge du går tilbake til studiet eller jobb. At du ikke bare er hjemme og har en "gyldig" grunn til å la far overta..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå